بازدید سایت : ۳۵۰۴۷
آیا قم صاحب فرودگاه خواهد شد؟

◄ فرودگاه قم؛ سردرگم بین بودن و نبودن

رئیس جمهور وعده داد که فرودگاه قم تا پایان دولت افتتاح شود. سالهاست که از کلنگ زنی فرودگاه قم میگذرد و همچنان افتتاح این فرودگاه چشم انتظار توجه ویژه مسئولان ذی ربط است.

فرودگاه قم؛ سردرگم بین بودن و نبودن
تین نیوز

رئیس جمهور وعده داد که فرودگاه قم تا پایان دولت سیزدهم افتتاح شود. می گفتند که می خواهند شهر فرودگاهی چند هزار هکتاری بسازند، حالا مسابقات تیراندازی در سایت فرودگاه قم برگزار می گردد. سالهاست که از کلنگ زنی فرودگاه قم می گذرد و همچنان افتتاح این فرودگاه چشم انتظار توجه ویژه مسئولان ذی ربط است. 

به گزارش تین نیوز، اواخر دهه هشتاد بود که عملیات ساخت شهر فرودگاهی قم با حضور رئیس وقت مجلس کلنگ زنی و آغاز شد. پروژه ای که از همان ابتدا انتقادات بسیاری را متوجه خود ساخت و به دلیل فاصله نزدیک آن با فرودگاه امام عملا فرودگاهی فاقد توجیه اقتصادی و عملیاتی خطاب شد. در گذر این 14 سال، این پروژه با مشکلات متعدد اقتصادی و حتی حقوقی مواجه شده که سبب متوقف شدن کامل پروژه گردید، حالا ابراهیم رئیسی، رئیس دولت وعده داده که فرودگاه قم تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. 

جالب آن است که سرمایه گزار این پروژه در آن وقت رویای ساخت یک شهر فرودگاهی در ابعاد جهانی را داشت و برای آن حمام سنتی و باشگاه تیراندازی نیز در نظر گرفته بود. طبق ادعای مسئولان وقت پروژه، فرودگاه قم ظرفیت پذیرش ایرباس A380 را برای پروازهای بین المللی خواهد داشت و حتی در جلسات خصوصی با برخی اصحاب رسانه مطرح شده بود که این فرودگاه می خواهد جاذبه بیشتری نسبت به فرودگاه امام داشته باشد، به نحوی که پروازهای استرالیا به ایران به جای فرودگاه امام در فرودگاه قم بنشیند (در حالی که از ابتدای انقلاب تاکنون پروازی بین ایران و استرالیا برقرار نشده است).

در چند سال ابتدایی، زیرساخت های اولیه نظیر باند پروازی و ترمینال مسافری به شکلی ناقص پیش رفت، اما طبق پیش بینی ها، در میانه کار و به دلیل مشکلات حقوقی و مالی، پروژه فرودگاه قم به کمای کامل فرو رفت. چند دولت آمدند و رفتند و هیچ عزم راسخی برای رسیدگی به این پروژه وجود نداشت. متاسفانه سرمایه گذار این پروژه نیز در ایام کرونا دار فانی را وداع گفت که این نیز وضعیت نامعلوم فرودگاه قم را پیچیده تر کرد.

وعده جدید رئیسی برای افتتاح فرودگاه قم تا پایان دولت

اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال زمزمه هایی به گوش می‌رسد که دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی قصد تکمیل این پروژه غیر اقتصادی را دارد. در این ارتباط وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر رئیس جمهور به قم از عزم دولت سیزدهم برای بهره برداری از فرودگاه قم خبر داد و گفت: در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور رئیس جمهوری مشکلات و موانع آن مورد بررسی قرار گرفت تا با رفع آن هرچه سریع تر آن ها، فرودگاه قم به اتمام برسد و تحویل مردم شود. شخص رئیس جمهور نیز در جریان این سفر وعده داد که کارگاه مونوریل برای تکمیل این پروژه فعال شده و پروژه فرودگاه قم هم تا پایان دولت سیزدهم تکمیل خواهد شد. ضمن ابراز خرسندی از وعده مقام اول اجرایی کشور، متاسفانه هیچ اطلاعات دقیقی از میزان بودجه ریزی و آمار اولیه از ظرفیت اسمی فرودگاه در فاز اول ارائه نشده که بتوان با استناد به آن ها در مورد آینده این فرودگاه تحلیل های مطلوبی ارائه کرد.

آیا ساخت فرودگاه قم اقتصادی است؟ 

بدون هیچ گونه غرض ورزی و صرفا بر اساس مصلحت ملی می خواهیم دلایلی را ذکر کنیم که فرودگاه قم به هیچ وجه توجیه پذیری اقتصادی ندارد. در طول دهه های متمادی، کشورمان شاهد ساخت فرودگاه های توجیه ناپذیر بوده که به کرات در مورد این گونه طرح های غیر اقتصادی سخن رانده شده و قصد نبش قبر نداریم. فرض کنید برخی ها محرومیت و دور بودن از مراکز جمعیتی کشور را بهانه قرار می دادند تا برای شهر خودشان فرودگاه بسازند که اکنون شاهد فرسودگی آن ها هستند، اما ماجرای فرودگاه قم متفاوت است. ساخت یک شهر فرودگاهی با ابعاد چند هزار هکتاری آن هم در فاصله ۷۰ کیلومتری فرودگاه امام (هاب نخست هوانوردی کشور) با کدام منطق و استدلال می تواند توجیه پذیر باشد؟ برخی در جواب می گویند که از این فرودگاه پروازهای زیارتی برقرار خواهد شد، آری، یکی از ظرفیت های این فرودگاه پروازهای زیارتی است اما قطعا قم را نمی توان با مشهد مقدس قیاس گرفت. چرا که مشهد علاوه بر کشش خاص برای پروازهای زیارتی داخلی و چه بین المللی، خود نیز یک قطب بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور به حساب و علاوه بر آن دومین شهر پرجمعیت کشور محسوب می گردد که طبعا نیاز پروازی خاص خود را می طلبد.

از طرف دیگر بر همگان مبرهن است که طرح توسعه فرودگاه امام به عنوان فرودگاه اول کشور سال هاست به حاشیه کشیده شده و منطقا توسعه آن نیز دغدغه اول مسئولان امر نیست، یا بهتر است بگوییم هیچ امیدی نیست که فرودگاه امام بتواند هاب پروازی در منطقه شود (با وجود رقبای سرسخت حاشیه خلیج فارس)، حال چگونه قم می خواهد راه های نرفته فرودگاه امام را طی کند؟ 

آب فرودگاه قم را از کجا تامین می کنید؟

بر فرض که در منطقه طرلاب یک شهر فرودگاهی ساختید، از کجا می خواهید آب مورد نیاز آن را تامین کنید؟ کلانشهر قم که تا ده ها سال درگیر مشکل کم آبی بوده است چگونه می خواهد چند هزار هکتار زمین بایر را آب رسانی کند؟ به راستی که فرودگاه امام نیز هنوز با مشکلات تامین آب دست و پنجه نرم می کند، لذا ساخت یک شهر فرودگاهی جدید در فاصله کمتر از صد کیلومتری فرودگاه امام (آن هم در استان قم با سبقه کم آبی) کاری بس زیان بار است.

پروازهای قم با کدام هواپیما برقرار خواهد شد؟

در چند سال اخیر ناوگان هوایی کشور در وضعیت کاملا فشل به سر برده است، به نحوی که در ماه های گذشته کمبود بلیت در برخی مسیرهای داخلی توجهات را به ماجرای کمبود ناوگان و به عبارتی زمینگیر شدن بخش قابل توجهی از ناوگان معطوف ساخت. حال فرض کنید که یک فرودگاه جدید به دیگر فرودگاه های فعلی کشور اضافه گردد. حتی در صورت افتتاح فرودگاه قم تا پایان دولت رئیسی با کدام هواپیماها پروازهای فرودگاه قم را برقرار می کنید؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد

    باسلام خدمت دوستان گرامی
    شهر فرودگاهی قم بسیار اقتصادی هست به دلیل اینکه چه از نظر مسیر پرواز را از لحاظ جاده‌ای کوتاه میکند و نمی‌گذارد شهرهای اطراف قم با پیمودن راه به تهران نیاز داشته باشند

    ضمنا کنار منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بعنوان بندرگاه خشک کشور است و در کنار ترانسفر هوایی،جاده ای و ریلی در پهنه نیزار بهترین مسیر حمل و نقل را دارد

  • ناشناس

    باسلام فرودگاه قم بعداز افتتاح امکان دارد رقیب جدی برای فرودگاه همسایه خود باشد.بیشترین زائر عتبات .ازقم اعزام می‌شوند بیشترین طلبه خارجی از قم اعزام می‌شوند. بسیار توجیه اقتصادی دارد شاید بعضی ها که منفعت نمی‌برند و به ضرر منافع خودشان هست به دنبال کارشکنی بااین جمله مطلاب باشند.

  • ناشناس

    متاسفانه یکسری امور , سیاست زده و نه بر اساس نیاز واقعی آن منطقه و منطق اقتصادی و غیراقتصادی جلو می رود و هزینه هزاران میلیارد تومانی به بیت المال و بودجه مملکت تحمیل می کند یکجاهایی مردم کاملا حس می کنند و می فهمند که مسئولان یک شهر یا یک استان و بعضا مسئولین کشوری صرفا می خوان یک رکوردی بشکنن و دورشون تمام بشه و برن و با بقیش هم کاری نداشته باشن خروجی این وضعیت شده پروژه هایی که به چاه بلع بودجه تبدیل شدند و برای کشور حکم اره را پیدا کرده اند که نه راه رفت دارد و نه راه برگشت ! مثالش واضحش همین مونوریل قم که ابدا منطق اقتصادی اجرایی ندارد در هر مولفه ایی که بررسی کنید منطق اجرا ندارد اما هزینه سنگینی هم براش شده که نمی شود هم جمعش کرد ! یا شما دقت کنید این همه هزینه تا به حال برای ساخت همین فرودگاه قم شده به چاهی عمیق تبدیل شده که 2 همت هم داخلش پول بریزی گم و گور می شه و به جایی هم نمی رسه که تهش ساخته بشود برای لانه سازی پرندگان !!!!!!!! اصلا ساده ترین , ابتدایی ترین و دم دستی ترین منطق می گوید کشوری که تحت تحریم شدید هواییست اگر در این حوزه , هزینه غیر ضرور (هزینه ضرور جداست مثلا امنیت پرواز) بکند درواقع به طرف تحریم کننده یعنی آمریکا کمک کرده تا قدرت برگه تحریمی اش بیشتر شود همین حالا چند فرودگاه در کشور داریم که دست کبوترهاست یا مشترک با کبوترها استفاده می شود ؟ باز هم فرودگاه می سازید و توسعه می دین ؟! حتی ساخت فرودگاه امام در این مقیاس هم جای بحث دارد اما خوب بعدش می شود گفت در ایران هم ما یک ابرفرودگاه داریم ! اما اگر سیاست زدگی کنار برود و منطق رو شود خوب آنوقت واضح می شود که این هزینه های چندین همتی غیرضرور در بخش هوایی باید در بخش ریلی هزینه شود تا اثر تحریم هوایی کم و کمتر شود به سمت شکسته شدن برود وقتی که می دانیم این تحریم ها به قصد ناراضی سازی ملت ایران و به قصد شکستن کمر حمل بار طراحی شدن و می دانیم که اگر یک قلم قطار سریع السیر تهران مشهد راه بیفتد چه فشار و باری از دوش ناوگان هوایی برداشته می شود آنوقت ضرورت حرکت به سمت منطق را بیشتر حس خواهیم کرد . وقتی که می دانیم علم ساخت هواپیما چقدر انحصاری و پیچیدس و چقدر هزینه به این اقتصاد لاغر و نحیف ما تحمیل می کند اما توان ساخت قطار و حتی قطار پرسرعت را داریم بلحاظ سطح علم طراحی و ساخت , سطح انحصار علمی و هزینه , آنوقت است که باید روی هدفی به اسم ساخت قطار و قطار پرسرعت کاملا متمرکز بشویم که تا همین جا هم نتایج ملموسی برامون داشته . اگر هدف شکستن تحریم های هوایی باشد 3 راه جلوی ما هست 1 . برجام بود که رهبری هم گفتند غرب دبه خواهد کرد گفتند ماهیت و ذات غرب چی هست درباره تاریخ صحبت کردند که نهایتا این فرمول به شکست سختی برای کشور تبدیل شد که کشور تا دهه بعد هم باید هزینه های آن را بدهد 2 . اینکه خودمان سازنده هواپیما بشویم که حتی چنین توانایی هم داشته باشیم رسیدن ما به ساخت هواپیمای 200 نفره , حداقل 3 دهه دیگر زمان خواهد برد خود روسیه هم هنوز هواپیماساز نیست و در موتور و اویونیک مشکلات بسیار دارد 3 . راه حل این است که هدف تحریم هوایی را بی معنا کنیم اگر قطار پرسرعت تهران مشهد و تهران اصفهان راه بیفتد و بعد قطار پرسرعت تهران اصفهان شیراز بوشهر , تهران تبریز , تهران اهواز , تهران بندر عباس و تهران چابهار را پله پله داشته باشیم پله پله هدف تحریم هوایی را پوچ و پوچ تر خواهیم کرد دست مدیریت بخش هوایی برای مدیریت بهتر این حوزه باز و بازتر می شود خصوصا در مورد پروازهای بین المللی . کشور ما از سیاست زدگی در تصمیم ها کم لطمه نخورده تاوان زیادی داده و هنوز هم در حال تاوان دادن هست .

  • حمید

    بنظرمن باتعدیل مقیاس فیزیکی وعملیاتی ،حذف داستان شهرفرودگاهی ازآن،وایجادقابلیت پروازهواپیماهای ردهC مشابه ایرباس C130 و انواع فوکر وATR وتاکسی هوایی وهلی پورت وسایت تعمیرونگهداری هواپیماوهلیکوپتر می‌توان ظرفیت مناسبی برای منطقه قم ایجادکرد.
    بدیهی است شرایط محدودیت‌های ناوگان نیزدائمی نخواهدبود.

  • حمید

    باپوزش،دیروزدراظهارنظرم برای فرودگاه قم نام هواپیمای ایرباس رااشتباه درج کردم،نام صحیح موردنظرم A320 بوده است.لطفااصلاح بفرمایید.