◄ نگاه نو به صنعت هوانوردی کشوری
وبلاگ تین نیوز، علیرضا منظری | روز هفتم دسامبر سالروز امضای کنوانسیون هوانوردی کشوری بین المللی (شیکاگو-1944) از طرف سازمان ایکائو به عنوان روز جهانی هوانوردی کشوری شناخته شده است که در عموم کشورهای جهان در این روز بزرگداشت صنعت هوانوردی مورد توجه قرار می گیرد.
در این راستا می توان به عناوینی اشاره داشت که فراهم آوردن الزامات اجرایی شدن آنها در جهت ارتقای کیفی و کمی صنعت هوانوردی کشوری موثر خواهد بود.
1- تدوین راهبردهای بهره برداری در صنعت هوانوردی کشوری به منظور برخورداری از یک برنامه اجرایی منسجم و یکپارچه
2ـ بازنگری در ساختار کلی صنعت هوانوردی به منظور تعیین روابط مناسب میان نهاد حاکمیتی و متصدیان متعدد در زمینه های فرودگاهی، هوانوردی، حمل و نقل هوایی، ساخت و تولید، آموزش و پژوهش
3ـ شفاف سازی وظایف حاکمیت و تصدی در صنعت برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های متصدی مانند شرکت فرودگاه های کشور و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
4ـ تفکیک وظایف تصدی خدمات مدیریت فرودگاهی و خدمات هوانوردی در دو شرکت مستقل
5ـ بازنگری در قوانین و مقررات و استانداردهای هوانوردی به منظور انطباق با پیشرفت های جهانی و هماهنگ با استانداردهای بین المللی
6ـ برقراری ایمنی هوایی با استمرار تنظیم استانداردها و اعمال صحیح آنها به ویژه در بخش حمل و نقل هوایی با بکارگیری ناظران با تجربه و مورد اعتماد و وثوق صنعت
7ـ برقراری روش ها و به کارگیری ابزارهای لازم از جمله امکان به کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه (بالای 20 سال سابقه فعالیت) و نظام پرداخت حقوق و .... برای تقویت وظایف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری از طریق اصلاح مقررات
8ـ اصلاح روابط ناظرین سازمان هواپیمایی کشوری با متصدیان صنعت هوانوردی به منظور اعمال صحیح نظارت از طریق اصلاح روش ها
9ـ استفاده از خبرگان و نخبگان صنعت برای مشاوره از طریق تشکیل اتاق فکر و تقویت نهادهای مردمی مانند انجمن علمی حمل و نقل هوایی و سایر انجمن های صنفی
10ـ تقویت شورایعالی هواپیمایی کشوری از طریق تشکیل کمیته های تخصصی و تنظیم دستورکار بر مبنای وظایف آن شورا برای تعیین خط مشی های اجرایی و انجام هماهنگی با دستگاه های مرتبط
11ـ تشکیل کمیسیون مستقل بررسی سوانح هوایی
12ـ واگذاری وظایف اجرایی مرتبط با دفاتر خدمات مسافرت هوایی به انجمن های صنفی
13ـ ایجاد تسهیلات به منظور تشکیل کانون موسسات وسایل پرنده فوق سبک و واگذاری بخشی از وظایف اجرایی به آن به منظور گسترش هوانوردی همگانی و پروازهای تفریحی و ورزشی و تقویت پایه های آموزشی خلبانی
14ـ تقویت ارتباط با سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) و حضور جدی در اجلاس ها و استفاده متقابل در جهت ارتقای منافع ملی کشور
15ـ تقویت ارتباطات بین المللی بویژه با سازمان های هواپیمایی کشوری منطقه و برقراری خطوط هوایی در مسیرهای متعدد بین المللی
16ـ تقویت روابط و ایجاد هماهنگی میان نهادهای بخش هواپیمایی کشوری و هواپیمایی نظامی به منظور رفع موانع برای تقویت زمینه های تجاری هوانوردی
17ـ ایجاد گارد واحد هوانوردی از طریق ادغام نیروی انتظامی و حفاظت هواپیمایی به منظور کاهش موازی کاری و هزینه ها و اصلاح ساختار و مقررات مربوطه
18ـ گسترش فعالیت های آموزشی و پژوهشی و مطالعاتی صنعت هوانوردی
19ـ ایجاد تسهیلات لازم به منظور آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر از جمله خلبان و ... از طریق موسسات غیر دولتی
20ـ ساماندهی نیروی انسانی آموزش دیده به منظور اشتغال در صنعت هوانوردی داخلی و همچنین صادرات نیروی کار با تنظیم سیاست های صحیح اشتغال
21ـ تدوین طرح نظام هوانوردی کشوری به منظور همکاری با نهاد حاکمیتی و همچنین حمایت از حقوق مصرف کننده و ارایه کننده خدمات
22ـ بازنگری در فعالیت شرکت های هواپیمایی ایرانی به منظور ارایه خدمات ایمن هوایی و اصلاح اختیارات تعیین شده آنها متناسب با امکانات و تسهیلات فنی و عملیاتی موجود
23ـ تقویت بخش تعمیر و نگهداری هواپیما از طریق ایجاد نهادهای تخصصی و با تجربه خصوصی و واگذاری امکانات و تسهیلات به آن
24ـ فراهم آوردن زمینه های لازم برای اصلاح ساختار داخلی شرکت های هواپیمایی ایرانی با همکاری آنها و ساماندهی آنها در گروه های مختلف به لحاظ نوع حمل و نقل هوایی
25ـ فراهم آوردن زمینه های مشارکت میان شرکت های هواپیمایی ایرانی و خارجی به منظور استفاده از هواپیماهای مناسب آنها
26ـ ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه در زمینه تامین ناوگان هوایی
27ـ ایجاد زمینه های لازم برای ورود هواپیماهای جدید به منظور کاهش هزینه های شرکت های هواپیمایی از طریق اصلاح روش ها
28ـ رفع موانع انحصارات دولتی از جمله انجام پروازها و خدمات پشتیبانی زمینی و ... از طریق اصلاح مقررات و روش ها
29- مساعدت برای ایجاد شرکت های تاکسی هوایی و ورود هواپیماهای سبک از 4 تا 50 صندلی
30ـ برقراری تدریجی و با برنامه سیاست آسمان باز در مسیرهای خارجی و اعطای حق آزادی پنجم به منظور تمرکز پروازهای ترانزیتی (عبوری با توقف و بدون توقف) از طریق فضای هوایی و فرودگاه های ایران به منظور ایجاد قطب هوایی منطقه و رفاه و آسایش و صرفه اقتصادی مسافران
31ـ تقویت زمینه های آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی همراه با پیش بینی مقررات لازم برای اعمال نظارت برآن در جهت پیشگیری از تخلفات
32ـ ایجاد بستر مناسب برای مدیریت یکپارچه در فرودگاه ها از طریق اصلاح مقررات و روش ها
33ـ اقدام صحیح برای اصلاح ساختار داخلی و واگذاری شرکت های هواپیمایی دولتی به بخش خصوصی همراه با فراهم آوردن زمینه فعالیت برای آنها
34ـ اقدام برای مدیریت غیر متمرکز فرودگاه ها از طریق ایجاد شرکت های فرودگاهی منطقه ای و یا استانی و تجاری سازی آنها
35ـ تسهیل راه اندازی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به منظور اداره فرودگاه و واگذاری فرودگاه مهرآباد به آن و راه اندازی فوری منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی
36ـ واگذاری تدریجی مدیریت فرودگاه ها به بخش خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها
آقای منظری یاد شعر مرحوم سهراب سپهری افتادم که می گفت دمت گرم و سرت خوش باد واقعا این مواردی را که مطرح فرمودید Key Points مشکلات و معضلات صنعت و راه حل است فارغ از موضوع انتصابات سیاسی باید به حال وزارت خانه ای که با توجیهات… از صاحبان چنین اندیشه هائی استفاده نمی کند اقسوس خورد جناب منظری این موارد بلند نگری نیست بلکه تجربه سی و چند ساله کارشناس صنعت است که درد صنعت و بخش خصوصی را می داند. جناب وزیر محترم راه و شهرسازی کاشکی این سئوالات و موارد را برای خردمندان جامعه هوانوردی ارسال می کردید و پاسخ های آنها را به عنوان سند راه ارائه می دادید. البته من چه توقع های بیش از حدی دارم صنعتی که هنوز ببرای تعیین و انتصاب اعضای هیئت مدیره یک شرکتش و یا اساس نامه وهیئت مدیره شهر فرودگاهی اش و یا تعیین متولیا تنها سازمان حاکمیت دارش مانده بیاید به این موارد بپردازد آقای منظری بگذارید ما نون و مابتمان را بخوریم ما و وزارت خانه و خردمندان و نخبگان را درگیر این موارد نفرمائید خواندن این ۳۶ بند برای بعضی ها سخت است وقتی سرپرست یک فرودگاه می گوید نخبگان فقط از هواپیما استفاده می کنند. وقتی برای فرودگاهی که مگس در آن پرواز نمی کند ۲۰ میلیارد هزینه می شود؟ وقتی شرکتی با ۱۳ هزار پرسنل ادعای شکستن شاخ غول را می دهد؟ وقتی جلسات هیئت مدیره شرکت دیگر برای انجام مستحبات تعطیل می شو د. وقتی کارشناس صنعت درد خود را به تیتر اول همشهری می رساند چه توقعی دارید مجلس ختمی بدین منظور در مسجد فرودگاه مهرآباد برگزار و حضور شما موجب تسلی خاطر بازماندگان می باشد البته چون سایت های تحلیلی!!!!! همچون تین نیوز هم نمی نویسند و درج نمی کنند مجبوریم این دعوتنامه مراسم ختم را SMS نمائیم.
با تشکر از اظهار نظر دوست عزیز و دلسوز صنعت هوانوردی اگر چه اتفاقاتی در این صنعت رخ داده که نتیجه بی دقتی ها و عدم استفاده از نیروهای کارشناس می باشد ولی امید به آینده است که می تواند آینده صنعت هوانوردی کشوری را برای نسل های بعدی بسازد. گر چه احتمال استفاده از دیدگاه های مترقی کارشناسان و تجربیات بین المللی کم می باشد ولی شاید همین اظهارات منجر به تشکیل اتاق فکر و تدوین راهبردهای بهره برداری هوانوردی کشوری گردد.
با سلام، سئوال مهمی که باید از نویسنده این متن و سایت خبری تخصصی تین نیوز پرسید اینست که چگونه و به چه دلیل این تیتر را برای این مطالبی که سالهاست در صنعت هوایی مطرح است و هیچ کسی هم کاری انجام نداده مطرح و انتخاب کردید. بسیار تاسف انگیزتر اینکه این مطالب از کسانی شنیده شود که خود سالها دست اندر کار و صاحب نظر و کرسی در این صنعت بودند و کاری نکردند چطور به این معجزه های جدید دست یافته اند و باصطلاح فیلشان …قرار است بکجا برویم کسانی را در هیئت مدیره …و پستهای کلیدی آن چه در دوره قبل و چه اکنون قرار میدهند که هیچ اهلیتی با صنعت هوانوردی ندارند یعنی آقای وزیر راه چند دقیقه برای خواندن بااصطلاح رزومه این آقایان ندارند. آقای وزیر بداد صنعت برسید تمام متخصصان و دلسوزان را در صنعت براحتی کنار زدند و افرادی که فقط با ارتباطات و بدون هیچ تخصص وارد صنعت شده اند بهتر از این هم نمیتوان انتظار داشت بخدا دلم برای این مردم میسوزد… با این روند نه تنها بیت المال را بتاراج میدهیم بلکه جان صدها نفر را بمخاطره میاندازیم و هیچ کس نیست بگوید …
با سلام دوست محترم گر چه این موضوعات مدت هاست که طرح شده اما به همان دلیلی که خود در ادمه این حاشیه نویسی آورده اید نگذاشته اند تا اجرایی گرد. بدیهی است که باید تصمیم گیران از عاقلان انتخاب شوند تا بگذارند کارشناسان انجام وظیفه کنند. متاسفانه گروهی خود را قیم دانسته و تلاش برای روی کار آوردن رفیقان دارند و تا این آش و کاسه است فقط میتوان اظهارنظر کرد و افسوس خورد که چرا همسایگان و حتی دیگران پیشرفت میکنند در صورتی که استعداد و نیروی کارشناسی و بازار ضعیف تری نسبت به ما دارند. به امید آن روز که همه در جهت آینده ای بهتر برای صنعت تلاش کنیم.