◄ تهدید قیری
لایحه بودجه سال ۹۷ با حذف سهمیه قیر رایگان مخالفتهای زیادی را درپی داشت و گفته میشود با حذف این سهمیه برای بعضی از پروژههای در دستساخت معاونت راههای روستایی وزارت راهوشهرسازی هم مشکلاتی به وجود میآید.
لایحه بودجه سال ۹۷ با حذف سهمیه قیر رایگان مخالفتهای زیادی را درپی داشت و گفته میشود با حذف این سهمیه برای بعضی از پروژههای در دستساخت معاونت راههای روستایی وزارت راهوشهرسازی هم مشکلاتی به وجود میآید.
این اولین سالی است که وزارت راهوشهرسازی علاوه بر تنگنای مالی باید با مشکل جدیدی به نام حذف قیر رایگان هم دستوپنجه نرم کند و اگر نظر مجلسیها هم به نظر دولتیها نزدیک باشد از همین حالا باید برای ترمیم راههای آسفالته و ادامه عملیات آسفالت راههای روستایی نگران بود.
گفته میشود که در بودجه سال قبل وزارت نفت موظف شده بود معادل ۲ میلیون تن قیر به شکل رایگان در اختیار چند دستگاه دولتی قرار دهد که یکی از اصلیترین آنها معاونت راههای روستایی وزارت راه بود.
با توجه به اینکه طرحهای این معاونت از نظر اقتصادی برای سرمایهگذاران توجیهپذیری لازم را ندارد، وزارت راهوشهرسازی این دو محور را یا از طریق خیران راهساز یا پروژههای دولتی و منابع جاری و عمرانی خود اجرایی میکند که در این راستا اعطای قیر رایگان به پیمانکاران گره بعضی از پروژهها را باز میکند، موضوعی که به نظر میرسد اکنون در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ وجود ندارد. دراینباره با حسین میرشفیع، معاونت ساخت و توسعه آزادراههای شرکت زیرساخت، به گفتگو نشستیم.
حذف قیر رایگان از بودجه ۹۷ را چطور ارزیابی میکنید؟
در سالهای گذشته ابتکار خیلی خوبی وجود داشت و آن اینکه با توجه به اینکه دولت محدودیت منابع مالی دارد مستقیماً قیر در اختیار پیمانکاران قرار بگیرد و در حسابهای فیمابین ما و پیمانکاران منظور شود و از آنطرف قیری که وزارت نفت در اختیار وزارت راه قرار میدهد در حسابهای بین وزارت نفت و خزانه اعمال شود.
این ابتکار عمل چند سال انجام میشد و برخی سالها خود دولت در لایحه منظور میکرد و برخی سالها منظور نمیشد اما با توجه به تأثیر مثبتی که در پیشرفت پروژههای عمرانی داشت همواره مورد حمایت مجلس بود.
بهویژه اینکه ما در بحث نگهداری راهها محدودیت فصل کاری برای روکش آسفالتراهها داریم و این موضوع ارتباط مستقیمی با ایمنی راهها دارد.
شاید نگاه از همین زاویه باعث میشد که در همه این سالها مجلس پشتیبانی کند و قیر را به دست ما برساند. امسال هم نمیدانم چطور از لایحه جا مانده و فکر میکنم در مجلس باید با دیدی مثبت به آن نگاه شود و به حالت قبل بازگردد.
حذف قیر رایگان تأثیری در کموکیف وضعیت راههای آسفالته میگذارد؟
ضربه بسیار بدی به ادامه عملیاتیشدن طرحهای ما در راههای کشور خواهد زد. ضمن اینکه تمام سیکل کاری را در این صنعت متوقف میکند که عاملی برای بیکاری فعالان و شاغلان در این صنعت است.
ضمن اینکه فصل کاری برای آسفالت زمان محدودی است و اگر در آن فصل کار نکنیم عملاً یک سال را از دست میدهیم و این یک مشکل بزرگ است.
در آسفالت منحنی تخریبی وجود دارد که اگر آسفالت بهموقع بهسازی نشود یکمرتبه خراب میشود که خسارت هنگفتی به اقتصاد کشور وارد میشود طوری که همان جادهای که میتوانستیم با هزینه کم بهسازی کنیم باید با هزینه زیاد از نو آسفالت کنیم که دوباره قابلاستفاده شود؛ بنابراین ما معتقدیم که حذف قیر رایگان از لایحه سال آینده ناشی از بیدقتی است.
بهعنوان مشاور وزیر راهوشهرسازی در امور راه و روستایی توضیح دهید که آخرین وضعیت آسفالتراههای روستایی ما چگونه است؟
حدود ۹۲ درصد جمعیت روستایی کشور از راه روستایی مناسب برخوردار هستند اما اگر بخواهیم حدود ۱میلیون و نیم جمعیت روستایی را از راه مناسب برخوردار کنیم لازم است که حدود ۲۱ هزار کیلومتر دیگر راه آسفالت در حوزه راههای روستایی بگنجانیم.
در حوزه راه روستایی در برنامه ششم این اهداف دیده شده است ولی متأسفانه در بودجه تأمین منابع موردنیازش در نظر گرفته نشده است.