◄ بررسی جایگاه صندوق توسعه حمل و نقل کشور
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، گزارش مربوط به بررسی جایگاه صندوق توسعه حمل و نقل کشور را منتشر کرد.
![بررسی جایگاه صندوق توسعه حمل و نقل کشور](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/f5SOc8r0Na3b/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLKXTVZWGRi14/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2+%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3+%D8%AA%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2.jpg)
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، گزارش مربوط به بررسی جایگاه صندوق توسعه حمل و نقل کشور را منتشر کرد.
به گزارش تین نیوز ، این گزارش توسط محمدجواد شاهجویی ، سبحان نظری و رضا گلشن خواص با نظارت علیرضا رهایی تهیه و تدوین شده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: مطابق با ماده 48 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، مصوب سال 1396، به منظور ایجاد ساز و کارهای تامین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، تشویق، حمایت و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه ها و زیرساخت ها، به دولت اختیار داده شد تا صندوق توسعه حمل و نقل را با سرمایه اولیه 190 هزار میلیارد ریال از دارایی های خود که در اختیار وزارت راه و شهرسازی ، سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته به آن قرار دارد، با استفاده از منابع پیش بینی شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه و شهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل دهد.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: این صندوق طبق اساسنامه خود و در چارچوب مصوبات هیئت امنای متشکل از وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه توسط هیئت عامل فعالیت می کند. در تاریخ 5 مرداد ماه 1398 ، هیئت وزیران در نشستی با اساسنامه تدوین شده برای تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل کشور، موافقت کرد و معاون اول رئیس جمهور دستور راه اندازی این صندوق را به وزرای راه و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است: مطابق اساسنامه تصویب شده، از جمله اهداف مهم این صندوق که به صورت یک شرکت دولتی اداره می شود، تامین مالی و حمایت از سرمایه گذاری متقاضیان غیر دولتی در توسعه زیربناها و ناوگان حمل و نقل کشور و بهره برداری از آنها و نیز حمایت از صنایع و شرکت های دانش بنیان در این حوزه در نظر گرفته شده است. در مقایسه با سایر روش ها و ابزارهای در دسترس سازمان ها و شرکت های دولتی موجود، این صندوق می تواند با روش های متنوع تر و آزادی عمل بیشتر، از طریق ایجاد ساز و کارهای حمایتی مطابق با آنچه در اساسنامه اش تکلیف شده است به توسعه هرچه بیشتر زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل کمک کند.
برای دریافت فایل کامل مطلب مورد نظر اینجا کلیک کنید.