کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ نهایی میشود
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گفت: در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ هزار مقاله از محققان ایرانی منتشر شده است و ایران را در رتبه ۱۵ جهانی قرار داده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پژوهش را قوی ترین موتور برای توسعه کشورها برشمرد و تاکید کرد: کشوری که بتواند از پژوهش برای حل مسائل روزانه و مسائل کشور استفاده کند می تواند یک کشور پیشرفته باشد. باید تلاش کنیم تا از تحقیقات کتابخانه ای به سمت حل مسائل و مشکلات کشور برویم و ارتباط دانشگاه و صنعت که سال های متمادی مطرح است نهادینه شود.
افندی زاده گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه های مهم است که حرکت این وزارتخانه و انجام تعهداتی که برعهده وزارتخانه است می تواند تاثیرات بسیار فراوانی بر زندگی مردم بگذارد.
وی بر تعریف چشم انداز برای تعیین راهبردها و استراتژی ها تاکید کرد و افزود: تعریف چشم انداز حمل و نقل در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است و تدوین آن از سال های گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع شد و این موضوع در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود. امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰۰ پروژه راهسازی و ریلی در دست اجراست، تاکید کرد: باید این پروژه ها را اولویت بندی کنیم و استراتژی کشور را برای این برنامه ها نهایی کنیم.
افندی زاده توضیح داد: هم اکنون در زمینه های حمل و نقل ریلی ، دریایی و جاده ای برنامه فاز دو طرح جامع توسط سازمان های تخصصی در حال تدوین است که در ستاد مشاوری انتخاب خواهد شد تا تلفیقی از این طرح ها را همراه با هدایت انجام بدهد که اگر بتوانیم بر اساس طرح جامع حمل و نقل گام برداریم قطعا به استراتژی های مهم کشور دست یابیم. این استراتژی ها می تواند در احکام برنامه هفتم و احکام دائمی کشور لحاظ شود که اینها به نوعی با همدیگر ارتباط داشته باشند.
وی موضوع مهم دیگر را ایجاد مرکز لجستیک کشور و مراکزی است که می تواند بندر خشک، شهرک های لجستیک و غیره را به هم متصل کند عنوان کرد و گفت: اینکار نیز در وزارت راه و شهرسازی شروع شده تا بتوانیم از پتانسیل ها و توانمندی های ریلی و جاده ای کمک بگیریم که این می تواند حرکت مهمی قلمداد شود. اینها نیاز به انجام اقدامات پژوهشی بر اساس تجربیات گذشته و نگاه آینده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر موضوع ترانزیت تاکید کرد و گفت: در سال های گذشته موضوع ترانزیت مورد تاکید بود که جزو وظایف و برنامه های مهم وزیر راه و شهرسازی است. در ترانزیت کالا، کشور پتانسیل مناسبی دارد ولی متاسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده ببریم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در ترانزیت کالا توجه به بخش عرضه و تقاضا حائز اهمیت است تاکید کرد: در بخش تقاضای ترانزیت کالا در ماه های گذشته بر اساس استراتژی دولت سیزدهم توانستیم تقاضا را ایجاد کنیم. «تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان»، «تفاهم ۳ جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران روسیه و آذربایجان» و «تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه» می شود. بر همین اساس از نظر تقاضا با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده این اقدامات انجام شده است.
افندی زاده گفت: اما در عرضه ترانزیت نیاز داریم تا تحقیقات بیشتری انجام داده و آسیب شناسی کنیم. وقتی همه معتقد هستیم که ایران چهارراه ترانزیت است چرا نمی توانیم از این موقعیت بهره مناسب را ببریم. به عنوان نمونه در کریدور شمال-جنوب پروژه های مختلفی پیش بینی شده است از جمله پروژه رشت-آستارا که بارها مطرح شده است. یکی از اهداف مهم کشور تکمیل این شبکه ریلی است. آیا در کنار شبکه ریلی، شبکه های جاده ای وجود ندارد؟ آیا اتصال بندر چابهار از طریق زاهدان به سمت ترکمنستان نباید انجام شود؟ بنابراین باید آسیب شناسی انجام بشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ناوگان و ارتقای آن تاکید کرد و گفت: در خصوص ناوگان مهمترین پژوهشی که امروز می تواند انجام بشود این است که نسبت واردات با تولیدات داخلی را بررسی کنیم. زمانیکه بحث از واردات می کنیم تاکید بر حمایت از تولیدات داخل است ولی به نظر می رسد که با بهره مندی از تولیدات داخل، ناوگان کامل نمی شود.
ناوگان جاده ای ۶۰ درصد فرسودگی دارد
معاون وزیر راه با بیان اینکه هم ناوگان ریلی و هم جاده ای کشور فرسوده است از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان جاده ای خبر داد و افزود: ترانزیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود اما در سال جاری در حالی که پیش بینی ها حکایت از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی داشتند، اما تنها ۷ میلیون تن ترانزیت در کشور ثبت شد که با رقم سال قبل فاصله زیادی دارد.
وی به کمبود لوکوموتیو اشاره و اظهار کرد: امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور می کند حال آنکه در دنیا ترددهای ترانزیتی یکپارچه سازی شده است ولی ما در کشور این معضل را نتوانسته ایم برطرف کنیم.
دوستان وزارت راه خسته نباشند. این عزیزان آیا فکر نمیکنند که تا پایان 1402 تعدادی از آمار و فرضیاتی که امروز در مورد وضعیت حمل و نقل دارند تغییر کنه و دیگه معتبر نباشه؟ اصلا از الان میشه برای 1414 برنامه ریزی کرد؟ احداث یک راه آهن یا فرودگاه که بدست حضرات وزارت راه گاهی بیست سال طول میکشه در کجای طرح جامع 12 ساله جا میگیره؟
دوستان تحقیق بیشتری بکنن . بدلیل سرعت تحولات سیاسی و اقتصادی و تحولات هر روزه در مکانیزم های زنجیره تامین ، آیا دیگه کسی در دنیا طرح جامع برای 12سال بعد مینویسه؟