بازدید سایت : ۵۳۶۲۴

◄ نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل‌ ونقل کشور تشریح شد

سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور، نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل ونقل کشور را تشریح کرد.

نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل‌ ونقل کشور تشریح شد
تین نیوز |

سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور، نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل ونقل کشور را تشریح کرد.

 به گزارش تین نیوز، حامدرضا حیدری سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور به تشریح نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل ونقل کشور پرداخت و در ابتدا سخنان خود را با رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر «هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم و ناکام شدیم. می توان این راه را با شیوه ی انقلابی حرکت کرد و آن وقت پیشرفت قطعی است» آغاز کرد.

وی در ادامه به واکاوی مفهوم حکمرانی و حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت: حکمرانی فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزش ها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است. به بیان ساده تر، حکمرانی را می توان به عنوان تعامل و همکاری بین ذی نفعان مختلف در فرایندهای تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و ارزیابی تصمیمات (سیاست ها، برنامه ها و اقدامات) تعریف کرد. اما حکمرانی خوبی مفهومی است بین المللی که از اواخر دهه ۱۹۸۰میلادی وارد ادبیات توسعه شده است. این نوع حکمرانی مطلوب، حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و سایر بازیگران و کنشگران (سازمان های غیردولتی، بخش خصوصی، گروه های ذی نفوذ و رسانه ها) جهت نیل به توسعه در هر کشوری است.

حیدری معیارهای حکمرانی خوب از منظر بین المللی را مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ گویی، وفاق عمومی، حقوق مساوی، مبارزه با فساد، اثر بخشی و کارایی و مسئولیت پذیری دانست و افزود: حکمرانی خوب از منظر بین المللی معیاری است برای سنجش میزان موفقیت دولت ها و کشورها در برقراری امنیت و آرامش و ثبات اقتصادی و رفاه اجتماعی و کیفیت مدیریت کشور برای رشد اقتصادی. از آنجا که نگاه و مؤلفه های اندیشمندان غربی بر پایه های اومانیستی (انسان باوری) مطرح می شود و بر اساس دیدگاه مادی گرایانه و صرفاً مشتمل بر بحث های اقتصادی است، لذا از منظر الهی و مفاهیم عمیق الهی و ولایی، کامل نیستند، لذا دارای معیارهای عمدتاً معقول و منطقی هستند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل ونقل/تقدیم اولین جایزه ملی حمل‌ ونقل به خانواده امیر جعفرپور

هدف گذاری برای ترانزیت ۴۰ میلیون تنی/ضوروت انتقال ترانزیت بار بر روی ریل

 

چالش های استقرار حکمرانی شایسته حمل ونقل کشور

وی با اشاره به چالش های استقرار حکمرانی شایسته حمل ونقل کشور خاطرنشان کرد: همچون دیگر بخش های هر کشوری، بدیهی است که حکمرانی بد و نامطلوب حمل ونقل، اعتماد مردم را نشانه می گیرد، این در حالی است که اعتماد ملّی به عنوان ستون اصلی ثبات اجتماعی و کسب اقتدار و افزایش قدرت نرم کشور جهت نیل به سیاست های داخلی و خارجی محسوب می شود.

حیدری سپس به اقدامات زودبازده به منظور دستیابی به حکمرانی شایسته اشاره کرد و گفت: محورهای تولید و افزایش سرمایه اجتماعی شامل احترام متقابل، اعتماد متقابل، خلاقیت، کرامت نفس، نوآوری، ارتباطات و خودباوری هستند و در ایام رویداد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اقدامات زودبازده و فراگیر افزایش سرمایه اجتماعی و رسیدگی به امور عموم مسافران تجربه موفق این رویکرد و بازخوردهای مثبت عمومی محسوب می شود.

سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در پایان یاد و خاطره اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور که اقدامات شایان و قابل توجهی در حوزه حمل و نقل کشور را طرح ریزی، برنامه ریزی و اجرایی کرده بود را گرامی داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.