بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ یادمان زنده یاد علی اسدی لاری

دهم دی ماه سالگرد علی اسدی لاری بود. علی اسدی لاری در دهم دی ماه 1389 به دلیل بیماری سرطان درگذشت.

یادمان زنده یاد علی اسدی لاری
تین نیوز |

دهم دی ماه سالگرد دکتر علی اسدی لاری بود.

به گزارش تین نیوز، علی اسدی لاری در دهم دی ماه 1389  به دلیل بیماری سرطان درگذشت.

عباس قربانعلی بیک کارشناس حمل و نقل ریلی در مورد وی می نویسد: «مرحوم دکتر علی اسدی لاری در طول عمر پربرکت خود در سنگرهای متعدد انقلاب فعالیت های زیادی برای خدمت رسانی به مردم داشتند که از زمان ورود به دانشگاه در 1358، توفیق همراهی و همکاری با ایشان چندین بار نصیب اینجانب نیز شد.

یکی از کارهای ارزشمند آن مرحوم در اوایل دهه 70 در اداره کل نیروی کشش راه آهن تلاش بسیار برای بومی سازی قطعات یدکی لکوموتیوهای دیزل بود ( آنهم در شرایط تحریم و با استفاده از تجربیات مهندسی معکوس در صنایع نظامی در دوران دفاع مقدس) و در این بخش فقط به روش متداول مهندسی معکوس قناعت نمیکرد و از در طراحی نیز وارد می شد و با سماجت وصف ناپذیری شناسایی و رفع مشکلات و نواقص قطعات آزمایشی را پیگیری مینمود که یک نمونه آن در دنده پینیون پرچالش ترکشن موتور لکوموتیوهای GM منجر به شناسایی و رفع نقاط ضعف طراحی نمونه های قبلی شد (که عمر کوتاهی داشتند).

ایشان پس از مدت کوتاهی از حضور در صنعت پیچیده ریلی به ویژه تعمیرات و نگهداری چندبعدی لکوموتیو، در مباحث مختلف فنی و تخصصی موقعیت ممتازی یافت و در زمینه های تخصصی به توانایی بحث و چالش فنی با متخصصین باسابقه دست یافت. 

در زمان حضور در دانشکده راه آهن، از ایشان برای مطالعات موتورهای پر دور دیزل و مقایسه آنها با انواع دور متوسط دعوت شد که این مطالعات و بررسی ها نهایتا منتج به تصمیم استفاده از موتورهای دور بالا در لکوموتیوهای مسافری زیمنس گردید و این در حالی است که باور غالب مدیران و متخصصان ریلی، ارجحیت موتورهای دور متوسط از نگاه قابلیت اعتماد و نگهداری بود.

آن مرحوم موضوع تعامل چرخ و ریل را برای رساله دکتری در دانشگاه شفیلد انتخاب نمود که همچنان از موضوعات بسیار پیچیده و عمیق مهندسی ریلی است و علاوه بر اهمیت در افزایش سرعت و بارمحوری نقش بالایی در ایمنی قطار ایفا می نماید.»

تین نیوز یاد آن مرحوم را گرامی داشته و از خداوند منان برای آن مرحوم آمرزش و آرامش و برای خانواده ایشان صبر و شکیبایی در این مصیبت آرزو می نماید.

تذکر مهم: از افرادی که مرحوم را می شناخته و با وی زمانی را همکار یا همراه وی بوده و از سوابق، خدمات و فعالیت های مرحوم اطلاعاتی دارند، دعوت می کنیم مطالب خود را برای درج در صفحه یادمان زنده یاد علی اسدی لاری برای ما ارسال کنند و یا چنانچه دوستان و علاقمندان مرحوم مطلب یا یادداشتی در مورد شخصیت ایشان دارند، لطفا در قسمت کامنت های این صفحه (صفحه یادمان زنده یاد)، نظرات و یادداشت های خود را بنویسند.

ضمنا چنانچه تصاویری از ایشان در دسترس دارید که می تواند در این صفحه منتشر شود، برای ما ارسال نمایید.

سپاس

 

سوابق دکتر علی اسدی لاری به نقل از دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت

 

مشخصات فردی

  نام و نام خانوادگی: علی اسدی لاری       تاریخ تولد: 1340     رتبه علمی: استادیار  

سوابق آموزشی

  الف) تحصیلات دانشگاهی:

  - دکترای.مهندسی مکانیک ، دانشگاه شفیلد، سال اخذ 1384

  - فوق لیسانس مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، سال اخذ 1374

  - لیسانس مهندسی مکانیک ، دانشگاه تهران، سال اخذ 1366

  ب) نمونه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت:

  - نام دوره ، سال اخذ

  - مدیریت استراتژیک، دانشگاه تربیت مدرس، 1375

  - مهندسی ارزش، موسسه TUV (برگزارکننده، انجمن حمل و نقل ریلی ایران)، کیش، 1385

 

سوابق شغلی

  - عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران ، از 1377 تاکنون

  - سایر سوابق اجرایی کارشناس و رییس قسمت مطالعات اداره کل نیروی کشش راه آهن از 1370 تا 1377

 

سوابق تدریس دانشگاهی

  - نام دروس تدریس شده: مبانی طراحی مهندسی و نقشه کشی صنعتی، دانشکده طراحی صنعتی، دانشگاه تهران

  - ارائه دروس مختلف رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی راه آهن در طول سنوات تدریس از سال 1378 تاکنون در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

 

نمونه گزارشها و مقالات و کتب منتشر شده

  - عنوان مقاله: موضوع، نام مجله ، سال (فارسی و انگلیسی)

- Asadi Lari, A, Fallah, A.R, Enhancing rail vehicle stability using bogie direction reversal, accepted by International Journal of Heavy Vehicle Systems (IJHVS) , 8/9/2009.

- Rezvani, M.A, Asadi Lari, A, The effect of Kinematic Oscillations on Harmonic Wheel Flange Wear of Rail Vehicles, accepted by Journal of Mechanics (ISSN 1727-7191), 2010.

- Asadi Lari, A, Hashemi, S. H, Mohammadyani, D, Correlation of microstructure and fracture characteristics in steel Railway wheel of grade R9T, submitted to Fatigue & Fracture of Engineering Material & Structure, April 2009.

- Asadi Lari, A, Rezvani, M.A, An Observation of Sinusoidal Motion Creating Harmonic Wavy Pattern in The Rail Vehicle Wheel Flanges, Iranian Journal of Science & Technology (transaction B), Vol32, No B4, August 2008, pp315-324.

  - Asadi Lari, A, Brown, M, Rail Vehicle Wheel wear prediction—A Comparison Between Analytical and Experimental Approaches, Vehicle System Dynamics, Vol46, No6, June 2008, pp541-549. 

  - Asadi Lari, A, Kapoor, A, The influence of bogie direction reversal on the wheel wear rate and on the wear patterns of rail vehicles, Wear, Vol265, 200 8, pp65-71.

  - Asadi Lari, A, Younesian, D, Schmid, F, Tangential force variation due to the bogie direction reversal procedure, Vehicle System Dynamics, Vol45, No4, 2007, pp359-373.

  - علی اسدی لاری، جواد علیزاده کاکلر، تأثیر رفتار سایشی چرخ‌های فولادی بر ایمنی سیر واگن مسافری، مجله علمی-پژوهشی مهندسی حمل و نقل، دی 1388

  - سید محمد شجاع الساداتی، علی اسدی لاری، بررسی ضریب چسبندگی در اندرکنش چرخ و ریل و کاربرد آن، مجله مهندسی مکانیک، انجمن مهندسان مکانیک ایران، دی 1387.

  - علی اسدی لاری، احمد رضا فلاح گیلوایی، تعیین قیود تماس چرخ - محور با ریل به روش هندسی، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره 2، تابستان 1387.

  - علی اسدی لاری، احمد رضا فلاح گیلوایی، رویکردها و الزامات انتخاب موتورهای دیزل سنگین، مجله مهندسی مکانیک، انجمن مهندسان مکانیک ایران، شماره 55، آبان 1386.

  - علی اسدی لاری، "بررسی پدیده سایش در حوزه مکانیک تماس، مجله مهندسی مکانیک، انجمن مهندسان مکانیک ایران، شماره 44، اسفند 1384.

  - علی اسدی لاری، "بررسی پدیده سایش در حوزه مکانیک تماس" ) بخش دوم)، مجله مهندسی مکانیک، انجمن مهندسان مکانیک ایران، شماره 50، دی 1385.

  - علی اسدی لاری، "نیروی محرکه قطار: لکوموتیو یا واگن‌های خودکششی"، صنعت حمل و نقل، شماره 227، خرداد 1382، صص 66-69.

  - دینامیک وسایل نقلیه ریلی، کتاب در حال صفحه آرایی قبل از انتشار

 

سوابق مشارکت در کنفرانس و کارگاه آموزشی

  نام همایش یا کنفرانس، محل برگزاری ، سال

  1. Asadi Asadi Lari, A, Hashemi, S. H, Mohamdyani, D, Comparison of Mechanical Behaviour and Fracture Morphology in Rail Vehicle Wheels with Different Steel Grades, CD proceedings of ESDA2010, Istanbul, 2010.

  2. Asadi Lari, A, Zargaran, A, Rezvani, M.A, A numerical analysis of locomotive chassis and an experimental verification of the model, CD Proceedings of ISME2009, Tehran, 2009 (in Persian).

  3. Lari, A, Wheel wear behaviour: a comparison between various steel grades, accepted by Icat2008, Singapore.

  4. Fallah, A, Asadi Lari, A, S.A Jazayeri, Determination of the effective factors on the tractive effort of Diesel-Electric locomotives in Iranian Railway Network , CD Proceedings of ISME2008, Kerman, 2008 (in Persian).

  5. Asadi Lari, A, Hashemi, S.H, Application of Monotonic Tests for Predicting Failure Behaviour of Rail Vehicle Steel Wheels , CD Proceedings of ISME2008, Kerman, 2008.

  6. Younesian, D, Asadi Lari, A, Hosseinzadeh, J, Vibration control in pantograph systems of passenger trains with overhead catenary, CD Proceedings of ISME2008, Kerman, 2008.

  7. Asadi Lari, A, Rezvani, M.A, Mirchi, G.H, An Investigation to Failure Mechanisms of Rail Vehicle Steel Wheels, Proceedings of 7th Conference on Bogies and Running Gear, Budapest, 2007.

  8. Rezvani, M.A, Asadi Lari, A, Khalafi, K, A Numerical Procedure for Calculation of Pull-Push Forces between Wagons with Special Interest on Train Couplings, Proceedings of 7th Conference on Bogies and Running Gear, Budapest, 2007.

  9. Asadi Lari, A, Hashemi, S.H, Comparison of Toughness Test Data from Four Different Rail Vehicle Steel Wheels, CD Proceedings of Railway Engineering Conference, London, 2007.

  10. Asadi Lari, A, Hashemi, S.H, A Comparative Study of Monotonic Tests For Various Steel Wheels of Rail Vehicle, CD Proceedings of ISME2007, Tehran, 2007.

  11. Asadi Lari, A, Hashemi, S.H, Experimental Investigation of Charpy Impact Resistance In Rail Vehicle Steel Wheels, CD Proceedings of ESDA2006, Torino, Italy.

  12. Asadi Lari, A, Wheel wear prediction—comparison between analytical approaches and field tests, CD Proceedings of JRC2006, Atlanta, USA.

  13. Asadi Lari, A, An investigation to the geometrical features of the wheel and rail interaction, CD Proceedings of ISME2006, Isfahan, Iran.

  14. Asadi Lari, A, Fallah, A, The effect of operational aspect on the rail vehicle wheel wear rate and symmetrical wear with the aids of dynamic simulation, CD Proceedings of ISME2006, Isfahan, Iran (in Persian).

  15. Asadi Lari, A, Fallah, A, Schmid, F, Frequent wheel wear measurements in enhancing stability and safety of rail vehicles: a comparison of conventional devices, CD Proceedings of ISME2006, Isfahan, Iran.

  16. Asadi Lari, A, Kapoor, A, Schmid, F, An investigation to the combination effect of contact mechanics and operational aspect on the wheel wear rate and patterns of rail vehicles, CD Proceedings of Railway Engineering Conference, London, 29-30 June 2005, ISBN 0–947644–56–3 .

  17. Asadi Lari, A, Schmid, F, Kapoor, A, Rail vehicle wheel; pattern formations generated by tangential forces, CD Proceedings of Railway Engineering Conference, London, 29-30 June 2005, ISBN 0–947644–56–3.

  18. Asadi Lari, A, Kapoor, A, Schmid, F, “Influence of creep forces on the rate of wheel flange wear in Iranian Railways, a case study”, CD Proceedings of Railway Engineering Conference, London, 6-7 July 2004, ISBN 0-947644-55-5.

  19. Asadi Lari, A, Hashemi, S.H, Schmid, F, Kapoor, A, “A study of mechanical material properties and the fracture micro-mechanism of pearlitic steel for railway wheels of grade B2N”, CD Proceedings of Railway Engineering Conference, London, 6-7 July 2004, ISBN 0-947644-55-5.

  20. Asadi Lari, A, Schmid, F, Latif Shabgahi, R, “User Safety During Railway Wheel Wear Measurement Through a Set of Field-tests in Iranian Railway: A Case Study”, Railway Engineering Conference, London, 6-7 July 2004, ISBN 0-947644-55-5.

  21. Asadi Lari, A, Schmid, F, Kapoor, A, “An investigation to severe wear in a sliding contact between wheel flange and rail gauge”, 12th Annual Conference of Mechanical Engineering, Tehran, May 2004.

  22. Asadi Lari, A, Schmid, F, Kapoor, A, “The effect of wheel profile on wheel wear”, 7th Rail Transport Conference, Tehran, April 2004.

  23. Asadi Lari, A, “Study of D77 Traction Motor Rehabilitation in Iranian Railways and Consideration of Their Effects on the Locomotive Fleet”, 4th Rail Transport Conference, University of Tehran, Iran, 1998.

  24. Asadi Lari, A, Ghazavi, M.R, Abdollah, A, “Experimental Investigation of Effective Factors of Reduce Wear in the Liner of Two-Stroke Diesel Engines”, accepted by the International Manufacturing Engineering Conference, Connecticut, USA, 1998.

  25. Asadi Lari, A, Ghazavi, M.R, “Wear in the Cylinder-Piston Mechanism”, Proceedings of VII International Congress on the Theory of Machines & Mechanisms, Liberec, Czech Republic, 1996.Other publications

  26. نجمه امیری، علی اسدی لاری، ارزیابی ریسک آتش و بررسی مدل‌های کمی و کیفی آن - مطالعه موردی: محاسبه کاهش ریسک ناشی از آتش سوزی مخزن سوخت در یک قطار مسافری، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی، دانشگاه آزاد زنجان، 1388

  27. حسین شریفی، علی اسدی لاری، ارزیابی ایمنی کاربران در حین اندازه گیری پروفیل چرخ در آیین‌نامه موجود راه‌آهن ایران، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی، دانشگاه آزاد زنجان، 1388

  پروژه‌های پژوهشی

  (الف) در حال اجرا

  - کاربرد مواد و فناوری‌های نوین در صنعت ریلی ؛ شروع: 1388

  (the application of new materials and technology in railway industry)

  - پروژه ایزولاسیون داخلی و خارجی واگن‌های مخزن‌دار؛ شروع: 1388

  - بررسی رفتار سایشی چرخ‌های گرید B5T واگن مسافری (فاز سوم و نهایی)؛ شروع: 1387

  (ب) پایان یافته

  - بررسی مقایسه‌ای تعامل نرم افزارهای تحلیل استاتیکی و دینامیکی در حوزه ریلی ، 1387

  (a comparative study of current software tools for rail vehicle analysis)

  - امکان‌سنجی انتخاب موتور دیزل لکوموتیو برای شرایط ریلی ایران، 1385 تا 1387

  - آزمـون‌هـای بهـره‌بـرداری وسـایل نقلیـه ریلی، 1386

  - بررسی رفتار سایشی چرخ‌های گرید B2N واگن مسافری (فازهای اول و دوم)؛ شروع: 1382 – پایان: 1384

  

  سوابق اجرایی

  - دوازده سال فعالیت صنعتی در صنایع مختلف شامل جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، سازمان صنایع دفاع، شرکت آسانرو و نیز اداره کل نیروی کشش شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در بخش R & D (از سال 1370 به مدت هفت سال)

  - مشاور تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه آهن از سال 1376 تا 78

  - مشاور تحقیقاتی اداره کل نیروی کشش راه آهن از سال 1378 تا 80

  - مشاور فنی شرکت ساپکو در سال 1379

  - مسول ارتباط با صنعت دانشکده مهندسی راه آهن از سال 1378 تا 80

  - مشاوره علمی شرکت قطارهای مسافری رجا از سال 1384 تاکنون

  - عضویت در کمیته واژه گزینی حمل و نقل ریلی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سال 1386 تاکنون، (سال 1387 رییس این کمیته)

  - مدیر کتابخانه دانشکده مهندسی راه آهن از آبان سال 1384 تا دی 1388

  - مسئول شورای علمی نشریه پیام رجا، فروردین 1386 تا 1388

  - داوری مقالات علمی در همایش‌های ذیل، مجلات و ژورنال‌های بین المللی

  o چهاردهمین کنفرانس سالانه (بین المللی) مهندسی مکانیک- اردیبهشت 1385- دانشگاه صنعتی اصفهان

  o پانزدهمین کنفرانس سالانه (بین المللی) مهندسی مکانیک- اردیبهشت 1386- دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران.

  o شانزدهمین کنفرانس سالانه (بین المللی) مهندسی مکانیک- اردیبهشت 1387- دانشگاه شهید باهنر کرمان.

  o هفدهمین کنفرانس سالانه (بین المللی) مهندسی مکانیک- اردیبهشت 1388- دانشگاه تهران، دانشکده فنی

  o دومین همایش بین المللی دستاوردهای مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی راه آهن، مهر 1388

  o مجلات علمی-پژوهشی استقلال (دانشگاه اصفهان)؛ دانشگاه تهران (دانشکده فنی)؛ و پژوهشنامه حمل و نقل (انجمن حمل و نقل ریلی)

  o اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی، دانشگاه آزاد زنجان، 1388

  o مجله Vehicle System Dynamics

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.