بازدید سایت : ۶۱۳۶۷

حمل و نقل عمومی سنندج همچنان در جا می زند

شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان، با رشد جمعیت و افزایش خودروهای شخصی با چالش جدی کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی روبه رو بوده که این مشکل علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین، کیفیت زندگی شهروندان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

حمل و نقل عمومی سنندج همچنان در جا می زند
تین نیوز |

شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان، با رشد جمعیت و افزایش خودروهای شخصی با چالش جدی کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی روبه رو بوده که این مشکل علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین، کیفیت زندگی شهروندان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، روزی روزگاری به سنندج شهر تاکسی ها می گفتند، اما آن زمان گذشت و اکنون این شهر از کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی رنج می برد، کافی است غروب یکی از روزهای زمستان به میدان آزادی شهر سنندج سری بزنید که با جمعیت بی شماری که برای آمدن تاکسی منتظر ایستاده اند، روبه رو خواهید شد.

این روزها شهروندان سنندجی از طولانی شدن زمان انتظار برای آمدن تاکسی، ازدحام بیش از حد در ساعات پیک ترافیک، نبود اتوبوس، فرسودگی ناوگان حمل ونقل و رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در وسایل نقلیه عمومی به شدت گلایه دارند.

بسیاری از مردم معتقد هستند که نبود حمل ونقل عمومی مناسب، زندگی روزمره آن ها را با دشواری های زیادی روبه رو کرده و موجب افزایش هزینه های رفت و آمد شده است.

یکی از شهروندان سنندجی می گوید: هنگام غروب که می خواهم از سر کار به خانه برگردم، باید ساعت ها منتظر آمدن تاکسی بمانم، وقتی که یک تاکسی می آید همه به آن هجوم می برند تا سوار شوند، در واقع پیدا کردن یک تاکسی خالی در ساعات پیک ترافیک مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و انگار که همه تاکسی های شهر ناپدید شده اند.

وی اضافه می کند: کمبود تاکسی و اتوبوس باعث شده است تا بسیاری از مردم مجبور شوند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و این مسئله باعث افزایش ترافیک شده است، از سوی دیگر خودروهای شخصی به مسافرکشی روی آورده اند که با سوءاستفاده از موقعیت سرمای هوا و شلوغی جمعیت، چندین برابر کرایه مجاز را مردم می گیرند و نظارتی نیز بر آن ها وجود ندارد.

در طرف دیگر نیز رانندگان تاکسی قرار دارند که آن ها نیز از مشکلات عدیده ای رنج می برند؛ پایین بودن نرخ کرایه ها، افزایش قیمت قطعات یدکی، هزینه های بالای تعمیر و نگهداری خودرو و نبود هیچ گونه حمایت، آن ها را با مشکلات مالی و بی رغبتی نسبت به کار بیشتر روبه رو کرده است.

مسعود رحیمی از رانندگان تاکسی شهر سنندج می گوید: در ساعات پیک ترافیک، همه خیابان ها ساعت ها قفل می شود و امکان حرکت خودروها وجود ندارد، در چنین شرایطی نمی صرفد که با کرایه هشت هزار تومانی کار کنیم.

وی ادامه می دهد: تاکسی من فرسوده شده و هزینه های تعمیر و نگهداری آن بسیار بالا است، با این حال باز هم مجبورم از آن کار بکشم تا بتوانم هزینه های زندگی خانواده ام را تأمین کنم، چون در این شرایط توان خریدن خودروی نو را ندارم.

باید گفت که شهر سنندج از وجود مترو و سایر ناوگان به روز حمل و نقل شهری محروم است، مشکلات آن نیز مضاعف تر است که در این راستا با چند نفر از مسئولان مدیریت شهری به گفت وگو نشستیم.

تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی سنندج یک ضرورت است

شیدا حیدریان، نایب رئیس شورای شهر سنندج اظهار می کند: به اذعان خود آقای شهردار، شهرداری از سال های گذشته برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی اقدام کرده و عنوان کرده اند که ۲۰ دستگاه اتوبوس را خریداری کرده اند، اما فقط پنج مورد را تحویل داده اند که حتی ۲۰ دستگاه هم جوابگوی نیاز شهر سنندج نیست.

وی می افزاید: تعریف پروژه شاخص که فقط احداث زیرگذر و روگذر نیست و باید یکی از مهم ترین پروژه های شهری، تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی شهر سنندج باشد.

نایب رئیس شورای شهر سنندج ادامه می دهد: اگر ما فقط در فکر درست کردن آزادراه، بزرگراه و تقاطع باشیم اشتباه است، چون این را کشورهای دیگر هم تجربه کرده و با شکست مواجه شده اند.

حیدریان تصریح می کند: شخص آقای استاندار اعلام آمادگی کرده اند که استانداری از پروژه های شاخص شهری حمایت خواهد کرد که در این راستا می توان یکی از پروژه های شاخص را تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی و زیرساخت های آن قرار داد، تا برای آن اعتبارات لازم را اختصاص دهند.

شهرداری باید حمایت شود

وی اضافه می کند: شهرداری به تنهایی، توانایی انجام همه فعالیت ها و مسائل عمران شهری را ندارد و حتی در پرداخت حق و حقوق کارکنان خود نیز با مشکل مواجه است که نیاز هست مورد حمایت قرار گیرد.

نایب رئیس شورای شهر سنندج خاطرنشان می کند: وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی ما در نواحی همچون ناحیه منفصل شهری نایسر با جمعیت ۱۱۰ هزار نفری، بسیار نامناسب است و مردم مجبور هستند که با پیکان و پراید شخصی جابجا شوند، بنابراین در کل مسیر ترافیک ایجاد شده و همان بار ترافیکی به داخل شهر کشیده می شود.

حیدریان می افزاید: تمام کاربری ها و مراکز درمانی ما در مرکز شهر قرار دارند پس باید حمل و نقل عمومی در نواحی منفصل شهری فعال تر باشد تا مردم بتوانند به راحتی عبور و مرور کرده و به امکانات لازم دسترسی پیدا کنند.

وی تاکید می کند: باید از ظرفیت استانداری و سایر نهادهایی که می توانند در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی ما را کمک کنند، استفاده کنیم.

ناوگان حمل و نقل سنندج متناسب با جمعیت، افزایش نیافته است

حمید خضری، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز به خبرنگار ایمنا می گوید: به صورت کلی حمل و نقل عمومی کشور وضعیت خوبی ندارد و این فقط مختص به شهر سنندج نیست و حتی کلان شهرها نیز با مشکل کمبود اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی روبرو هستند فقط چون آن ها مترو دارند مشکلاتشان کمتر است.

خضری می افزاید: در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۸۰ دستگاه اتوبوس و ۳۱۲۲ دستگاه تاکسی در شهر سنندج وجود داشته، در صورتی که جمعیت این شهر حدود ۴۳۰ هزار نفر بوده است.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج ادامه می دهد: امروز با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری شهر سنندج و روستاهای اطراف که از امکانات شهر استفاده می کنند، حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس و همان ۳۱۲۲ دستگاه تاکسی را داریم.

خضری اضافه می کند: در واقع طی این سال ها اتفاق خاصی در حوزه حمل و نقل شهر سنندج نه تنها نیفتاده است بلکه پس رفت هم داشته ایم، البته این به معنای این نبوده که شهرداری به فکر نبوده است.

وی تصریح می کند: طی این سال ها نه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نه استانداری و نه هیچ نهاد دیگری در استان حتی یک ریال به حوزه حمل و نقل درون شهری ما کمک نکرده اند.

اتوبوس هایی که خریداری شد، اما نیامد!

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج به اقدامات شهرداری در راستای نوسازی و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اشاره می کند و می گوید: در اسفند ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان برای خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس به حساب ایران خودرو واریز کردیم که تاکنون فقط پنج دستگاه آن را به ما تحویل داده اند.

خضری می افزاید: ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج که به صورت غیررسمی ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس استاندارد کشوری، باید برای هر ۱۵۰ تا ۱۸۰ نفر یک دستگاه تاکسی و هر ۱۱۰۰ نفر یک دستگاه اتوبوس داشته باشد، یعنی در واقع امروز باید حداقل ۴۰۰ دستگاه تاکسی در نایسر کار کند، اما در حال حاضر در مجموع ۳۰ تا ۳۵ دستگاه تاکسی دارد، چون برای یک راننده تاکسی با این کرایه های فعلی نمی صرفد که در این مسیر کار کند.

وی ادامه می دهد: ما سال گذشته با دلار ۴۳ هزار تومانی، کرایه تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج را تعیین کرده ایم، اما در حال حاضر دلار بیش از ۷۰ هزار تومان است و هزینه تعمیر و تهیه لوازم ماشین آلات بسیار افزایش یافته است.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح می کند: تعمیر موتور یک دستگاه تاکسی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه بردار است و فقط نگهداری و تعمیر یک تاکسی ماهانه به ۳۵ میلیون تومان رسیده است؛ در واقع باید یک راننده تاکسی ماهانه ۳۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد تا بتواند فقط هزینه ماشین خود را بپردازد که با کرایه های فعلی امکان پذیر نیست.

وجود ۷۰۰ دستگاه تاکسی اسقاطی در سنندج

خضری خاطرنشان می کند: در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه تاکسی شهر سنندج اسقاطی است و اصلاً کار نمی کنند، به همین دلیل وضعیت حمل و نقل عمومی ما خوب نیست و کفاف جمعیت فعلی را نمی دهد.

وی می افزاید: شهرداری به تنهایی نمی تواند هزینه خرید اتوبوس را بپردازد و برای بخش خصوصی هم نمی صرفد با کرایه سه هزار تومانی، سرمایه گذاری کرده و اتوبوس خریداری کند.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج می گوید: از ۱۵۰۰ متقاضی دریافت تاکسی در این شهر طی دو سال اخیر، تنها ۲۳۰ دستگاه نوسازی و تحویل متقاضیان شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تاکید می کند: با وجود همه این مسائل و مشکلات، باز هم شهرداری پیگیر نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی است و از روش های دیگری در حال جبران این نقیصه است.

نبود ناوگان حمل ونقل عمومی، از دلایل ایجاد ترافیک در سنندج

حسن عسکری، فرماندار سنندج نیز نبود ناوگان حمل ونقل عمومی متناسب با نیاز شهر و کمبود پارکینگ را از مشکلات اصلی ایجاد ترافیک در سنندج بیان می کند و می گوید: ارتقای ناوگان حمل ونقل عمومی سنندج و احداث پارکینگ های طبقاتی نیازمند برنامه ریزی های لازم است و شهرداری در این مورد باید مسئولانه تر ورود کند.

یکی دیگر از مشکلات فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی سنندج، تأثیر آن بر آلودگی هوای شهر سنندج بوده که اقبال حمیدی، مدیرکل پیشین حفاظت از محیط زیست استان کردستان نیز در مورد ابراز نگرانی کرده و گفته است که فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج و عرضه بنزین با استانداردهای پایین از مهم ترین عوامل آلودگی هوای این شهر است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی سنندج باید نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در اولویت امور شهری قرار گیرد؛ بر جمع آوری و اسقاط خودروهای فرسوده شهری، نظارت بیشتر بر معاینه فنی خودروها و توزیع و عرضه بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۵ تاکید کرده بود.

به گزارش ایمنا، حل مشکل کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر سنندج نیازمند اقدامات جدی و همکاری همگانی است؛ بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی علاوه بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان می تواند به کاهش ترافیک و بهبود اقتصاد شهری نیز کمک کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.