بازدید سایت : ۳۹۳۲۲

هوشمندسازی خیابان های کردستان/ گره ترافیکی سنندج کجا ست؟

​رئیس پلیس راهور استان کردستان با تأکید بر اینکه برای رفع معضل ترافیک باید زیرگذر و روگذر احداث شود، گفت: یقیناً در سال آینده به سمت اجرای طرح زوج و فرد به منظور کنترل ترافیک سنندج خواهیم رفت.

هوشمندسازی خیابان های کردستان/ گره ترافیکی سنندج کجا ست؟
تین نیوز |

​رئیس پلیس راهور استان کردستان با تأکید بر اینکه برای رفع معضل ترافیک باید زیرگذر و روگذر احداث شود، گفت: یقیناً در سال آینده به سمت اجرای طرح زوج و فرد به منظور کنترل ترافیک سنندج خواهیم رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سال هاست که معضل ترافیک در سطح شهر سنندج به ویژه در هسته مرکزی شهر، مردم را رنج می دهد و گره ترافیک هر روز بیشتر از دیروز کورتر می شود! و مسئولان متولی به ویژه مدیریت شهری برای این رفع این مشکل، هیچ کاری در عمل انجام نداده و نمی دهند.

هسته مرکزی شهر سنندج، روزانه محل عبور و مرور وسایل نقلیه بسیار زیادی است که هم به علت خیابان های کم عرض آن و هم به علت برخی بی نظمی ها از جمله عدم توجه مردم به قوانین و پارک های غیرمتعارف دو بله و گاه سه بله و از سوی دیگر عدم حضور پلیس راهور و نبود دوربین های پلاک خوان به اندازه کافی، گره ترافیکی در برخی از ساعات روز ایجاد می شود.

معضل ترافیک به ویژه در خیابان های حسن آباد، مولوی، سه راه شریف آباد، طالقانی، خیابان آبیدر - صفری، پاسداران و زیر پل مردوخ در ساعات مختلف به ویژه ظهر و غروب دادِ مردم را درآورده و جز اعصاب خوردی برای شهروندان و نظاره گری مسئولان متولی، اقدامی در جهت ساماندهی انجام نمی شود. با افزایش تعداد خودروها، هر روز شاهد تردد بیشتر در خیابان ها هستیم که در نهایت منتج به ایجاد گره های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان می شود.

معضل ترافیک شهر سنندج که مسئولان عاجز از حل آن هستند، راهکار دارد و قابل حل است؛ یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در گام نخست، کاهش تردد خودروهای تک سرنشین، فرهنگ سازی و استفاده شهروندان از سیستم حمل ونقل عمومی است که می تواند تأثیر زیادی بر کاهش بار ترافیکی معابر و شریان های شهر داشته باشد.

لزوم وجود محدودیت های ترافیکی، اجرای طرح زوج و فرد و یا راهکاری برای تعریض خیابان های پرتردد و شلوغ و استفاده از زیرگذر و یا روگذر از دیگر راهکارها برای رفع این معضل ترافیک است که بیش از گذشته احساس می شود. در همین زمینه؛ رئیس پلیس راهور استان کردستان در استودیوی تسنیم حضور یافت و پاسخ گوی مطالبه گری خبرنگاران شد.

سرهنگ رضا همتی زاده در گفت وگو با تسنیم  در پاسخ به این سئوال که مردم وقتی اسم راهنمایی و رانندگی را می شوند انتظارات فراوانی دارند اما بعضاً در عمل در بخش های مختلف از جمله ترافیک شهری و انظباط ترافیکی هنوز اتفاقات خوبی برای مردم رخ نداده، از شما می خواهم ابتدا بفرمایید چرا مردم این همه انتظار دارند، آیا به حق است؟ اظهار داشت: وضعیت ترافیک این روزها نه تنها در استان کردستان بلکه در بسیاری از استان های دیگر به ویژه در مرکز استان ها به معضل تبدیل شده است، در برخی از شهرستان ها تعداد خودرو و جمعیت متفاوت و زمانی که از معابر استفاده می کنیم، در جاهایی که مراکز تجاری و پزشکی و خرید وجود دارد، تقاضای سفر به این مسیرها بیشتر است.

وی افزود: در شهر سنندج، مرکز استان با مشکل ترافیک مواجه و در برخی ساعات به ویژه ساعت اولیه صبح، ظهرگاهی و عصرگاهی بیشترین بار حجم ترافیک را در معابر سطح شهر شاهد هستیم که نخست ناشی از حضور و ترخیص دانش آموزان و والدین در مدارس و کارمندان ادارات است. در بعدازظهرها از ساعت 18 تا 20 بیشترین حجم ترافیک را در هسته مرکزی شهر داریم و مردم برای خرید و کارهای روزمره مراجعه می کنند. با این وجود باید مسئولان مربوطه ترافیک و شهرداری بیشتر توجه کننند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان با تأکید بر اینکه  متولیان بخش ترافیک برای کنترل بار حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر سنندج بیشتر تلاش و پای کار بیایند،  تصریح کرد:  هوشمندسازی و اجرای طرح زوج و فرد کردن برای معابر و احداث پارکینگ در جاهایی که بیشترین تقاضا وجود دارد، از جمله پیشنهادات برای ساماندهی معضل ترافیک است.  در جاهایی که ساختمان پزشکان و پاساژ خرید وجود دارد باید به اندازه تعداد مراجعان، پارکینگ احداث و فراهم شود و مردم بدون دغدغه به کارهای روزمره خود برسند.

وی بیان کرد: مشکل ترافیک در جلسات تخصصی و شورای ترافیک و تصادفات و کارگروه های مربوطه در استانداری و پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح و پیگیری می شود و در دو سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و امید در سال های آیند شاهد احداث پارکینگ و خروجی هوشمندسازی باشیم.

همتی زاده در پاسخ به  سئوال خبرنگار تسنیم، با این وجود که زیرساخت هایی مورد نظر از جمله پارکینگ که فراهم نیست، الان چه برنامه ای برای رفع مشکل ترافیک که بارها در تسنیم از وضعیت ترافیکی شهر گزارش هایی منتشر کرده ایم و مردم خیلی نسبت به این موضوع گلایه دارند، دارید، بالاخره کی این معضل برطرف می شود؟  عنوان کرد: مرکز مانیتورینگ پلیس راهنمایی و رانندگی راه اندازی خواهد شد و دوربین های پلاک خوان های خودرو افزایش یافته و باید در مسیرهای منتهی به هسته مرکزی شهر سنندج از جمله خیابان کشاورز، مولوی، حسن آباد، فلسطین، پاسداران و ... بستر پلاک خوان های خودرو و مانیتورینگ و زوج و فرد فراهم شود، اجرای طرح زوج و فرد نیازمند بستر هوشمندسازی است که در این زمینه تلاش هایی انجام شده و امید که در سال آینده منتج به نتیجه می شود.

وی اضافه کرد: یقیناً در سال آینده به این سمت و اجرای طرح زوج و فرد به منظور کنترل ترافیک در سنندج خواهیم رفت. کما اینکه تقویت ناوگان حمل و نقل در حوزه تاکسیرانی نیز در دستور کار است که مطالبات این بخش به استاندار، معاون عمرانی استاندار و شهرداری منعکس شده و امید که مسئولان به این مهم توجه کنند.

رئیس پلیس راهور استان کردستان یکی از معضلات ترافیک در هسته مرکزی شهر را مربوط به سه راه شریف آباد دانست و اظهار کرد: در این نقطه گره کور ترافیکی زیاد و ناهمخوانی میزان تردد در خیابان پاسداران به سمت جنوب و از خیابان مولوی و سایر خیابان ها به این نقطه، مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم شهرداری پروژه مورد نظر را به مشاوران واگذار شود، به نظر بنده  اگر گره ترافیکی در خیابان شریف آباد حل شود، بسیاری از معضلات فعلی ترافیک برطرف خواهد شد .

گله مندی مردم از تردد موتورسواران در پیاده راه فردوسی سنندج

وی در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه همچنان معضل پیاده راه ها را داریم و هنوز هم شاهد عبور موتور از این مسیرها به ویژه پیاده راه فردوسی هستیم و در عمل برخوردی نمی شود چرا؟ مشکل کار کجاست؟ باز هم مردم اینجا گله مندی دارند، اذعان داشت: انضباط در حوزه های مختلف از جمله سطح شهر باید رعایت شود، موتورسیکلت سواران متخلف از جمله کاربران ترافیکی هستند که بیشترین تصادفات و عبور از مسیرهای ممنوع را به خود اختصاص داده اند در حالی که باید از مسیرهای مجاز عبور کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان با اذعان به اینکه موتورسیکلت سواران بیشترین خطرات را برای عابران پیاده ایجاد کرده اند، خاطر نشان کرد: امسال برای پیشگیری از حوادث ورود و ضمن فرهنگ سازی و تبیین قوانین راهنمایی و رانندگی، کلاه ایمنی نیز به آنان اهدا کردیم و تخلف با موتورسواران متخلف اجرایی شد.  شهرداری باید موانع لازم برای جلوگیری از ورود موتورسواران به پیاده راه فردوسی سنندج و سایر مسیرها را نصب کند.

وی در پاسخ به این سئوال که الان وضعیت کنترل شهر چگونه است؟ آیا تعداد دوربین ها کفایت می کند و به چه تعداد دوربین برای کنترل کل شهر نیاز دارید؟ یادآور شد: بر اساس ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مفاصا حساب و وجوه حاصل از این بخش، باید در حوزه هوشمندسازی هزینه شود که در این زمینه از ابتدای سال تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام و دوربین ها و مانیتورینگ نصب شده و امید که در سال آینده بتوانیم در مسیرها و معابر حادثه خیز که بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده اند دوربین ها را به صورت هوشمند فعال و تخلفات ناشی از سرعت زیاد را ثبت کنیم.

همتی زاده در پاسخ به آخرین سئوال که امروز مهمترین معضل شهری را در کردستان چه می دانید و اگر گریزی به معضل ترافیک بزنیم، کدام دستگاه ترک فعل دارد؟ ابراز داشت: از آنجا که چندین سال است که کردستان به عنوان مسیر تردد زائران اربعین انتخاب شده، به همین دلیل می توان اعتبارات خوبی برای اجرای پروژه ها جذب کنیم، مرز باشماق مریوان به عنوان مرز مشترک ایران و عراق است که هوشمندسازی و احداث و گسترش پارکینگ در این نقطه و شهر مریوان بسیار می تواند به رفع مشکل کمک کند.

وی اذعان داشت: نقاط کوری در جاده ها و شهرها به ویژه مریوان و مسیرهای منتهی به این شهرستان وجود دارد که امید این معضل ضعف ارتباطی نیز برطرف شود، شهر مریوان نیازمند احداث کمربندی برای عبور خودروهای سنگین دارد، کامیاران نیز یکی از شهرستان هایی است که بیشترین تردد به مرکز استان را به خود اختصاص داده و در احداث معابر و کمربندی در این شهرستان نیز ضروری است.

رئیس پلیس راهور استان کردستان تأکید کرد: ا حداث زیرگذر و روگذر در هسته مرکزی شهر سنندج و سه راه شریف آباد به منظور روانسازی ترافیک ضروری است و امید که اجرایی شود.  همچنین احداث پارکینگ در شهرستان ها از جمله شهر دیواندره نیز نیاز است.

معضل ترافیک شهر سنندج به زودی با حضور مسئولان شهری و شورای ترافیک در میزگرد تخصصی و برنامه چالش تسنیم بررسی و منعکس می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    به راستی سنندج شهر تاکسی‌های بدون سرنشینه که غیر ایجاد ترافیک هیچ خاصیتی ندارند.تکر تعداد تاکسیها به یک سوم تقلیل پیدا کنه مشکل ترافیک حل میشه

  • رسول پاسخ

    اگرباتخلفات وپارک دوبل ها وسد معبرها برخورد شد۴۰ درصد ترافیک کم میشود که پلیسبی خیال شده....

  • رسول پاسخ

    فرهنگ سازی رانندگی. رعایت نکردن راننده ها حین رانندگی. عدم استفاده از راهنما درگردش ها. توقف نابجا درمحل. بیشترین عامل می باشد

  • من پاسخ

    مشخصات هندسی تقاطع ها (که حتما باید به غیر همسطح با دسترسی قوس های شبدری تبدیل شوند) و میادین و عرض معابر سواره رو مربوط به ۵۰ تا ۷۰ سال قبل است و تنها راه چاره ، اجرای طرح های بزرگ ترکیبی (تجاری + شهرسازی) و مولد سازی است ، طرح زوج و فرد و ... پاک کردن صورت مسئله و ایجاد معضلات جدید است آن هم با صرف هزینه های بی ثمر .

  • جمشید پاسخ

    شهر سنندج فاقد سیستم حمل و نقل عمومی است نه از اتوبوس نه مینی بوس و حتی ون های مسافربر در این شهر وجود ندارد حالا مسئولین میگویند خودرو های تک سرنشین زیاد است ! خوب مسلم است که زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد همه مجورند که از خودروی شخصی خود استفاده کنند

  • جمشید پاسخ

    چرا نظر منو درج نمیکنین به کسی که توهین نکردم

  • محمد پاسخ

    ترافیک سه راهی قرادیان(تانکرسازی) سنندج محدوده پمپ بنزین قرادیان که گلوگاه اصلی شهرک بهاران ویک هفده هست..علیرغم پیگیریهای فراوان از شهرداری.شورای شهر..شورای ترافیک.متاسفانه چندساله هیچ مسئولی پیگیرحل مشکلات مردم نیستن..ومردم رنج میبرن وهیچ کاری انجام نمیدن..