پیشبینی افزایش ۵۰ درصدی گردشگران ایرانی ترکیه در نوروز
درحالیکه طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دو ماه ژانویه و فوریه ۲۰۱۸ یعنی حدفاصل ۱۱ دی تا ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۶ میزان ورود اتباع ایرانی به این کشور به شکل محسوسی افزایش داشته و ایرانیها در صدر گردشگران خارجی این کشور جای گرفتند و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند پیشنهاد افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۷ برای کاهش دادن سفرهای خارجی به مقاصد همسایه از جمله ترکیه است، یکی از سریالهای پرطرفدار نوروزی به تبلیغ گردشگری ترکیه پرداخته است.
درحالیکه طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دو ماه ژانویه و فوریه ۲۰۱۸ یعنی حدفاصل ۱۱ دی تا ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۶ میزان ورود اتباع ایرانی به این کشور به شکل محسوسی افزایش داشته و ایرانیها در صدر گردشگران خارجی این کشور جای گرفتند و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند پیشنهاد افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۷ برای کاهش دادن سفرهای خارجی به مقاصد همسایه از جمله ترکیه است، یکی از سریالهای پرطرفدار نوروزی به تبلیغ گردشگری ترکیه پرداخته است.
به گزارش تیننیوز، ایرانیهای مسافر ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی از مرز ۲ونیم میلیون نفر گذشتند و این در حالی بود که پیشبینی میشد تعداد آنها در پایان سال گذشته میلادی به ۲ میلیون نفر برسد. حالا نیز با اینکه هنوز آمار سفر گردشگران ۲۰ روز آخر سال قبل و ایام تعطیلات عید نوروز امسال اعلام نشده ولی گزارشهای غیررسمی نشاندهنده افزایش حدود ۵۰ درصدی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه است و این در شرایطی است که در ایام نوروز سال گذشته، حدود ۲۵۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند. به گزارش «ایرنا»، در دو ماه ژانویه و فوریه ۳۵۰ هزار و ۴۲۱ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردهاند. بر اساس گزارش منابع رسمی ترکیه، سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در دو ماه نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۳/ ۱۱ درصد افزایش یافته و گردشگران گرجستانی نیز با ۲۹/ ۱۰ درصد افزایش در رده بعدی قرار دارند.
وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تعداد کل گردشگران خارجی در دو ماه نخست سال جاری میلادی را با ۳۵ درصد رشد، بیش از سه میلیون نفر اعلام کرد. این کشور برای جذب ۴۰ میلیون گردشگر خارجی در سالجاری میلادی برنامهریزی کرده است. بنا به اعلام این وزارتخانه، شهر استانبول با اختصاص یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۷۶۱ گردشگر به خود و افزایش بیش از ۵۶ درصدی شمار گردشگران نسبت به سال گذشته، در صدر مقاصد گردشگری ترکیه قرار دارد.
تناقض سیاستی
اما درحالیکه تاکنون بر اساس گزارشها شهرهای استانبول، وان، آنتالیا و ازمیر مهمترین مقاصد گردشگری اتباع ایرانی در ترکیه لقب گرفتهاند، یک سریال پرمخاطب ایرانی در حال تبلیغ یک مقصد جدید در این همسایه شمال غربی است. گردشگری شهر آدانا، در سریال نوروزی پایتخت به اشکال مختلف تبلیغ میشود. برخی این نوع تبلیغ را هوشمندانه میدانند و معتقدند استفاده ترکیه از ابزار رسانه برای ترویج مقاصد گردشگری خود جای تحسین دارد. برخی نیز تبلیغ یک مقصد خارجی را در رسانه ملی کشور، آنهم در شرایطی که مسئولان گردشگری کشور بر توسعه گردشگری داخلی تأکید میکنند، یک تناقض آشکار در سیاستهای توسعه توریسم ایران میدانند و باور دارند که رسانه ملی بهتر است در این خصوص توضیح دهد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، البته تبلیغ غیرمستقیم مقاصد گردشگری در سریالهای تلویزیونی و فیلمها چیز جدیدی نیست و کشورهای مختلف چنین استراتژی تبلیغاتی را برای ترویج مقاصد خود حتی در کشورهای دیگر نیز به کار میگیرند. نکتهای که بیش از هر چیز نظر منتقدان را جلب کرده، تناقض در سیاستهای توسعهای گردشگری و همچنین تبلیغات بیپرده یک مقصد جدید ترکیه است؛ آنهم در شرایطی که بر اساس آمارهای مورداشاره، گردشگران ایرانی صدرنشین جدول ورودیها به ترکیه شدهاند. بههرروی حق سفر به هر مقصد، برای نوع بشر محفوظ است و به نظر میرسد سال پیشرو نیز آمار گردشگران ایرانی ترکیه همچنان سیر صعودی خود را ادامه دهد.