بازدید سایت : ۴۵۷۲۱

گلایه تجار: ایستگاه راه آهن اینچه برون امکانات تخلیه و بارگیری کافی ندارد

اینچه برون یکی از ایستگاه های مهم ترانزیت ریلی و حمل و نقل کالا از ایران به آسیای میانه و بخشی از خط آهن ایران ترکمنستان قزاقستان است که کشورهای حوزه CIS را به آب های خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا متصل می کند.

گلایه تجار: ایستگاه راه آهن اینچه برون امکانات تخلیه و بارگیری کافی ندارد
تین نیوز

اینچه برون یکی از ایستگاه های مهم ترانزیت ریلی و حمل و نقل کالا از ایران به آسیای میانه و بخشی از خط آهن ایران ترکمنستان قزاقستان است که کشورهای حوزه CIS را به آب های خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا متصل می کند اما کمبود امکانات زیرساختی به ویژه تخلیه و بارگیری، ترانزیت کالا از این ایستگاه را با مشکل موجه کرده و به گلایه همیشگی شرکت های حمل و نقل و و تجار تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کریدور خط آهن شرق دریای خزر از شهر اوزون قزاقستان آغاز شده و با گذر از مرز قزاقستان و ترکمنستان در قزل قایا، وارد کشور ترکمنستان می شود و سپس از شهر برکت این کشور تا اترک و اینچه برون در ایران امتداد یافته و وارد سیستم حمل و نقل داخلی کشور می شود.

خط ریلی اینچه برون آذرماه سال ۱۳۹۳ در گمرک اینچه برون به راه آهن آسیای میانه متصل شد و فعالیت این گمرک، مرحله جدید از برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی گلستان را آغاز کرد.

توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی یکی از اهداف راه آهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان استان گلستان بود که باید از این ظرفیت با برطرف کردن دغدغه های تجار بهترین استفاده را برد.

براساس گزارش مسوولان اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ حدود ۵۴۰ هکتار زمین در اینچه برون برای ایجاد مرکز لجستیک و زیرساخت های تخلیه بار وجود دارد که می توان با مشارکت گرفتن از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی، شرایط را برای برطرف کردن دغدغه های فعالان این بخش فراهم کرد.

علاوه بر این، ۲ گمرک ریلی دیگر در گلستان در گرگان و بندرترکمن از امکان جابجایی کالا برخوردارند که تجار به دلیل ظرفیت محدود آن، از 2 گمرک برای جابجایی داخلی و صادرات و واردات کالا استفاده می کنند.

یکی از بازرگانان استان گلستان گفت: خط ریلی اینچه برون یکی از ظرفیت های منحصر به فرد در رونق اقتصادی این منطقه و کشور به شمار می رود اما توسعه نیافتن زیرساخت های آن یکی از موانع فعالیت تجار است.

بهمن ایری افزود: ایستگاه ریلی اینچه برون از زمان فعالیت تاکنون با کمبود امکانات زیرساختی برای تخلیه و بارگیری مواجه بوده که لازم است مسوولان به استقرار امکانات زیرساختی در آن بیشتر توجه کنند.

ترانزیت ریلی

وی یادآور شد: ایستگاه ریلی اینچه برون یکی از مرزهای ورود و خروج کالا در کشور به شمار می رود و باید برای استفاده از ظرفیت آن در رونق تجاری استان تلاش کرد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز از مرز اینچه برون به عنوان تنها مرز صادرات و واردات کالا در گلستان و به عنوان منطقه راهبردی برای توسعه اقتصادی استان و کشور نام برد و گفت: استفاده بیشتر از ظرفیت ریلی اینچه برون در مسیر رونق ترانزیت کالا و صادرات کالای غیرنفتی نیازمند تقویت زیرساخت های آن است.

سعید صفوی بیان کرد: برای ایجاد زیرساخت های موردنیاز حوزه ریلی صادرات و واردات کالا در راه آهن اینچه برون با مسوولان دستگاه های مرتبط نشست هایی برگزار شده ولی تاکنون اقدام اساسی برای برطرف شدن دغدغه تجار صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی راه ارتباطی به محل تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون همچنان بسیار نامناسب و خاکی بوده و رانندگان مشکل رفت و آمد دارند.

صفوی یادآور شد: علاوه براین، کمبود دستگاه تخلیه بار (لیفتراک) یکی دیگر از مشکلات اساسی تجار در ایستگاه ریلی اینچه برون است که سبب اتلاف چندین ساعته وقت می شود.

به گفته وی اکنون از ۲ دستگاه لیفتراک متعلق به راه آهن برای تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون استفاده می شود که بکار گیری این تعداد دستگاه پاسخگوی نیاز نیست.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آمادگی سرمایه گذاری در حوزه تقویت لجستیک ریلی در ایستگاه اینچه برون برای افزایش لیفتراک و سایر ماشین آلات موردنیاز تخلیه و بارگیری کالا است که باید از این مشارکت توسط دستگاه های دولتی استقبال شود.

وی خواستار ورود اداره کل راه آهن شمال شرق مستقر در گرگان برای برطرف شدن کمبودهای زیرساختی در ایستگاه ریلی اینچه برون شد.

همچنین کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان میزگرد خبری برای بررسی مسایل و مشکلات زیرساختی در ایستگاه ریلی اینچه برون و آخرین وضعیت پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون با حضور مسوولان دو بخش مزبور برگزار کرد که مسوولان این دستگاه ها دعوت از این میزگرد خبری استقبال نکرده و موجب گلایه رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان شد.

امیر گنجعلی مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی رادترابر توس نیز در جریان بازدید خبرنگاران گلستان از ایستگاه ریلی اینچه برون از کمبود دستگاه تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون گلایه کرد و گفت: این کمبود سبب شده به خوبی از ظرفیت این منطقه برای رونق اقتصادی استان استفاده نشود.

پیشتر مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) اعلام کرده بود که در سه ماه نخست امسال ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تُن انواع کالا در قالب واردات، صادرات و ترانزیت با هزار و ۸۰۵ واگن از طریق راه آهن بین المللی اینچه برون جابجا شده که شامل ۱۰۶ هزار و ۶۱۸ تُن مربوط به کالاهای صادراتی با هزار و ۶۹۲ واگن، هزار و ۸۴ تُن کالای وارداتی با ۱۹ واگن و ۲ هزار و ۹۸۲ تُن کالای ترانزیتی با ۹۴ واگن بود.

محمدرضا حبیبی بر لزوم تسریع در تکمیل زیرساخت های مورد نیاز ایستگاه راه آهن اینچه برون بویژه در حوزه تخلیه بار تاکید کرده و گفته بود: توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی از اهداف راه آهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان است.

وی یادآور شد: ایستگاه راه آهن اینچه برون برای ایجاد زیرساخت تخلیه و بارگیری نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.

با این وجود، راه آهن بین المللی اینچه برون واقع در مسیر ترکمنستان به آسیای میانه و حتی کشور چین، به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی از جمله بهترین ظرفیت های زیرساختی استان گلستان در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری داخلی و برون مرزی این خطه شمالی و نیز ایران است که باید به تامین زیرساخت های آن با مشارکت ۲ بخش دولتی و خصوصی همت بیشتری گذاشته شود.

براساس گزارش مسوولان دستگاه های مرتبط گلستان، در اهداف اولیه پیش بینی شده خط راه آهن بین المللی اینچه برون، جابه جایی سالانه بیش از سه میلیون تُن بار در نظر گرفته شده که قابلیت افزایش این ظرفیت تا ۱۰ میلیون تُن نیز وجود دارد.

استان گلستان واقع در شمال کشور از لحاظ موقعیت جغرافیایی از سمت شمال با کشور جمهوری ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان شمالی همسایه است که خط ریلی این استان شمالی از طریق گرگان به مازندران و تهران و به سایر نقاط کشور به ویژه جنوب و آسیای میانه متصل می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.