بازدید سایت : ۳۷۷۶۰

تشریح آخرین وضعیت خلیج گرگان پس از احیاء/ تردد روان شناورها و رونق اقتصادی منطقه

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان ضمن تشریح آخرین وضعیت خلیج گرگان و جزیره میانکاله پس از احیاء و علاج بخشی، گفت: خوشبختانه تحقق این پروژه موجب تردد روان شناورها و اثربخشی فوق العاده بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه شده است.

تشریح آخرین وضعیت خلیج گرگان پس از احیاء/ تردد روان شناورها و رونق اقتصادی منطقه
تین نیوز |

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان ضمن تشریح آخرین وضعیت خلیج گرگان و جزیره میانکاله پس از احیاء و علاج بخشی، گفت: خوشبختانه تحقق این پروژه موجب تردد روان شناورها و اثربخشی فوق العاده بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید محسن طیرانی درباره آخرین وضعیت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله و تاثیر آن بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه، اظهار داشت:   اسفند ماه ۱۴۰۰ بود که دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان صادر شد و سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه های زیست محیطی کشور را محقق کرد و در ادامه عملیات رسوب برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد و در نهایت طی ماه ها تلاش و پیگیری مستمر دولت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء، لایروبی کانال های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد و با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله های تجاری و تفریحی مرتفع و امکان تردد، شناورهای سبک از اسکله ها در مسیر جزیره آشوراده، فراهم شد.

لایروبی با حجم ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعبی

وی ادامه داد: این پروژه با اعتبار اختصاص یافته ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در نظر گرفته، محقق شد و حجم لایروبی صورت گرفته ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب بود و کانال با عرض ۴۴۰ متر سمت دریا و عرض ۷۰ متر سمت خلیج با دستیابی به عمق ۱.۲۰ متر و طول کانال احداثی حدود ۱۱ کیلومتر است.

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه این پروژه با احداث ۴ دایک به مساحت حدود ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد، گفت: این پروژه در ۱۱ فاز تعریف شد که فاز ۱۰ آن لایروبی اسکله بندر ترکمن با ۱۲۶ هزار مترمکعب و دستیابی به عمق 1 متر بود.

اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله

طیرانی درباره اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله، عنوان کرد: تسهیل تردد شناورهای صیادی، تفریحی، انتظامی و...همچنین اثر کاهش شوری آب خلیج از ۴۸ واحد به کمتر از ۲۵ واحد و همچنین افزایش ۳ هزار هکتاری پهنه آب خلیج گرگان از مهم ترین اثرات این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه نگهداری کانال آشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید بتوانیم شاهد پمپاژ گردش آب به داخل خلیج باشیم و شرایط مطلوب به طور مستمر فراهم شود هر چند با مسائلی از جمله کاهش بارش باران و تاثر منفی آن روی وضعیت خلیج گرگان مواجه هستیم.

توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه شاهد اثربخشی فوق العاده احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه، اظهار داشت: خوشبختانه شاهد تاثیر مطلوب احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه و ساحل نشینان هستیم و وضعیت گردشگری دریایی، صیادی بومیان و خرید و روش در بازارچه های بومی احداثی هستیم و رونق اقتصادی به معنای واقعی رقم خورده و تردد شناورها روان شده است.  

طیرانی در پایان توضیح داد: استان گلستان با برخورداری از حدود ۱۰۰ کیلومتر طول ساحلی و ۲۰۰۰ فروند شناور صیادی، خدماتی و تفریحی، در جنوب شرقی دریای خزر و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و کانالی به طول ۱۱ کیلومتر به نام کانال آشوراده جهت تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد واین امر موجب توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.