◄ گاوت زایید، پندی از حکایت گیربکس اتوماتیک( حکایتی از دکتر احمدی گرجانی)
با بروز یک خرابی تکراری در ناوگان ریلی به ویژه لوکوموتیو، واگن های خودکشش و ...، برخی افراد به صورت مکرر و بدون توجه به سوابق مکتوب، به تعویضکاری های پرهزینه می پردازند.
ماشین کوییکی دارم که مدل اتوماتیک فول پلاس سال ۱۳۹۸ است. تقریبا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرده است. هر چند وقت یکبار جهت انجام سرویس های برقی و موتوری به تعمیرگاه های مورد اعتماد می برم و اشکالات به وجود آمده را رفع و رجوع می کنند. تقریبا در کیلومتر ۸۰ هزار بود که روغن گیربکس آن را تعویض کردم. البته سرویس های ادواری هم مرتب انجام می شود. به تازگی متوجه روشن شدن چراغ چک و همچنین چراغ گیربکس شدم که تا حدودی من را نگران کرد.
سراغ یکی دوتا تعمیرگاه محلی رفتم و گفتند که کار ما نیست و باید بری و تعمیرگاه مجاز یا تخصصی کوییک را پیدا کنی.
چندین تعمیرگاه که خیلی مدعی تعمیر گیربکس اتوماتیک و به خصوص گیربکس کوییک بودند را پیدا کردم و این توضیحات را دادم که ماشین کارکرد عادی داشته ولی چراغ چک و گیربکس روشن می شود و در زمان روشن شدن آن چراغ ها، دیگر ماشین خوب گاز نمی خورپ و سرعت ماشین در حد دنده یک باقی می ماند تا متوقف شود. با چند مرکز حضوری و تلفنی صحبت داشتم .
هیچ کدام تست خاصی از ماشین نگرفتند و متفقا گفتند که گیربکس باید باز تا معلوم بشود که اشکال در کجاست !
یکی گفت همه روغن ها را عوض کن و احتمالا بعضی از دنده های داخل گیربکس باید تعویض بشود و هزینه بدون اجرت حدود ۳۰ تا ۴۰ و اجرت هم ۱۰ تومان می شود ! یکی دیگر گفت وضعیت خرابتر از اینهاست و شانس بیاوری حدود ۶۰ تومان خرج وسایل هست و حداقل ۷۰ تومان برایت آب می خورد ! آخری هم گفت بیا اینجا سعی میکنم با حدود بیست تومن برایت جمعش کنم ولی اجرت من هم ۸ تومان مازاد بر این است یعنی حدود ۲۸ تومان! همگی گفتند که آقا جان گاوت زاییده و گیربکس ماشینت مرخص است!
در آخر به یک تعمیرگاه که از اینترنت پیدا کردم گفتم می خواهم حضوری بیایم و هم درست برای شما توضیح بدهم و هم درست و درمان ببینم شما چطوری تشخیص می دهی که این ماشین چه عیبی دارد؟ تعمیرکار قبول کرد و من هم رفتم آنجا .
آن بنده خدا، جوانی جا افتاده و با منش مطمئن بود. ابتدا با دستگاه دیاگ آمد و یک سری تست و اعلام وضعیت از کامپیوتر ماشین گرفت. بعد چند بار خاموش و روشن و سوال و جواب، گفت به نظر مشکل از پدال گاز یا دریچه گاز است و دیاگ هیچ علامتی مبنی بر وجود مشکل در گیربکس نشان نمی دهد! کل خطاها را ریست کرد و گفت برو و اگر دوباره این اتفاق افتاد سریع بیا تا دوباره دستگاه دیاگ بزنم تا جدیدترین خطاهای ثبت شده را ببینم. تا فردای آن روز، دوبار دیگر این اتفاق افتاد و رفتم و به این بنده خدا نشان دادم. مجددا همان خطاها را نشان داد. یعنی خطای پدال گاز و سنسور اکسیژن !
رو به من کرد و گفت: آقا جان گیربکس شما اشکالی ندارد. چون ماشین نفس درستی ندارد و گاز درستی نمی خورد، نمی تواند در موقع لزوم گاز مناسب برای تعویض دنده را در حالت اتوماتیک تامین کند و به همین خاطر کامپیوتر خطا می دهد و سیستم قاطی می کند و به سمت سکون خودش را متمایل می کند. بنابر این ماشین را ببرید به باتری سازی تا مشکل پدال گاز و سنسور اکسیژن را حل کند چون کار من نیست و تخصص من فقط گیربکس هست! هیچ پولی هم بابت این چند نوبت تست ... از من نخواست!
بالاخره رفتم باتری سازی. البته باتری ساز ماهر! باتری ساز دستگاه دیاگ زد و گفت که اجازه بده در ابتدا سنسور اکسیژن را تعویض کنم تا ببینم چه می شود. چون این اشکال به تنهایی می تواند بر روی عملکرد پدال گاز و دریچه گاز تاثیر مستقیم بگذارد. سنسور را عوض کرد و کلیه آلارم ها و خطاها پاک شد !!!الان یک ماه است که دیگر آن مشکل پیدا نشده و کلیه چراغ های آلارم بر روی پشت آمپر هم پاک و خاموش شده است ! هزینه سنسور اکسیژن و اجرت تعویض آن هم یک میلیون و سیصد هزار تومان شد !
حکایت گاوت زاییده صرف نظر از ابعاد سودجویانه، نشان از ضعف شدید تعمیرکاران خودرویی ما دارد که غالبا بدون استفاده از امکانات موجود ماشین مانند سیستم عیب یاب و از روی حدس و گمان به تشخیص خرابی می پردازند که نه تنها افزایش هزینه و زمان تعمیرات را درپی دارد بلکه سبب خرابی های دیگر می شود که تشابه زیادی با برخی تعمیرگاه های ریلی ما به روش SIS دارد.
با بروز یک خرابی تکراری در ناوگان ریلی به ویژه لوکوموتیو، واگن های خودکشش و ...، برخی افراد به صورت مکرر و بدون توجه به سوابق مکتوب (گزارشات راهبران و تعمیرکاران یا گزارشات جعبه سیاه ریل باس، ADS3) به تعویض کاری های پرهزینه می پردازند.
عباس قربانعلی بیک
جالب بود