◄ مزایای صنعت هیدروگرافی در حملونقل دریایی
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح مزایای صنعت هیدروگرافی در حملونقل دریایی، گفت: با هیدروگرافی، پیمایش در اقیانوسها و آبراههای دریایی بطور ایمن انجام میشود و میتوان از محلهای قابل کشتیرانی اطلاع پیدا کرد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح مزایای صنعت هیدروگرافی در حملونقل دریایی، گفت: با هیدروگرافی، پیمایش در اقیانوسها و آبراههای دریایی بطور ایمن انجام میشود و میتوان از محلهای قابل کشتیرانی اطلاع پیدا کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده در آستانه روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی موثرترین شیوه برای جابجایی کالا در سطح بینالملل است و سالانه بیشترین میزان حمل و نقل کالا در جهان را به خود اختصاص میدهد، اظهار داشت: ایران به دلیل دسترسی به دریای کاسپین در شمال کشور و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور دارای ۵۷۹۰ کیلومتر نوار ساحلی است و حدود۳۰۰۰ کیلومتر آن بخشی از خطوط دریایی بوده و موقعیت مناسب برای تجارت دریایی دارد و بخش زیادی از حمل و نقل بینالمللی خود را از این طریق انجام میدهد.
وی ادامه داد: در این بین، بیشترین تجارت دریایی از جنوب کشور بوده و ترابری دریایی به کشورهای جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند و خاور دور سهم زیادی را در بر میگیرد.
افزایش حملونقل دریایی ایران و اروپا
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سالهای اخیر، حمل و نقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس رو به افزایش بوده و ایران با دسترسی به آبهای بینالمللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشورهای اروپایی را گسترش دهد، گفت: بدون شک از ضروریات حمل و نقل دریایی ایمن، دسترسی دریانوردان و فعالان این عرصه به نقشههای به روز از مسیرهای شناخته شده دریایی و آبراههها است که این مهم از طریق برداشت دادههای دریایی از جمله هیدروگرافی تامین میشود.
مزایای صنعت هیدروگرافی
به گفته پسنده، صنعت هیدروگرافی علاوه بر ارتقاء ایمنی دریانوردی، در دیگر فعالیتهای دریایی از جمله بهرهبرداری از منابع دریایی مانند آبزیان و مواد معدنی، مدیریت و حفاظت از محیط زیست دریایی، تعیین مرز دریایی، قایقرانی تفریحی، دفاع و امنیت دریایی، پیشگیری از حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و سونامی، مدیریت منطقه ساحلی و جهانگردی و علوم دریایی نقش مهمی ایفا میکند.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه در سال جاری روز جهانی هیدروگرافی مصادف با یکصدمین سال تاسیس این سازمان با شعار «یکصد سال همکاری بینالمللی در حوزه هیدروگرافی» برگزار میشود، عنوان کرد: شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی ۳۰ عضو دارد که ایران یکی از اعضاء فعال آن است و کمیته فنی آن در ۱۰ کارگروه تخصصی و ۱۵ کمیسیون منطقهای هیدروگرافی جهت ارتقاء ایمنی دریانوردی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس کمیسیون منطقهای دریایی راپمی (RSAHC) فعالیت میکند.
نقش سازمان بینالمللی هیدروگرافی
وی با اشاره به اینکه این سازمان سه نقش اصلی را در جهت بهبود چارتهای بینالمللی دریایی و هیدروگرافی در بین کشورهای عضو بر عهده دارد، اظهار داشت: تدوین راهنما و استانداردهای بینالمللی لازم برای انجام هیدروگرافی و تهیه چارتهای دریایی، هماهنگی جهت ارائه چارتهای دریایی مناسب و خدمات هیدروگرافی در سطح جهانی و منطقهای، توسعه توانمندیهای هیدروگرافی در میان کشورها از طریق همکاریهای منطقهای و برنامههای آموزشی سه نقش اصلی این سازمان است.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با توجه به بینالمللی بودن موضوع دریانوردی، فعالیتهای هیدروگرافی در مقیاس وسیع معمولا توسط سازمانهای مورد تایید دولتی هم چون سازمان نقشهبرداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام میشود.
پسنده با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال ۱۳۴۰ مجلس، قانون عضویت سازمان بنادر در دفتر بینالمللی هیدروگرافی تایید شد، یادآور شد: در سال ۱۳۸۴ و در راستای اجرای مفاد نامه نماینده مقام معظم رهبری و دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی، کمیته ملی هیدروگرافی در سازمان بنادر و دریانوردی با عضویت و همکاری نمایندگانی از این سازمان، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و نیز سازمان نقشهبرداری کشور بر اساس آئین نامهها و دستورالعملهای اجرایی مصوب سال ۱۳۹۰ تشکیل شد.
اقدامات کمیته ملی هیدروگرافی
وی افزود: با توجه به وظیفه این کمیته مبنی بر تهیه و بازبینی نقشههای دریایی سواحل ج.ا.ایران، دبیرخانه مربوطه از ابتدای سال ۱۳۹۴ تولید و انتشار بینالمللی چارتهای الکترونیکی دریانوردی (ENC) را در دستور کار خود قرار داد و به واسطه تلاش همکاران در کمیته ملی هیدروگرافی، از ابتدای کار تاکنون دبیرخانه مربوطه موفق به انتشار ۹۳ سلول چارت الکترونیکی دریانوردی و به روز رسانی ۱۸۸ مورد چارتهای منتشر شده از منطقه خلیج فارس و دریای عمان و دریای کاسپین شده که میتواند در ممیزیهای آتی IMO نیز یک نکته مثبت تلقی شود.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از ۹۳ سلول منتشر شده ۱۴ سلول مربوط به آبهای شمال و ۷۹ سلول مربوط به آبهای جنوبی کشور است، گفت: همچنین آمار منتشر شده حاکی از انتشار ۱۲ چارت بندرگاهی، ۵۰ چارت دسترسی و ۳۱ چارت فراساحلی در کل آبهای کشور و حدود ۳۵ سلول شامل ۷ سلول پهلوگیری، ۱۴ سلول بندرگاهی، ۱۰ سلول دسترسی و ۴ سلول فراساحلی در دست تولید است و امیدواریم تا پایان سال جاری موفق به انتشار بینالمللی آنها شویم.
پسنده ادامه داد: علاوه بر توافقنامه صحهگذاری و فروش چارتهای الکترونیکی دریانوردی توسط شرکت پریمار نروژ، تمهیداتی نیز در بستر اینترنتی آن شرکت میسر شده تا تصویر تمامی چارتهای الکترونیکی دریانوردی منتشر شده کشور نمایش داده شود، هرچند این خدمات کاربرد ناوبری نداشته، اما میتواند برای مشاهده ENC روی وب و نرمافزارهای GIS بدون استفاده از اکدیس به کار گرفته شود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است،هیدروگرافی از ترکیب دو واژه یونانی هیدرو به معنای آب و نیز گرافی یا همان ترسیم تشکیل شده است، همچنین هیدروگرافی شاخهای از علم ژئودزی است که به بررسی ویژگیهای فیزیکی اقیانوسها، کف دریاها و دریاچه ها، رودها و رودخانهها و حتی مخازن سدها میپردازد و این علم در حوزه دریانوردی کمک میکند تا از محلهای قابل کشتیرانی اطلاع پیدا کرده و پیمایش در اقیانوسها و آبراههای دریایی به طور ایمن انجام شود.