ایران راه دریا را به روی ازبکستان باز می کند
پس از بازدید هیئت ازبکستانی از ظرفیت های بندر شهیدرجایی در هفته گذشته، در دیدار با سرپرست سازمان بنادرودریانوردی سعید رسولی بر تفاهم سرمایه گذاری لجستیکی تاکید شد.

پس از بازدید هیئت ازبکستانی از ظرفیت های بندر شهیدرجایی در هفته گذشته، در دیدار با سرپرست سازمان بنادرودریانوردی سعید رسولی بر تفاهم سرمایه گذاری لجستیکی تاکید شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، معاون اول وزیر حمل ونقل ازبکستان مامانبی عمروف در راس هیئتی با معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی سعید رسولی با حضور مدیران ارشد بخش های مختلف حمل ونقل از جمله ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی در محل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار و گفتگو کرد.
در این مذاکرات، رسولی با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور که حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می شود، بر ضرورت رفع موانع موجود و اجرای کامل توافقات همکاری دوجانبه برای رشد چشمگیر مبادلات تجاری و توسعه هرچه بیشتر همکاری های لجستیکی برای بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای دو طرف برای توسعه مناسبات تجاری تأکید کرد.
از دیگر محورهای مورد توافق، آمادگی طرف ایرانی برای امضای یادداشت تفاهم همکاری جهت حضور سرمایه گذاران ازبکستانی در پروژه های توسعه زیرساخت بنادر جمهوری اسلامی ایران بود. هدف از این همکاری، تسهیل ترانزیت کالاهای ازبکستان از طریق بنادر جنوبی و شمالی ایران و ایجاد یک مرکز لجستیکی کارآمد عنوان شد.
در جریان بازید روز یکشنبه ۳۱ فروردین هیئت سه نفره وزارت حمل ونقل ازبکستان با حضور مامانبی عمراف علاوه بر آشنایی با ظرفیت های بندر شهید رجایی، مذاکره با مدیران بندری به منظور بررسی امکان سرمایه گذاری شرکت های ازبکستانی در زمینه تاسیس مراکز لجستیک بندری انجام شد.ظرفیت های لجستیکی، پایانه های کانتینری، ظرفیت های ریلی، طرح های توسعه ای از مهم ترین بخش های مورد بازدید این هیئت ازبکستانی بود.
در ادامه این نشست، دو طرف ضمن اشاره به وضیعت قابل توجه ترانزیت ریلی کالاهای ازبکستان از طریق ایران در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بر لزوم حل مشکل تردد واگن های ایرانی در خطوط ریلی ازبکستان تأکید و مقرر نمودند در چارچوب هماهنگی های فی مابین در قالب همکاری های دوجانبه و همچنین سازوکارهای ریلی منطقه ای بتوان از نظام تعرفه ای هماهنگ برای تسهیل ترانزیت ریلی بهره برد.
جمهوری ازبکستان کشوری محصور در خشکی است که در آسیای مرکزی واقع شده و از غرب و شمال با قزاقستان، از جنوب با ترکمنستان و افغانستان و از شرق با قرقیزستان و تاجیکستان همسایه است که برای گسترش تجارت خارجی خود به دسترسی به آب های گرم جنوب نیاز دارد.بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر فعال ایران، نقش کلیدی در تبدیل کشور به یک مرکز ترانزیت کالا در منطقه دارد.
به گفته کریم نائینی، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت، جانمایی بندر شهید رجایی و دسترسی آن به تمام شیوه های حمل و نقلی اعم از ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی، این امکان را فراهم می کند تا کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب را به آب های آزاد برساند.
این کارشناس عنوان کرد که با دیپلماسی ترانزیتی و بهبود فرآیندهای مرزی، مجددا می توانیم صادرات پنبه ازبکستان یا سایر کالاهای راهبردی آسیای مرکزی از خاک ایران را شاهد باشیم.منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.