ورود دانش بنیان ها برای تعمیر ۱۵۰ هواپیمای زمین گیر ایرانی
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: حدود ۳۲۰ فروند هواپیما در ایران وجود دارد که تنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ فروند از آنها فعال هستند و مابقی به دلیل کمبود قطعات زمینگیر شده اند. هم اکنون حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در حال فعالیت برای تعمیر این هواپیماها هستند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: حدود ۳۲۰ فروند هواپیما در ایران وجود دارد که تنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ فروند از آنها فعال هستند و مابقی به دلیل کمبود قطعات زمینگیر شده اند. هم اکنون حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در حال فعالیت برای تعمیر این هواپیماها هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مینایی؛ مدیرعامل شرکت دانش بنیان آرامیس اظهار کرد: شرکت آرامیس را با هدف تعمیر تخصصی قطعات الکترونیکی هواپیما تأسیس کردیم؛ قطعاتی که پیش تر در کشور قابلیت تعمیر نداشتند و مجبور به ارسال آنها به خارج بودیم. خوشبختانه تاکنون توانسته ایم حدود 30 تا 40 درصد از این نیاز را در داخل کشور تأمین کنیم.
دستاوردها و مجوزهای بین المللی
وی افزود: با انعقاد قرارداد با شرکت های مرتبط، آن ها را ترغیب می کنیم تا به جای ارسال قطعات به خارج، این مسئولیت را به ما بسپارند. مجوز فعالیت ما مطابق استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده و حتی توانایی ارائه خدمات به کشورهای دیگر را نیز داریم. در حال حاضر، حدود 320 فروند هواپیما در ایران وجود دارد که تنها 150 تا 160 فروند آن فعال هستند و مابقی به دلیل کمبود قطعات، زمینگیر شده اند. اگر بتوانیم قطعات معیوب را تعمیر و بازسازی کنیم، بخش عمده ای از نیاز کشور به 500 هواپیما را برطرف خواهیم کرد.
چالش ها و ضرورت حمایت
مینایی با اشاره به ریسک های موجود، توضیح داد: برخی قطعات برای تعمیر به خارج ارسال می شوند، اما تحریم ها باعث شده برخی کشورها از بازگرداندن آنها خودداری کنند. هرچند پیشنهاداتی از سوی روسیه داشته ایم، توسعه این فعالیت ها مستلزم حمایت بیشتر است. بدون کمک های دولتی، مسیری که باید در یک سال طی شود، به پنج سال تبدیل می شود.
شبیه سازی دیجیتال و فناوری بومی
وی در ادامه گفت: برای غلبه بر محدودیت ها، نرم افزاری طراحی کرده ایم که با شبیه سازی پروتکل استاندارد قطعات هواپیما، امکان آزمایش دقیق آنها را فراهم می کند. این فناوری که در نتیجه تحریم ها توسعه یافته، پایه گذار تبدیل شرکت ما به یک مجموعه دانش بنیان بوده است. هم اکنون حدود 30 تا 40 نوع قطعه را پوشش می دهیم و در حال گسترش سبد محصولات خود هستیم.
فرآیند اخذ مجوز و چشم انداز آینده
مینایی با اشاره به فرآیندهای نظارتی افزود: در ایران حدود 100 شرکت فعال در حوزه تعمیرات هواپیما وجود دارد، اما تنها 30 تا 40 شرکت در بخش اویونیک (الکترونیک پروازی) تخصص دارند. برای هر قطعه، باید مجوز جداگانه اخذ کنیم؛ سازمان هواپیمایی با ارزیابی فرآیندها مطابق استانداردهای بین المللی، این مجوزها را صادر می کند.
وی در پایان با ابراز امیدواری تأکید کرد: با توسعه استانداردهای بین المللی، می توانیم خدمات خود را به تمامی خطوط هوایی جهان ارائه دهیم. این گام، مسیری استراتژیک برای خودکفایی ایران در صنعت هوانوردی محسوب می شود.