◄ داستان کمپانی بوئینگ از تولید تک هواپیما تا تبدیل شدن به غول فضایی/ قسمت سوم
در یکم آوریل سال 1960، نخستین ماهواره هواشناسی جهان با نام Douglas Thor-Able II rocket بر روی مدار قرار می گیرد.
در یکم آوریل سال 1960، نخستین ماهواره هواشناسی جهان با نام Douglas Thor-Able II rocket بر روی مدار قرار می گیرد. (دهه 60، ورود به فضا)
آگوست همان سال، دیسکاور 13 (Discoverer 13) توسط موشک داگلاس تور-آگنا (Douglas Thor-Agena) در مدار قرار می گیرد. ماهواره دوباره وارد جو زمین می شود و توسط نیروی دریایی ایالات متحده از اقیانوس آرام بازیابی می شود. این اولین ماهواره ای است که از مدار بازیابی می شود.
رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ
ناسا حمل و نقل عمودی را در شهرها ایجاد می کند
در 18 آگوست، دیسکاور 14 که توسط Thor-Agena نیز به فضا رفته و اولین ماهواره ای است که توسط یک هواپیما در هوا بازیابی می شود.
ناسا در سپتامبر همان سال، Rocketdyne آمریکای شمالی را برای توسعه موتور موشک مرحله فوقانی J2 انتخاب می کند.
دسامبر 1963، ناسا بوئینگ را برای ساخت هشت فضاپیمای مدارگرد ماه برای گرفتن عکس هایی از فاصله نزدیک از ماه انتخاب کرد.
در فوریه 1964، بوئینگ ساخت ایستگاه جدید فضایی خود را در کنت (Kent) آغاز کرد.
بیشتر بخوانید:
داستان کمپانی بوئینگ از تولید هواپیمای آب نشین تا تبدیل شدن به غول هوافضا/ قسمت اول
داستان کمپانی بوئینگ از تولید تک هواپیما تا تبدیل شدن به غول فضایی/ قسمت دوم
آپولو (اعتلای بوئینگ در فضا)
در تاریخ یازدهم اکتبر 1968، آپولو 7، اولین پرواز همراه با خدمه را در مأموریت 11 روزه خود انجام داد.
21 دسامبر همان سال، آپولو 8 که توسط Saturn V به فضا پرتاب شد، اولین فضانوردان - فرانک بورمن (Frank Borman)، جیمز لاول (James Lovell ) و ویلیام اندرس (William Anders ) - را به دور ماه می برد.
20 جولای سال 1969، آپولو 11 اولین فرود موفقیت آمیز بر روی ماه را بر روی(Lunar Sea of Tranquility) انجام داد و فضانوردان نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، باز آلدرین (Buzz Aldrin) و مایکل کالینز (Michael Collins) اولین افرادی بودند که بر روی ماه قدم گذاشتند.
بوئینگ 747، ملکه آسمان ها
در تاریخ 9 فوریه 1969، جامبو جت 747 ، ملقب به ملکه آسمان ها نخستین پرواز خود را انجام داد.
21 ژانویه 1970، بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی پان آمریکن (Pan Am) نخستین پرواز تجاری خود را در مسیر نیویورک به لندن انجام داد.
بوئینگ 747 SP
نظر به افزایش تقاضای پرواز بین آمریکا و خاورمیانه و همچنین درخواست هواپیمایی ملی ایران (هما) ، در تاریخ 4 فوریه 1976، بوئینگ 747 SP تاییده خود را از سازمان فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) دریافت کرد و در همان سال وارد عملیات پروازی شرکت هواپیمایی پان آمریکن شد.
در آن زمان، هواپیمای ملی ایران یکی از بزرگترین بهره برداران بوئینگ 747 SP در جهان بود. از این پرنده در مسیر تهران _ لس آنجلس استفاده می شد.
هواپیمای خاطره انگیز بوئینگ 747 SP، در تاریخ 23 نوامبر سال 2014، مصادف با 2 آذر سال 93 آخرین پرواز خود را به صورت سمبلیک در فرودگاه مهرآباد تهران انجام داد.
747 سری 400
نخستین فروند از سری هواپیماهای بوئینگ 400-747 با هدف کاهش 10% هزینه ها، کارایی بیشتر موتورها و همچنین افزایش 1900 کیلومتری برد هواپیما در تاریخ 26 ژانویه 1988 به پرواز درآمد.
همچنین گواهینامه این مدل 747، یک سال بعد صادر گردید و پس از آن در خطوط هوایی NWA استفاده شد.
بوئینگ 400-747 در ایام اوج پروازها، در مسیرهای داخلی ایران مانند مسیر تهران _ مشهد نیز استفاده می گردد.
بوئینگ 800-747 (آخرین مدل)
بزرگترین 747 تاریخ با عنوان بوئینگ 800-747، در 14 نوامبر سال 2005 با پیش بینی فروش 300 فروند وارد پروسه ساخت شد. اولین بار این پرنده در تاریخ 8 فوریه 2010 به پرواز درآمد و عملا به عنوان رقیب اصلی ایرباس ۳۸۰ به حساب می آمد.
نسخه باری این هواپیما در اکتبر 2011 و همچنین نسخه مسافری آن هم در تاریخ ژوئن 2012 به پرواز درآمدند.
در حال حاضر شرکت هواپیمایی لوفتهانزای آلمان بزرگترین بهره بردار بوئینگ 747 در جهان می باشد.
پایان کار بوئینگ 747
در تاریخ 29 جولای سال 2022، دیوید کالهون، مدیرعامل شرکت بوئینگ اعلام کرد که در پی تاثیرات نامطلوب اقتصادی شیوع کوید ۱۹ در جهان، آخرین فروند این هواپیمای دوست داشتنی و خاطره انگیز در سال 2022 تحویل داده خواهد شد.
در تاریخ 6 اکتبر سال 2022، آخرین فروند از این هواپیما (باری) تحویل هواپیمایی اطلس (Atlas Air) ایر شد.
ادامه دارد . . .
شرکت بوئینگ عالی است