بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

ضرر میلیاردی شرکت های مسافربری با اجاره اتوبوس ویژه اربعین

به واسطه نقض قول دولت و عدم ایفای تعهدات حمایتی شرکت پخش فرآورده های نفتی از شرکت های مسافربری که برای برگزاری مراسم اربعین، اتوبوس از کشورهای همسایه اجاره کرده بودند، یک شرکت متحمل ضرر ۱۱ میلیارد تومانی شده است.

ضرر میلیاردی شرکت های مسافربری با اجاره اتوبوس ویژه اربعین
تین نیوز

مدیر یک شرکت اتوبوسرانی داخلی که برای اربعین سال گذشته از ترکیه اتوبوس اجاره کرده بود، با تاکید بر اینکه دیگر این کار را نخواهیم کرد، می گوید: «به واسطه نقض قول دولت و عدم ایفای تعهدات حمایتی شرکت پخش فرآورده های نفتی از شرکت های مسافربری که برای برگزاری مراسم اربعین، اتوبوس از کشورهای همسایه اجاره کرده بودند، متحمل ضرر ۱۱ میلیارد تومانی شده است.»

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، تیر ماه سال گذشته بود که با توجه به کمبود اتوبوس، دولت رئیسی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به کربلا اعلام کرده بود که شرکت های مسافربری جاده ای می توانند با حمایت دولت از کشورهای همسایه اتوبوس اجاره کنند. چند شرکت مسافربری تمایل داشتند که این کار را انجام دهند اما نکته مهم این ماجرا ضررهای میلیاردی آنها به واسطه عدم حمایت دولت است. به صورتی که به دنبال تصویب دوباره مصوبه واردات 2000 دستگاه اتوبوس برای رفع نیاز برگزاری مراسم اربعین، مدیرعامل یک شرکت مسافربری که طرف قرارداد با شرکت های ترکیه ای بود، می گوید در ماجرای اجاره اتوبوس از ترکیه ۱۱ میلیارد تومان ضرر کرده است و اکنون هیچ کس پاسخگوی او نیست.

رفع بحران کمبود اتوبوس اربعین به بهای ضررهای میلیاردی

او با بیان اینکه این کار نخستین تجربه ما بود، توضیح می دهد: «رانندگان خارجی بودند، زبان ما را نمی دانستند و با مسیر هم ناآشنا بودند و از همه مهم تر اینکه کارت سوخت نداشتند؛ بنابراین مشکلات زیادی داشتیم اما به هر حال با کرایه این اتوبوس ها بحران کمبود اتوبوس در اربعین رفع شد، اما متاسفانه ما ۱۱ میلیارد تومان ضرر کردیم. اسفناک تر این است که شرکت های ترکیه ای هنوز مدعی هستند که از ما طلبکارند!»

او ادامه می دهد: «آنها می گویند قراردادشان با ما روزانه بوده اما چیزی که ما با آنها طی کرده بودیم، سرویسی بوده است. با این حال چون کار با عجله و در زمان اندک صورت گرفت و هدف این بود که مردم معطل و کشور با بحران مواجه نشود به این گونه مسائل چندان دقتی نشد و در نهایت چوبش را ما خوردیم.»

مدیرعامل این شرکت مسافربری درباره روند کار در کرایه اتوبوس ها از ترکیه می گوید: «پارسال چندین شرکت ما و چند شرکت مسافربری دیگر به همراه مدیران وزارت راه به ترکیه رفتیم اما وقتی به ایران بازگشتیم همه شرکت ها عقب نشستند و قبول نکردند این کار را بکنند. مسئولان وزارت راه به ما گفتند شما به خاطر منافع کشور و اعتقادات خود و مردم این کار را بکنید. وقتی که ما به آنها اعلام کردیم که این کار برای ما ضررده است، مسئولان دولتی گفتند ما ضرر شما را جبران می کنیم.»

او می افزاید که قراردادی با شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان حامی اجاره اتوبوس ویژه اربعین بسته شد که از محل درآمد شرکت نفت ضرر احتمالی این شرکت مسافربری داخلی جبران شود اما تا به امروز هیچ گونه اقدامی نشده و ریالی به ما پرداخت نشده است.

 

شرکت نفت دستور وزیر را هم روی زمین گذاشت

مدیر این شرکت مسافربری داخلی می گوید که دو بار از وزیر راه وشهرسازی دستور گرفته که طلب شرکتش تسویه و پرداخت شود اما توجهی به این دستور نشده است.

او توضیح می دهد: «آنها می گویند قرار بود شما ۵۰۰ ماشین بیاورید اما چون ۵۰ اتوبوس کرایه کردید به تعهد خود عمل نکرده اید! این در حالی است که کرایه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اصرار آقایان بود و ما قبول نکرده بودیم.»

او اضافه می کند: «از آن طرف شرکت ترکیه ای می گوید باید ۷۰۰ هزار دلار پرداخت کنیم. بنده تا امروز ۴۰۰ هزار دلار پرداخت کرده ام و آنها مدعی اند که ما هنوز بدهکار هستیم.»

این فعال صنفی با بیان اینکه من اتوبوس خودم را فروختم و بدهی ها را داده ام، می گوید: «من یک نفره وسط آمده و به تعهدی که دادم عمل کردم. شرکت ما جلوی بحران را گرفت اما الان نباید جواب ما این گونه داده شود. اتوبوسی که من ۱۵ میلیارد تومان فروختم تا بدهی هایم را به شرکت ترکیه ای بدهم اکنون ۲۵ میلیارد تومان شده است.»

بحران اربعین در راه است

پیش بینی او از وضعیت امسال اتوبوس ها در زمان اربعین مانند وضعیت سال گذشته است و می گوید امسال را در ایام اربعین با بحران کبود اتوبوس مواجه خواهیم شد. اگر دوباره موضوع اجاره اتوبوس از کشورهای همسایه هم مطرح شود دیگر کسی از بخش خصوصی پا به این عرصه نمی گذارد و برای این کار داوطلب نمی شود. بهترین کار این است که اگر قرار شد دوباره از ناوگان کشورهای همسایه استفاده کنیم، خود دولت پای میز مذاکره رود و قرارداد امضا کند.

او می گوید: «امسال هم حتما کمبود اتوبوس خواهیم داشت چرا که اتوبوس های درجه یک جذب کارخانه هایی مثل عسلویه و گل گهر سیرجان شده اند و ماهی ۴۰۰ میلیون تومان برای ۳۰ کیلومتر جابه جایی در روز می گیرند. معلوم است اتوبوسی که برای ۳۰ کیلومتر ۴۰۰ میلیون تومان در ماه می گیرد، نمی آید با این کرایه ها کار کند! معلوم است که نمی آید و برایش مقرون به صرفه نیست. اتوبوس او ۲۵ میلیارد تومان قیمت دارد و مشخص است معلوم به این مسیر پا نمی گذارد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید

    عزیز من
    دولت مردمی
    اقای رییس جمهور
    چرا اتوبوس بدون گمرک وارد نمیکنی که خود راننده ها توان خرید و خدمت داشته باشن چرا با جون مردم با اتوبوس فرسوده بازی میکنین
    کی میاد 25 ملیارد ماشین بخره اختیارشم بده دست دولت و مردم اخرم بدهکار باشه
    به راننده اتوبوس وام بدین گمرکم بردارین ببینین اتوبوس کم میارین