◄ نظر رانندگان کامیون در مورد نحوه تخصیص سهمیه گازوئیل: اشتباهی فاحش
مصرف سوخت گازوئیل هر کامیون و تریلی چقدر است و مقامات مسئول در هنگام تخصیص سهمیه سوخت ناوگان سنگین باری باید به چه موضوعاتی توجه کنند؟
مصرف سوخت گازوئیل هر کامیون و تریلی چقدر است و مقامات مسئول در هنگام تخصیص سهمیه سوخت ناوگان سنگین باری باید به چه موضوعاتی توجه کنند؟
به گزارش تین نیوز، یک فعال بخش حمل و نقل کالا در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ما گفت: باید دقت داشت مصرف کامیون را باید به دو قسمت Basic و functional تقسیم کرد. مصرف Basic مربوط به کارکرد در شرایط خیلی عادی مانند جاده تخت است و مصرف Functional شرایط جاده نظیر سربالایی، باد، گل و لای و جاده شنی را لحاظ می کند.
وی افزود: در زمینه Basic باید مطالعه بیشتر شود. اطلاعات مطالعه شخصی و مصاحبه ای بنده که همراه با کار با کامیون های مختلف و پرسش از هم سرویس ها و مرتب deep زدن بوده است، این اطلاعات را می دهد:
Basically
- خانواده بنز خاور به جز ۸۱۳ ، به میزان ۱۸ لیتر
- خاور جدید، ۱۴ لیتر
- تک نوزده بیست و یک، ۲۵ لیتر
- تک نوزده بیست و چهار، قطعا بالاتر است
- ولوو جفت توپ سوزنی TD100 ، به میزان ۳۲ لیتر
ولوو کشنده ان ده توپ شرکت نفتی TD101، به میزان ۴۰ لیتر
- ولوو ان دوازده و اف و کلا خانواده TD121، به میزان ۵۰ لیتر الی ۵۵
- ماک ۲۵۰ و بنز ده سیلندر، ۵۵ الی ۶۰ لیتر
اف اچ جفت، ۴۵ الی ۵۰ لیتر
او اظهار کرد: حال نحوه محاسبه مصرف functional که بسیار از موارد basically بالا مهمتر است و بدون توجه به آن تمام موارد بالا بی اعتبار است.
به گفته آرش جلیلی، برای مثال می توان گفت: در مسیر اردکان به نایین ارتفاع اردکان از سطح دریا ۱۰۰۰ متر است.ارتفاع نایین از سطح دریا ۱۵۰۰ متر و اختلاف ارتفاع ۵۰۰ متر است.
وی عنوان کرد: فرمول انرژی پتانسیل ارتفاعی نیز به شرح زیر است:
E=M*g*h
E=44000*10*500= 220000000
او تاکید کرد: به بیان ساده کامیون ۲۲۰ مگاژول انرژی functional از اردکان تا نایین مصرف می کند.
این راننده کامیون گفت: حال به بررسی گرمای سوخت دیزل می پردازیم.
او افزود: انرژی حاصل از سوخت کامل گازوئیل استاندارد معادل 44Mj/kg میباشد و هر کیلوگرم گازوئیل (لیتر نیست) ۴۴ مگا ژول.
جلیلی تاکید کرد: حال با توجه به اینکه بازدهی موتور دیزل در حالت بهینه و رینگ و بوش تازه تعمیر حدود ۴ دهم در تبدیل انرژی سوخت به چرخش میل لنگ است, رابطه زیر را به بیان مگاژول داریم:
۲۲۰÷۴۴÷۰/۴=۱۲/۵
این فعال بخش حمل و نقل جاده ای ادامه داد: پس مشاهده می شود که در یک مسیر کوتاه اردکان نایین مصرف functional حدود ۱۱ لیتر از مصرف Basical بیشتر است (در شرایط کاملا استاندارد).
وی افزود: بنابراین باید در یک کار مطالعاتی تک تک مسیر ها را با درنظر گرفتن پروفایل مسیر محاسبه نمود.
این راننده کامیون گفت: عدم استفاده از مصرف functional و تنها استناد کردن به مصرف Basical اشتباه فاحشی است.