◄ وقتی کارت هوشمند رانندگی نبود/ فنا شدن هشت سال سنوات رانندگان کامیون
چه کسی مسئول فنا شدن و از بین رفتن هشت سال سنوات رانندگان کامیون است؟
![وقتی کارت هوشمند رانندگی نبود/ فنا شدن هشت سال سنوات رانندگان کامیون](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/H0ex25blljwj/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLCHsdNoN443c/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86+%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C.jpg)
چه کسی مسئول فنا شدن و از بین رفتن هشت سال سنوات رانندگان کامیون است؟ این پرسش جمع زیادی از رانندگان بخش حمل و نقل جاده ای کالاست که اگر این سنوات از بین نرفته بود اکنون بازنشسته شده بودند.
به گزارش تین نیوز، ظفر عظیمی مهر در این مورد گفت: دفترچه کار رانندگان کامیون های برون شهری همزمان با تاسیس انجمن صنفی های رانندگان و بیمه سازمان تامین اجتماعی در ابتدای دهه هفتاد برای رانندگان کامیون برون شهری صادر شد.
این راننده فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا، افزود: در آن سال ها، رانندگان هر ساله نامه ای از تامین اجتماعی برای تسویه حساب به پایانه ها می آوردند و انجمن صنفی رانندگان هم دفترچه کار آنها را پس از دریافت گواهی تسویه حساب تامین اجتماعی، با زدن مهر و تاریخ به مدت یک سال اعتبار می زد.
عظیمی مهر عنوان کرد: این رویه به مدت هشت سال ادامه داشت و انجمن صنفی رانندگان که حافظ منافع رانندگان بود به رانندگان اطمینان خاطر می داد که پول های دریافتی حق بیمه تامین اجتماعی و چهار درصد مبلغ بارنامه توسط سازمان تامین اجتماعی ماه به ماه دریافت می شود.
وی ادامه داد: انجمن ها تاکید می کردند که سازمان تامین اجتماعی به سازمان راهداری اجازه می دهد که به باربری دسته بارنامه مجدد جهت فعالت تحویل دهد و باربری ها هم همچنان فعال بوده و از هر بارنامه مبلغ ۴ درصد کرایه به عنوان حق بیمه راننده دریافت و به تامین اجتماعی واریز می کرده اند.
این راننده کامیون گفت: اما گویا باربری ها هرگز پولی به تامین اجتماعی واریز نمی کردند و آن مبالغ هنگفت را باربری ها اختلاس کرده اند.
او افزود: سوال این است که چرا انجمن صنفی رانندگان به رانندگان هشت سال اطمینان خاطر نادرست داد؟ چرا این همه بازرس و کارشناس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و تامین اجتماعی و مدیران انجمن صنفی ها برای پیگیری پول های هنگفت اختلاس شده توسط باربری ها آن هم به مدت هشت سال، اطلاع رسانی نکردند ؟
این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا تاکید کرد: چرا تا زمانی که سیستم کارت هوشمند رانندگان ایجاد شد هیچ مسئولی در این مورد سخنی نگفت و آیا اگر سیستم کارت هوشمند ابداع نمی شد این اختلاس بزرگ بایستی تا امروزه یعنی ۳۰ تا ۴۰ سال تداوم می یافت؟
عظیمی مهر گفت: چرا سازمان تامین اجتماعی گواهی تسویه حساب داده و چرا دفترچه درمانی رانندگان را همیشه اعتبار زده و به ناگاه چطور شد که این موضوع را افشا کردند؟سازمان های تامین اجتماعی ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و انجمن صنفی رانندگان و باربری ها هرکدام چه مقدار از مبالغ پرداختی رانندگان سهم داشته اند؟
وی افزود: چه کسی مسئول اختلاس هشت سال سنوات رانندگان کامیون است که اکنون هنوز مشغول کارهستند و با چشمان کم سو و جسم ناتوان مشغول راندن تریلی هستند اگر حوادثی رخ دهد چه کسانی مسئول هستند؟