بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ راه اندازی قطار سریع السیر خوارزمشاه ازبکستان به کمک هیوندایی کره جنوبی

راه آهن ازبکستان از امضای قرارداد خرید شش رام قطار سریع السیر برقی با شرکت هیوندایی کره جنوبی

راه اندازی قطار سریع السیر خوارزمشاه ازبکستان به کمک هیوندایی کره جنوبی
تین نیوز

راه آهن ازبکستان ( Temir Yollar تیمور یولاری) قراردادی را با شرکت هیوندای روتم کره جنوبی به ارزش ۲۷۰ میلیارد وون (حدود ۱۹۵.۷ میلیون دلار آمریکا) برای تحویل ۶ قطار سریع السیر به امضا رساند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، راه آهن ازبکستان همچنین پروژه تعمیر و نگهداری این قطارها را نیز به «هیوندایی راتم» واگذار کرده است. تاشکند این قرارداد را پروژه ای بزرگ برای توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی ازبکستان و تسهیل گر دسترسی پر سرعت مسافرین به شهرهای مختلف این کشور دانسته است.

به گفته راه آهن ازبکستان، رقم قرارداد خرید این قطارها حدود ۱۹۹ میلیون دلار بوده که قرار است به صورت وام از سوی صندوق توسعه اقتصادی و همکاری های کره جنوبی تامین شود. مدت بازپرداخت وام یاد شده نیز ۳۵ سال اعلام شده است.

قرار است نام این قطارهای سریع السیر به افتخار جلال الدین خوارزمشاه اسطوره ازبکستان و ایران باستان، به نام محلی وی یعنی «جلال الدین منگوبردی» گذاشته شود.

اما در خصوص مسیرهای در نظر گرفته شده برای این قطارها باید گفت که راه آهن ازبکستان در نظر دارد آنها را در مسیر تاشکند اورگنچ خیوا مورد سیر و بهره برداری قرار دهد. علاوه بر تاشکند، دو شهر دیگر، از مراکز مهم گردشگری و اقتصادی ازبکستان محسوب می شوند که دولت این کشور امیدوار است با راه اندازی این قطار سریع السیر، رونق ویژه ای به این شهرها ببخشد.

در این قطار داده علاوه بر تحویل ۶ قطار ، این شرکت کره ای در نگهداری و تعمیر این قطارها با اپراتور ملی کورایل ازبکستان همراهی خواهد کرد.این قطارها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.

کارشناسان ریلی در این باره یادآور شدند، که این اقدام از جمله مهمترین برنامه های تمیور یولاری ازبکستان در اکتبر ۲۰۲۳ بوده است و جمهوری کره، نیز اولین بار است که تحویل قطارهای سریع السیر را به خارج از این کشور را انجام می دهد.

این معامله با حمایت مالی وزارت استراتژی و دارایی کره و بانک صادرات و واردات کره از طریق وام از صندوق توسعه اقتصادی و همکاری جمهوری کره (EDCF) تکمیل شد.

قطارهای سریع السیر یاد شده در این قرارداد، شامل قطار برقی، شش واگنی با کشش توزیع شده KTX-Eum که به نوبه خود بر اساس قطار سریع السیر HEMU-430X ساخته شده و طراحی سرعت آن ۴۳۰ کیلومتر در ساعت است.

این قطار ۳۸۹ صندلی بوده که شامل صندلی های VIP، کلاس تجاری و اقتصادی و همچنین یک واگن ناهار خوری است.این قطار برای شرایط کار در راه آهن ازبکستان با گیج ۱۵۲۰ میلی متر و ولتاژ جریان متناوب ۲۵ کیلو ولت بهینه شده است.

علاوه بر این، سکوهای ایستگاه ۲۰۰ میلی متر ارتفاع دارند، بنابراین قطار دارای پله هایی در محوطه درب خواهد بود.این شرکت کره جنوبی شرایط راحتی را برای مسافران در طول سفر در دمای بالا معمولی مناطق کویری فراهم کرده است و توجه ویژه ای به محافظت از گرد و غبار و شن و ماسه در این قطارها دیده شده است.

این قطار سریع السیر در مسیرهایی به طول ۱۲۱۶ کیلومتر از جمله مسیر تاشکند بخارا (۵۹۰ کیلومتر) و همچنین در بخش بخارا خیوا (۴۳۰ کیلومتر) و میسکین  نوکوس (۱۹۶ کیلومتر) فعالیت خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.