فرسودگی، بلای جان اتوبان های آلمان
حدود پنج هزار پل در امتداد اتوبان های این کشور به حدی فرسوده است که باید هر چه سریع تر بازسازی یا نوسازی شود، با این حال مشکل بدهی ملی، دولت آلمان را در اجرای این مهم محدود کرده است.
اتوبان های آلمان در حال فرو ریختن هستند. حدود پنج هزار پل در امتداد اتوبان های این کشور به حدی فرسوده است که باید هر چه سریع تر بازسازی یا نوسازی شود، با این حال مشکل بدهی ملی، دولت آلمان را در اجرای این مهم محدود کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، پنج هزار از ۴۰ هزار اتوبان آلمان در وضعیت نامناسبی قرار دارند و نیازمند تعمیرات فوری هستند. این پل ها به طور مرتب بازرسی و بر اساس وضعیت سازه ای خود درجه بندی می شوند.
بیش از نیمی از پل های اتوبان این کشور پیش از سال ۱۹۸۵ ساخته و برای ترافیک کمتر و وسایل نقلیه سبک تر طراحی شده اند، اما با وجود تراکم ترافیک بالا و عبور ماشین ها و کامیون های باری سنگین امروزی، نشانه هایی از تخریب در بسیاری از آن ها مشاهده می شود، به ویژه که بدهی های ملی آلمان در سال های اخیر منجر شده است دولت هزینه بسیار کمی به حفظ و نگهداری آن ها اختصاص دهد. امکان بازسازی هم زمان همه پل ها نیز وجود ندارد.
استراتژی های نوسازی اتوبان ها در آلمان
دولت آلمان در حال تعیین اولویت هایی جدید برای مدرن سازی استراتژیک و معقول اتوبان های کشور است. انجام این کار به ساده سازی برنامه ریزی ها، رویه ها و هماهنگی های بین بخشی نیاز دارد تا فرآیندهای نوسازی و ساخت وسازهای جدید در کشور تسریع شود.
مهم ترین بخش در این راستا ارزیابی مدت زمانی است که پل های فرسوده می توانند مورد استفاده قرار گیرند. تعیین محدودیت سرعت و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین می تواند عمر پل ها را افزایش دهد، اما حتی این نوع محدودیت ها نیز نمی تواند امکان سقوط ناگهانی را به طور کامل رفع کند.
آسیب های ناشی از فرسودگی اتوبان ها
یکی از پرکاربردترین پل های این کشور در ایالت نوردراین-وستفالن با تردد روزانه حدود ۴۸ هزار خودرو و ۱۶ هزار کامیون، اواخر سال ۲۰۲۱ به دلیل خطر ریزش بسته و سال ۲۰۲۳ تخریب شد.
این اقدام برای منطقه فاجعه بار بود و هزاران وسیله نقلیه مجبور شدند روزانه از شهر کوچک لودنشاید و روستاهای مجاور عبور کنند که این امر با کیلومترها ترافیک، سر و صدای شدید و سطوح بالای آلودگی همراه است. ساخت وسازهای جدید نیز تا سال ۲۰۲۶ تکمیل نخواهد شد.
اقتصاد منطقه نیز تحت تأثیر قرارگرفته، چراکه دسترسی به شرکت ها سخت تر، زمان تردد طولانی تر و فاصله از مرکز شهر بیشتر شده است. این امر کسب وکارهای کوچک و متوسط از جمله خرده فروشان و رستوران ها را نیز دچار مشکل کرده است. شرکت های منطقه اطراف لودنشاید شاهد کاهش دو درصدی در نیروی کار و آسیب اقتصادی ۳۰۰ میلیون یورویی در سال بوده اند.
چالش های بازسازی اتوبان ها در آلمان
تخمین زده می شود اثرات منفی بسته شدن این پل طی پنج سال آینده حداقل به ۱.۸ میلیارد یورو خواهد رسید؛ بنابراین تکمیل هرچه زودتر پل با صدها میلیون یورو صرفه جویی همراه است. با این وجود سرعت بخشیدن به ساخت وساز چندان ساده نیست، زیرا طبق مقررات آلمان پروژه های زیرساختی بزرگ اغلب به سال ها برنامه ریزی قبلی نیاز دارند. همچنین لازم است که در فرآیند تصویب برنامه ریزی نگرانی های جوامع همسایه و محدودیت های زیست محیطی در نظر گرفته شود.
کمبود بودجه از دیگر چالش های آلمان برای بازسازی اتوبان ها است. بدهی های ملی آلمان با تورم قیمت مصالح ساختمانی و افزایش هزینه های نیروی کار همراه بوده است.
کشور در سال جاری ۴.۶ میلیارد یورو برای نوسازی اتوبان ها و پل های ارتباطی در نظر گرفته است که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به پنج میلیارد یورو در سال افزایش خواهد داشت، با این حال تخمین زده می شود آلمان برای سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ به حداقل به ۵.۵ میلیارد دیگر برای بازسازی ها نیاز داشته باشد، حال آن که در فرایند بودجه ریزی برای سال ۲۰۲۵، نوسازی اتوبان ها و پل ها بخش غیرضروری و مشمول کاهش بودجه در نظر گرفته شده است.