بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

استفاده نکردن از اقتصاد دریا محور حلقه مفقوده اقتصاد کشور

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، استفاده نکردن مطلوب از ظرفیت دریا و سواحل را حلقه مفقوده اقتصاد کشور عنوان کرد.

استفاده نکردن از اقتصاد دریا محور حلقه مفقوده اقتصاد کشور
تین نیوز |

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، استفاده نکردن مطلوب از ظرفیت دریا و سواحل را حلقه مفقوده اقتصاد کشور عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی احمدی زاده در جلسه توسعه اقتصاد دریا محور که با حضور صاحب نظران و دانشگاهیان تهران و استان های هرمزگان، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و بوشهر برگزار گردید گفت: سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریا محور در آبان ماه سال گذشته ابلاغ گردید ولی کارگروه ملی برنامه مدون را در استان های ساحلی ابلاغ نکرد و همین باعث شده موازی کاری و عدم استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در استان های ساحلی را شاهد باشیم.

احمدی زاده افزود: کشور ما ایران با موقعیت استراتژیک و قرارگیری بین دو دریای و برخورداری سواحل به مساحت حدود ۵۸۰۰ کیلومتر است که ۴۹۰۰ کیلومتر از آن در جنوب کشور و ۹۰۰ کیلومتر آن در شمال واقع شده است از این موهبت الهی بازمانده و فقط حدود ۵ درصد از ظرفیت های ساحلی و دریایی استفاده کرده ایم.

وی افزود: اقتصاد دریا محور که در ادبیات جهانی تحت عنوان اقتصاد آبی خطاب میشود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت های منابع، گستره های آبی برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت، ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی است.

همانطور که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده است، سیاستگذاران باید زمینه سازی لازم را جهت رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت ، تامین نیاز های حیاتی و تولید اقتدار و تمدن سازی را ایجاد نمایند.

احمدی زاده بیان کرد: پیشتازان این عرصه مهم و استراتژیک، امارات، ترکیه، کشورهای آسیای شرقی هستند که بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص خود را به دریا گره زده اند، اما در کشور ما این ظرفیت حدود ۱۰ درصد می باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اقتصاد دریا محور در ایران بکر است و تا کنون به آن با رویکرد اقتصادی نگاه نشده است و میتوان با یک برنامه ریزی سهم بالایی در منابع اقتصادی، در بحث گردشگری، صادرات، محصولات دریایی و خدمات دریایی را ایجاد کنیم که نیازمند استفاده از نخبگان و دانشگاهیان و تشکیل کارگروه ها مبتنی بر آمایش سرزمین هر منطقه امری ضروری است.

احمدی زاده ادامه داد: ما باید از تجربیات کشورهایی که در توسعه اقتصاد دریامحور موفق بوده اند استفاده کنیم و با نوآوری جدید در حوزه گردشگری دریایی، شیلات، صنایع فراساحل، بنادر، کشتی سازی و حمل و نقل دریایی با یک چشم انداز و توصیف ماموریت ها به افق روشنی برسیم.
 
مدیر طرح ملی تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس گفت: یکی از مغفول مانده ها صنعت نوین آبزی پروری است و با توجه به خشکسالی مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب شرب، تنها گزینه پایداری با رشد آبزی پروری کشور، پرورش ماهی در قفس می باشد.

احمدی زاده افزود: سازمان شیلات ایران تولید ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی در قفس را در پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود و محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی به۵۰۰ هزار تن رسیده است که با صنعت قدیمی و عدم به روز رسانی و عدم تولید فناوری یا انتقال تکنولوژی و سپردن کار به مجموعه های علمی و دانشگاهی محقق نخواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.