درآمد ۳.۲ همتی راه آهن میانه بستان آباد تبریز برای کشور
مجری طرح راه آهن میانه بستان آباد تبریز از درآمد سالانه ۳.۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه ریلی برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داد و گفت: این مسیر ظرفیت حمل ۱۴ میلیون تن بار ترانزیتی از شرق به غرب را دارد.
مجری طرح راه آهن میانه بستان آباد تبریز از درآمد سالانه ۳.۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه ریلی برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داد و گفت: این مسیر ظرفیت حمل ۱۴ میلیون تن بار ترانزیتی از شرق به غرب را دارد.
راه آهن بستان آباد تبریز خرداد ماه افتتاح می شود
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، حمید علی محمدزاده مجری طرح راه آهن میانه-بستان آباد- تبریز درباره میزان درآمدزایی راه آهن میانه- تبریز و نقش آن در شاخص های اقتصادی کشور توضیح داد: پروژه ریلی میانه- تبریز علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، در صورت بهره برداری و رسیدن به ظرفیت کامل، ۳.۲ همت در سال برای کشور آورده خواهد داشت که ۲.۵ همت آن از نوع کاهش خسارات است.
علی محمدزاده با اشاره به ترافیک بالا در جاده های موازی این خط ریلی که شمال جاده میانه- تبریز و آزادراه زنجان- تبریز می شود، گفت: با زیر بار ترافیک رفتن راه آهن میانه- تبریز حدود ۱.۴ میلیون کامیون و اتوبوس و حدود ۷۰۰ هزار دستگاه سواری از جاده های موازی کم می شود که به دنبال آن سوانح جاده ای و خسارات فوتی و جرحی نیز کاهش می یابد.
وی افزود: در محورهای موازی راه آهن میانه- تبریز به طور متوسط ۱۲۷ نفر در سال فوت می شوند و با هر فوتی در جاده ها، حدود ۸ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم برای کشور وارد می شود، به این ترتیب با کاهش تصادفات و فوتی ها و جرحی های ناشی از سوانح بخش قابل توجهی از هزینه های کشور کم خواهد شد.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور صرفه جویی در مصرف سوخت را از دیگر آثار مثبت این پروژه ریلی برای کشور دانست و افزود: با افتتاح این مسیر، مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۱۰ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت، با احتساب متوسط قیمت ۱۵ هزار تومانی سوخت، ۱.۵ همت در سال آورده از صرفه جویی سوخت خواهیم داشت.
وی به نقش راه آهن میانه- تبریز در کاهش آلایندگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها افتتاح این خط ریلی به میزان یک هزار و ۱۹۰ تن از آلایندگی ها کاهش خواهد داد که با در نظر گرفتن تلفات بالای ناشی از آلودگی هوا در کشور، نقش آن دوچندان خواهد شد.
مجری طرح راه آهن میانه-بستان آباد- تبریز کاهش در ادامه به درآمدهای ترانزتیی این مسیر ریلی اشاره کرد و توضیح داد: از مجموع درآمد ۳.۲ همتی ۷۰۰ میلیارد تومان آن متاثر از درآمدهای ترانزیتی است.
وی با بیان اینکه معمولا ۷۰ درصد بار روی ریل، بار ترانزیتی در نظر گرفته می شود، افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ترانزیتی ذکر شده علاوه بر ظرفیت جابجایی بار داخلی در این خط ریلی است.
علی محمدزاده ظرفیت حمل بار ترانزیتی راه آهن میانه- تبریز را ۱۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: حمل ریلی هر تن بار ترانزیتی حدود یک دلار درآمد برای کشور دارد.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اظهار کرد: ظرفیت جابه جایی مسافر برای راه آهن میانه- تبریز تا ۴ میلیون نفر در سال خواهد بود.
علی محمدزاده خاطر نشان کرد: اشتغالزایی مستقیم این طرح ۴۴۰ نفر برآورد شده و برای یک هزار و ۸۰۰ نفر هم اشتغالزایی غیز مستقیم داشته است.
منافعي كه مجري محترم طرح مي فرمايد درست است ولي وابسته به اتمام طرح و اتصال به ايستاه موجود تبريز است و آنچه فعلا قرار است افتتاح شود، يعني بستان آباد تا خاوران است و طرح را ناتمام مي گذارد و منافع فوق فعلا فراهم نيست و هنوز برنامه احداث بخش انتهايي معلوم نيست و اين يك ضعف اساسي در برنامه ريزي اجرايي اين طرح راهبردي است.