◄ علت ناکارآمدی در راهسازی و ساخت راه آهن چیست؟
علت ناکارآمدی در راه سازی و راه آهن ، عدم توجه به کارشناسی های لازم و توسعه پایدار کشور است.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های راهسازی ایران گفت: در شرایط نامساعدی که پیمانکاران و مشاوران به علت تحریم ها و کمی تخصیص دچار آن شده اند، نیازمند همگرائی، همفکری و همکاری تمام نهادهای صنفی دست اندرکار زیرساخت های کشور هستیم و توصیه دارم تمام انجمن های مربوطه در این راه پیش قدم شده و همکاری نمایند.
به گزارش تین نیوز، محمد باقر گلبن در نشست تخصصی چالش های راه و راه آهن و نقش آن در عدم رشد متوازن اقتصاد ملی که روز 29 بهمن ماه 1402 برگزار شد، افزود: پیشنهاد می شود تخصیص و توزیع بودجه های عمرانی از شکل کنونی که به تخصیص استانی معروف شده به روال ارزشمند گذشته برگردد که تخصیص های داده شده با نظر مسئولان اجرایی کشور و مدیریت های ارتباطات سازمان برنامه و بودجه بوده و متناسب با مقدار مطالبات، درصد پیشرفت و تسریع در بهره برداری پروژه های نزدیک به اتمام، پرداخت می شد.
این پشکسوت صنعت راه و راه آهن افزود: همچنین پیشنهاد می شود شورای عالی فنی وزارت راه و شهرسازی که از سال 1325 سابقه کار و خدمت به راهسازی ایران را دارد، زودتر تشکیل و به وظایف قانونی خود بپردازد تا از شرایط نامساعد فعلی در امور نظام فنی وزارت راه و شهرسازی جلوگیری شود.
در ادامه نشست تخصصی چالش های حمل و نقل ریلی و نقش آن در عدم توسعه متوازن اقتصاد ملی، علی آزاد دبیر انجمن شرکت های راه سازی ایران گفت: برای توسعه اقتصادی و رفاه ملت، کشور ما به آشتی ملی و وحدت ملی نیاز دارد.
او تاکید کرد: مسئولان محترم که انتظار است کاردان و باتجربه باشند با ملت شریف دست در دست هم ایران آباد ـ آزاد و سرافراز خواهند ساخت.
آزاد با بیان این که علت ناکارآمدی در راه سازی و راه آهن ، عدم توجه به کارشناسی های لازم و توسعه پایدار کشور است، افزود: خوب است مسئولان امور اداره و تعیین تکلیف 70 هزار پروژه نیمه تمام استانی را به مسئولان استان ها ( معاون فنی استاندار ، مدیرکل سازمان برنامه و بودجه ، نماینده دادستان ، رئیس شورای شهر و ..... ) بسپارند، تا با توجه به شناخت از پروژه و امکانات موجود به هر نحو که صلاح می دانند از جمله تغییر کاربری ( کلی یا جزئی ) ، واگذاری و ... آنها را سر و سامان دهند.
این پیشکسوت راهسازی کشور در ادامه گفت: وظیفه دولت ها ایجاد کار در استان های محروم جنوبی کشور و سواحل خلیج فارس و دریای عمان است. کار که باشد مسئله مسکن خود به خود حل می شود. احداث مسکن از وظایف و حیطه کار او نیست.
وی با بیان این که پروژه ها در کشور برمبنای کارشناسی های لازم و رعایت قوانین مربوطه انجام نمی شود، تاکید کرد: بیشتر پروژه های سال های اخیر برمبنای اعمال نظر وکلای محترم مجلس که خواسته اند کاری در جهت رضایت مردم محل نمایندگی انجام دهند، شروع شده است.
سهیل آلرسول، عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان مشاور نیز گفت: فقدان تکمیل کریدور شمال جنوب موجب رونمایی مسیر ترانزیتی ریلی دریایی از هند به اروپا شد که در صورت تحقق افزون بر محروم شدن کشور از حداقل 5 میلیارد دلار درآمد ناشی از 25 میلیون تن کالا در سال به لحاظ مزیتهای رقابتی کالا و خدمات ما را در انزوا فرو میبرد.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در فصل انتخابات مجلس کاندیداها در حوزه های انتخابیه خود با طرح برخی پروژه های زیرساختی مطالبه اجتماعی ایجاد می کنند که بسیاری از این پروژه ها در اولویت های زیرساختی کشور نیستند.
وی تاکید کرد: بالغ بر 80 هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی در کشور که زمینه ساز اتلاف سرمایه های ملی و عدم اثربخشی سرمایه گذاری های عمرانی کشور شده است از همین جا شروع می شود که باید به نحو موثری به آن پرداخت.
این عضو شورای هماهنگی تشکل ها از فعالان رسانه ای دعوت کرد تا بیشتر به مشکلات صنعت احداث بپردازند چرا که خسارات ناشی از بی توجهی به عمران و فعالان بخش خصوصی این صنعت به از دست رفتن سرمایه های ملی شرکت ها و مهاجرت نخبگان این بخش محدود نمی شود و موجب از دست رفتن فرصت توسعه متوازن اقتصادی کشور می شود.
آل رسول افزود: نباید فراموش کنیم که صنایع تولیدی، معدنی، کشاورزی و نفتی ما همه وابسته به توسعه زیرساخت های کشور هستند و غفلت یک دهه اخیر از صنعت احداث زمینه بسیاری از ناترازی های پدید آمده در کشور بوده است.