همکاری کشورهای اکو با دیگران، عامل رکود تجارت بین اعضای اکو است
وزیر راه و شهرسازی: بیش از صد سال است که متحدان استراتژیک کشورهای منطقه، عمدتاً خارج از منطقه هستند و این امر مانع افزایش تجارت درون منطقه ای کشورهای عضو اکو است.
وی با بیان اینکه در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن به نوعی گرفتار مسائلی شدیم که همکاری با متحدان منطقه ای را پیگیری نمی کنیم از این رو اگر به توسعه همکاری های درون منطقه ای از جمله اکو توجه نکنیم از حد تعارفات کنونی بالاتر نخواهیم رفت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود 50 سال است که از نخستین اقدام برای تشکیل اکو گذشته و این در حالی است که سطح تجارت داخلی اعضا در قیاس با تجارت جهانی حدود هشت درصد است از این رو باید در دولت و اتاق های بازرگانی چاره ای بیاندیشیم تا این عدم توفیقات جبران شود.
آخوندی افزود: البته منابع اصلی فناوری در منطقه کمتر وجود دارد لذا کشورهای منطقه برای دسترسی به فناوری به بیرون منطقه رجوع می کنند اما می توان در حوزه محصولات صنعتی این کمبودها را جبران کرد.
وی گفت: همچنین اندازه اقتصادی کشورهای عضو اکو در منطقه به گونه ای است که به تنهایی نمی توانند یک فناوری را بر اساس مصرف ملی تعریف کنند بنابراین نیاز به سرمایه گذاری های فراملی دارند که چند ملت را شامل شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سرمایه گذاری چند ملیتی از نظر حقوقی و تجاری بسترهای پیشرفته ای را لازم دارد زیرا با وجود امضای انواع موافقتنامه ها در تجارت، حمل و نقل و سرمایه گذاری، در نهایت منجر به سرمایه گذاری مشترک نمی شود.
آخوندی گفت: بعد از جنگ های جهانی اول و دوم کشورهای منطقه یا در اشغال، یا در قیمومیت و یا به نحوی تحت نفوذ گسترده کشورهای خارجی قرار گرفتند که عاملی در افزایش نیافتن تبادلات منطقه ای است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی با بیان اینکه تجارت مبنای خوبی برای فعالیت های مشترک در منطقه است افزود: البته تاکید بر تجارت برای فعالیت های مشترک در منطقه به تنهایی کافی نیست زیرا با گذشت 50 سال از شکل گیری سازمان همکاری های اقتصادی اکو همچنان نمی توانیم تصویر درخشانی از آن ارائه کنیم بنابراین نیاز به همکاری های پایه تری داریم که در این باره باید گفتگوهای درون تمدنی را بپذیریم و آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید بتوانیم به روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی را در حوزه تمدنی دست پیدا کنیم که سخت هم نیست پس از آن می توانیم امکانات بنادر و آسمان منطقه را برای هم بگشاییم و جاده ها، ریل ها و بنگاه ها و همچنین ارتباطات فردی را به هم وصل کنیم.
آخوندی با بیان اینکه هنوز راجع به رویکرد تمدنی در منطقه به گفتگو جدی نپرداختیم افزود: ممکن است برخی فکر کنند اتحادیه اروپا صرفا اتحادیه اقتصادی است اما به نظر بنده این اتحادیه ، اتحادیه تمدنی است و پس از گفتگو های فراوان به این مرحله رسیده است که نتیجه این گفتگو های درون تمدنی بازار و پول واحد اتحادیه اروپا و همکاری های اقتصادی درون اتحادیه ای است.
وی گفت: ما در کشورهای عضو اکو تبادل دانشجویی بسیار محدودی داریم ضمن اینکه استادان دانشگاه منطقه اکو برای فرصت های مطالعاتی به این منطقه سفر نمی کنند بلکه به کشورهای فرامنطقه ای می روند همچنین در بحث گردشگری ارتباطاتمان محدود است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اکو می تواند پیش از آن که سازمان همکاری های اقتصادی باشد سازمان همکاری های درون تمدنی باشد و ابعاد گسترده تری از روابط را شامل شود.
آخوندی گفت: هم اکنون به جای رقابت میزان لجاجت در منطقه بسیار افزایش یافته است و باید از این لجاجت ها و به نوعی تقابل سخت دست برداریم زیرا بدون این اتفاقات نمی توانیم پیش برویم.
وی همچنین از آمادگی برای تشکیل میز حمل و نقلی اکو خبر داد و افزود: آمادگی داریم برای توافق های تجاری و حمل و نقل ای منطقه مدیریت ویژه اختصاص دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این باره تجربه موفقی هم داریم گفت: برای اجرایی شدن موافقتنامه سه جانبه هند، ایران و افغانستان زمانی که محموله ای قرار بود از هند به افغانستان برسد دیدیم ده ها مشکل اداری و تجاری در مسیر اجرایی شدن وجود دارد از این رو با تعریف مدیر کریدور، خروجی محموله ای خاص که روزی 50 کانتینر بود با تعریف مدیر کریدور به روزی 400 کانتینر خروجی از بندر افزایش یافت.
آخوندی افزود: همچنین آمادگی داریم خدمات لجستیکی را در تمام سرزمین ایران چه در بنادر چه در مناطق آزاد و چه در مناطق ویژه اقتصادی در اختیار اعضای اکو قرار دهیم تا کشورهای عضو اکو ، تجارت و حمل و نقل آسان درون منطقه ای داشته باشند.
در پایان نشست شانزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، اسناد همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی قرقیزستان امضا شد.