نگهداری راههای اردبیل نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل گفت: هزینه نگهداری راههای استان اردبیل یکهزار میلیارد تومان برآورد شده است.
کلیم الله وثوقی اظهار کرد: ارزش راه های استان اردبیل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که ۴ درصد این میزان برای نگهداری و توسعه راه های استان اردبیل هزینه می شود در حالی که ۲۰ درصد کل ارزش راه ها باید در این بخش تأمین و در نظر گرفته شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، وی تصریح کرد: نمک پاشی مداوم همراه با وضعیت جوی استان، برف و یخبندان بیشترین خسارت را به جاده های استان وارد کرده و به نوعی استهلاک محورهای مواصلاتی را رقم می زند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل به برقراری ۱۷۰ کیلومتر سیستم روشنایی در جاده های استان به ویژه مناطق برف گیر، مه آلود و کولاک گیر اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این است تا توسعه سیستم روشنایی را در مسیر شمال به جنوب استان شاهد باشیم تا مانند محور شرق و غرب بتوانند از جاده ای ایمن بهره مند شوند.
وثوقی افزود: ۱۰ کیلومتر سیستم روشنایی در محور اردبیل به سمت مشگین شهر و مغان و ۱۱ کیلومتر در محور اردبیل – سرچم در حال اجراست که با هزینه ای ۲۰ میلیارد تومان توسط پیمانکاران اجرایی شده و امیدواریم به سرعت به مجموع راه های ایمن استان افزوده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این مسیرها کل محورهای دارای سیستم روشنایی در استان به ۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید.
وثوقی در مورد آخرین وضعیت راه های روستایی نیز اضافه کرد: در استان اردبیل بیش از ۵ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت و مابقی شوسه و خاکی هستند.
وی بیان کرد: ۵۲ درصد راه های روستایی استان اردبیل از آسفالت مناسب بهره مند هستند که عمده این روستاها با جمعیتی بالای ۲۰ و ۵۰ خانوار هستند.
وثوقی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۴۰ روستای بالای ۵۰ خانوار به طول ۱۷۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی در اولویت قرار دارد که با تأمین اعتبار در سفر اخیر رئیس جمهور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان قرار است طرح آسفالت این مسیرها به انجام برسد.
وی تصریح کرد: ما در استان اردبیل به ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آسفالت راه های روستایی با اولویت روستاهای بالای ۵۰ خانوار نیاز داریم که انتظار می رود این منابع در سال های آینده به تدریج تأمین شود.
وثوقی عمر آسفالت عمده راه های روستایی را بالای ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: قطعاً در این زمینه نیز نیازمند اصلاح و بازسازی هستیم تا در تردد هموطنان در این مسیرها مشکلی به وجود نیاید.
وی محور اردبیل – ارجستان را از محورهای روستایی با ارتقا یک درجه به راه فرعی اعلام کرد و افزود: تلاش بر این است تا این مسیر به عنوان محور گردشگری مورد مرمت، تعریض و بهسازی قرار گیرد.
وثوقی در مورد فعالیت پایانه مرزی بیله سوار نیز خاطر نشان کرد: به طور میانگین روزانه ۲۵۶ دستگاه خودرو از این پایانه تردد می کنند که صادرات ۲۷۶ هزار تنی و واردات ۶ هزار و ۳۰۰ تنی در ۷ ماه امسال به ثبت رسیده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در مورد جابجایی مسافران نیز اضافه کرد: با توافق کشور آذربایجان روزانه ۲ دستگاه اتوبوس در این مسیر تردد می کنند که امکان جابجایی ۸۰ مسافر نیز از این طریق فراهم شده است.