◄ شرایط توسط دولت مدیریت نشود؛ رانندگان زمین میخورند
افزایش قابلتوجه هزینهها در طول ماههای گذشته باعث شده تا درصورت عدم مدیریت صحیح شرایط بسیاری از کامیونهای ایرانی زمینگیر شوند.
افزایش قابلتوجه هزینهها در طول ماههای گذشته باعث شده تا درصورت عدم مدیریت صحیح شرایط بسیاری از کامیونهای ایرانی زمینگیر شوند.
محمدجواد عطرچیان، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران بابیان این مطلب گفت: افزایش هزینهها بهطور قابلتوجهی اتفاق افتاده تا جایی که هزینه خرید کامیونهای نو بیش از دو برابر شده و بسیاری از هزینههای لوازمیدکی حتی چند برابر شدهاند.
عطرچیان بابیان اینکه ۲۰هزار دستگاه کامیون ایرانی در مسیرهای بینالمللی و ترانزیتی رفتوآمد دارند، تاکید کرد: برای حضور در کشورهای اروپایی نیاز به فعال کردن برخی سیستمهای نوین وجود دارد که در غیر این صورت کامیونها اجازه تردد پیدا نمیکنند. مسائلی مانند سیستمهای یورو۴، یورو ۵ و اخیرا یورو ۶، پشتسر گذاشتن تستهای محیط زیستی، تستهای میزان آلایندگی خودرو و همچنین وضعیت آجلاستیکها بخشی از دغدغههایی است که رانندههای ایرانی قبل از ورود به کشورهای اروپایی باید آن را پشتسر بگذارند در غیر این صورت از ترددشان جلوگیری خواهد شد.
به گفته دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران اگر کامیونهای ایرانی نتوانند در مسیرهایی که پیشازاین فعالیت میکردند حرکت خود را ادامه دهند قطعا این فرصت دراختیار شرکتها و رانندگان خارجی قرار میگیرد و این به معنای آن است که ما نتوانستهایم بازارهای سابق خود را حفظ کنیم.
عطرچیان بابیان اینکه تمامی دولتها از کامیونهای خود در فضای بینالمللی و داخلی حمایت میکنند، تصریح کرد: مسائلی مانند کاهش عوارض گمرکی و صفر کردن مالیات بر ارزشافزوده برای کامیونهای نو و ارائه وام کمبهره با مدت بازپرداخت طولانی برای رانندگانی که قصد نوسازی ناوگانشان را دارند، بخشی از حمایتهایی است که میتواند از سوی دولت انجام گیرد، زیرا در غیر این صورت ناوگان ایران چه در فضای داخلی و چه در فضای بینالمللی زمینگیر خواهند شد.
او دربارهی گمانهزنیهای مطرحشده در رابطه با امکان اعتصاب رانندگان کامیون بهدلیل مشکلات به وجود آمده در ماههای اخیر تاکید کرد: ما از سوی انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران رسما اعلام میکنیم که هیچ برنامهای برای اعتصاب نداشته و نخواهیم داشت. ما شرایط دشوار کشور در تحریمهای ظالمانه را درک کرده و میدانیم که بالا رفتن نرخ ارز چه فشارهایی را در اقتصاد ایران وارد کرده است؛ اما بااینوجود توقع داریم که دولت از ما نیز مانند دیگر بخشهای فعال درزمینه کالاهای اساسی حمایت کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران ادامه داد: رانندگان کامیون در خط مقدم مقابله با تحریمهای بینالمللی هستند و اگر مشکلات جدید برای فعالیتشان به وجود آید حملونقل کالاهای صادراتی ایرانی یا با مشکل مواجه شده یا باید از سوی شرکتهای خارجی و باقیمت بالاتر انجام شود. ازاینرو ما ضمن تأکید براینکه در راستای اهداف کشور تمام تلاش خود را انجام میدهیم از مسئولان دولتی میخواهیم که با به وجود آمدن شرایط حمایتی اوضاع دشوار فعلی را مدیریت کرده و امکان تداوم فعالیت رانندگان کامیون ایرانی را فراهم کنند.