◄ کمپین نخریدن کالای گران؛ " نه " جمعی به تورم
تا وقتی جو روانی و ترس از کاهش ارزش پول در مردم وجود داشته باشد نمیتوان با نصیحت و کمپین آنها را از رفتن به بازار منع کرد.
یک کارشناس در مورد راهاندازی مجدد کمپین نخریدن کالای گران از جمله خودرو گفت: برای چندمین بار کمپین نخریدن کالای گران و این بار برای طلا، خودرو، موبایل و لوازم خانگی و ... راهاندازی شده است.
به گزارش تیننیوز، سعید قصابیان افزود: در این کمپینها عدهای از سر دلسوزی مردم را تشویق میکنند خرید مایحتاج خود را یکماه عقب بیندازند.
وی اظهار کرد: هرچند نمیخواهم اعضای این کمپین را دلسرد کنم اما کالاها برای مشتریان 2 حالت دارد یا ضروری است یا نیست.
این کارشناس تاکید کرد: ضروری به کالایی گفته میشود که نمیشود آن را نخرید، بنابراین نخریدن کالای ضروری ممکن نیست و با این کمپین تنها تاریخ مراجعه به بازار یک ماه به تعویق میافتد.
وی ادامه داد: مردم یک ماه ضروریات را نمیخرند و قیمتها اندکی کاهش پیدا میکند اما در پایان مهلت کمپین، تقاضای انباشته شده در بازار تخلیه میشود و قیمت دوباره به رقم قبلی باز میگردد، بنابراین این کمپین در مورد کالاهای ضروری هیچ اثر ملموسی ندارد.
قصابیان خاطرنشان کرد: اما کالاهای غیرضروری همان طور که از اسمشان پیداست ضروری نبوده و میشود آنها را نخرید و در نتیجه برای این کالا هم راهاندازی کمپین لازم نیست چون افزایش قیمتها بهصورت اتوماتیک تقاضا برای کالای غیر ضروری را کم میکند و مردم بدون توجه به هیچ راهنمایی و بهدلیل محدودیت اقتصادی از خرید آنها خودداری میکنند.
این کارشناس افزود: همچنین باید به این واقعیت توجه کرد که با شکلگیری تورم، مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود برای تبدیل ریال به کالای باارزش و خرید کالاهایی که فکر میکنند در آینده گران خواهد شد(حتی اگر آن کالا ضروری نباشد) به بازار هجوم میآورند.
به گزارش تیننیوز، او خاطرنشان کرد: تا وقتی جو روانی و ترس از کاهش ارزش پول در مردم وجود داشته باشد نمیتوان با نصیحت و کمپین آنها را از رفتن به بازار منع کرد.
قصابیان تاکید کرد: تنها خاصیتی که راه انداختن این کمپین میتواند داشته باشد گفتن یک ”نه " جمعی به تورم و یک ابراز اعتراض و به نوعی خالی کردن دق دل است که بازار این " نه " را میشنود ولی کار خودش را میکند.