بازدید سایت : ۱۳۰۸۰۴

وام دهی بانک مرکزی در بازار باز ۱۰ برابر شد/ استقراض بانک ها در بازار بین بانکی به ۹.۸ همت رسید

در عملیات بازار باز این هفته، بانک ها 38 هزار و 640 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردند که این رقم، 10 برابر هفته گذشته بود.

وام دهی بانک مرکزی در بازار باز ۱۰ برابر شد/ استقراض بانک ها در بازار بین بانکی به ۹.۸ همت رسید
تین نیوز |

در عملیات بازار باز این هفته، بانک ها 38 هزار و 640 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردند که این رقم، 10 برابر هفته گذشته بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، عملکرد بانک ها و بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی را بررسی می کند، در جدیدترین گزارش خود، داده های این دو بازار در هفت روز منتهی به نهم مهرماه را ارائه کرد.

بررسی گزارش جدید بانک مرکزی حاکی از آن است که پس از کاهش چشمگیر سفارش های بانک ها در بازار باز هفته گذشته و رسیدن مبلغ استقراض آنها از بانک مرکزی به کف تاریخی خود، رقم وام دهی بانک مرکزی به شبکه بانکی از طریق این بازار در هفته بررسی شده جهشی نسبی پیدا کرده است. رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی این هفته نیز در مقایسه با هفته پیش از آن، رشدی قابل توجه را ثبت کرد.

بازار بین بانکی

رقم سفارش های ارسالی بانک ها در بازار باز به 57 هزار میلیارد تومان رسید

بانک مرکزی در تاریخ نهم مهرماه، بیست و ششمین حراج عملیات بازار باز سال 1403 را انجام داد و 15 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز خود، در این حراج شرکت کردند. موضع عملیاتی بانک مرکزی در این حراج نیز توافق بازخرید بود؛ به این ترتیب، بانک ها بیش از 57 هزار و 170 میلیارد تومان سفارش در این بازار ارسال کردند. این در حالی است که رقم سفارش های ارسالی بانک ها در عملیات بازار باز هفته قبل (2 مهرماه) حدود نصف این مقدار و معادل 23 هزار و 520 میلیارد تومان بود.

شایان ذکر است در عملیات بازار باز این هفته نیز همچون هفته گذشته، خبری از ارسال سفارش با سررسید بلندمدت نبود و همه سفارش ها با سررسید هفت روزه به بانک مرکزی رسیدند. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز به ثبات خود در سطح 23 درصدی ادامه داد.

وام دهی بانک مرکزی در بازار باز 10 برابر شد

با افزایش سفارش های ارسالی در بازار باز، بانک مرکزی نیز رقم تزریق پول خود در این بازار را افزایش داد؛ با این حال این افزایش به اندازه ای نبود که همه نیازهای بانک ها را پوشش دهد و بخشی از سفارش های آنها، بی پاسخ باقی ماند.

بانک مرکزی که در عملیات بازار باز دوم مهرماه، تنها سه هزار و 820 میلیارد تومان پول تزریق کرده بود، در بازار باز این هفته، رقم مذکور را 10 برابر کرد و به 38 هزار و 640 میلیارد تومان رساند. با این حال، این هفته 41.4 هزار میلیارد تومان از ریپوهای هفته های گذشته سررسید شد تا با تسویه این مبلغ، خالص وام دهی بانک مرکزی در بازار باز، بار دیگر منفی شود.

گفتنی است در پایان این هفته، ارزش مانده توافق بازخرید سررسید نشده به 263 هزار و 550 میلیارد تومان رسید که بانک ها موظف به تسویه این مبلغ در هفته های پیش رو هستند.

رشد 122 درصدی تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز

بانک مرکزی در هفت روز منتهی به 9 مهرماه، مداخله خود در بازار بین بانکی را نیز افزایش داد. طوری که این هفته دو بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی، حدود 9 هزار و 800 میلیارد تومان از نیاز خود به وجوه نقد را با استقراض از بانک مرکزی از طریق این بازار برطرف کردند. این در حالی است که در هفته گذشته، این رقم معادل چهار هزار و 410 میلیارد تومان بود.

البته دو هزار و 870 میلیارد تومان از استقراض بانک ها از بانک مرکزی در بازار بین بانکی در همین هفته سررسید شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت.    

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.