گرای جدید در صنعت حملونقل
تین نیوز | صنعت حملونقل بهعنوان یکی از بزرگترین صنایع بینالمللی در جهان به شمار میرود که عمده مبادلات تجاری جهان به وسیله آن صورت میگیرد.
در سالهای گذشته رکود در بازار جهانی، افزایش قیمت سوخت و گسترش تحریمهای هستهای از موانعی بود که عدم توسعه این صنعت را به همراه داشت، همچنین بهزعم بسیاری از کارشناسان، عدم همکاری شرکتهای بیمهای جهان با ایران نیز از معضلاتی است که این صنعت را در سالیان اخیر با مشکلات بسیاری مواجه کرده بود. صنعت حملونقل در بورس کمتر از یک درصد از ارزش کل بازار را شامل میشود؛ این صنعت در بازدهی یک سال گذشته خود با رشد 80 درصدی همراه بوده که آن را بهعنوان یکی از پربازدهترین صنایع بورسی تبدیل کرده است.
این صنعت همچنین در بازدهی خود از ابتدای سال صعود 50 درصدی داشته که امیدها به سرمایهگذاری در این صنعت را در میان سرمایهگذاران افزایش داده است. گروه حملونقل که به لیدری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سود بسیاری به سهامداران خود رسانده است در یک سال اخیر تحت تاثیر خبرهای مثبت درخصوص رفع تحریم بوده و در این خصوص در میان صنایع مهم پساتحریم به شمار میرود.
در تحولات مربوط به صنعت حملونقل نیز روزهای گذشته مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از خروج این شرکت از فهرست تحریمها خبر داد و گفت: در پیوستهای توافق هستهای اخیر درج شده است که گروه کشتیرانی ایران از فهرست تحریمها خارج میشود، البته اجرایی شدن آن زمان میبرد ولی احتمالا این کار اوایل زمستان امسال صورت میگیرد.به نظر میرسد با رفع تحریمها و پیوستن شرکتهای کشتیرانی به خطوط بینالمللی و امضای قراردادهای جدید، شرکتهای فعال در گروه حملونقل وضعیت مناسبتری را تجربه کنند.
رشد 480 درصدی «حکشتی»
در ادامه این گزارش در گفتوگو با یاسر حمزهنژادی، تحلیلگر بورس به بررسی عملکرد سه ماهه نمادهای گروه حملونقل و انبارداری پرداخته و پتانسیل سودآوری چهار نماد آن نیز تحلیل شده است. حمزهاینژاد در ابتدا و درخصوص نحوه فعالیت شرکت کشتیرانی ایران گفت: در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حدود نیم قرن فعالیت درخشان در صنعت جهانی حملونقل دریایی و با دارا بودن شبکه بینالمللی، بهعنوان یک شریک جهانی شایسته برای صاحبان کالا و مشتریان خود شناخته شده است.
وی در ادامه بیان کرد: با آنکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری با تحریم و رکود بازار مواجه بود اما خوشبختانه سهام این شرکت در سه سال اخیر با افزایش قیمت 480 درصدی همراه شد. همچنین، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در عملکرد 12 ماه منتهی به 31/ 3/ 94 خود موفق شد 158 ریال سود به ازای هر سهم محقق کند که نسبت به عملکرد دوره مشابه قبل با افزایش یک درصدی همراه بوده است.
حمزهنژادی همچنین بیان کرد: این شرکت پیشبینی سود هر سهم را 145 ریال برای دوره مالی منتهی به 31/ 3/ 95 اعلام کرده است. با این حال، بهرغم کاهش 5 درصدی حاشیه سود ناخالص در مقایسه با دوره مشابه قبل، میزان سود ناخالص 8 درصد رشد داشته است. نکته قابل توجه دیگر اینکه هزینههای مالی شرکت در دوره اخیر نسبت به دوره منتهی به 31/ 3/ 93 با کاهش 97 درصدی همراه بوده و از حدود 10 میلیارد تومان به 300 میلیون تومان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: حکشتی در نظر دارد سرمایه خود را با افزایش 6/ 58 درصدی به میزان 9 هزار میلیارد ریال افزایش و به مبلغ 26 هزار میلیارد ریال برساند. افزایش سرمایه فوق از محل تجدید ارزیابی داراییها خواهد بود. در همین زمینه شرکت مقدمات کار را انجام داده و منتظر مجوز سازمان بورس است.
حمزهنژادی در آخر گفت: طبق اخبار منتشرشده تعیین تکلیف پروژههای شرکت کشتیرانی با شرکتهای کرهای بعد از نهایی شدن برجام روشن و مشخص خواهد شد، اما فرآیند حل مساله اندکی زمانبر است. 2 هزار و 12 میلیارد ریال پرداختی حکشتی به شرکتهای سازنده کشتی کرهای از سال 1388 بهصورت راکد درآمده است.
انعقاد قراردادهای جدید در انتظار «حتاید»
حمزهنژادی درخصوص شرایط نماد «حتاید» میگوید: شرکت تایدواتر خاورمیانه در عملکرد سه ماهه خود موفق شده است 22 درصد سود پیشبینی شده سال 94 را پوشش دهد. در این شرایط، به نظر میرسد رابطه تایدواتر با سازمان بنادر بهبود یافته و توافقی برای پرداخت بدهیهای این شرکت صورت گرفته باشد. همچنین در مقایسه با سال 93، حتاید از قدرت مانور بیشتری برای شرکت در مزایدهها و مناقصهها برخوردار خواهد بود و به همراه «حسینا» در مناقصه اپراتوری بندر شهید رجایی شرکت خواهد کرد. مناقصه اپراتوری بندر شهید رجایی قرار بود در شهریور 94 برگزار شود که تا زمان انتشار این
گزارش، اطلاعیه آن منتشر نشده است.
وی درخصوص شرایط نقدینگی این نماد اینچنین بیان کرد: نقدینگی این شرکت در وضعیت مناسبی قرار ندارد و برنامه شرکت برای تامین نقدینگی عمدتا بر فروش داراییهای ثابت و افزایش حجم فعالیتهای عملیاتی قرار دارد. شواهد نشان میدهد این شرکت نگرانی چندانی بابت پایین بودن نسبت جاری خود ندارد (نسبت جاری شرکت از 95/ 0 در اسفند ماه سال 92 به 82/ 0 در خرداد 94 کاهش یافته است) که این میتواند به دلیل وجود امکان چانهزنی برای پرداخت بدهیهای جاری باشد. در زمینه تامین مالی این شرکت یک خط اعتباری 60 میلیارد تومانی از بانک انصار دریافت کرده است.
همچنین شرکت به دلیل الزام سازمان بورس برای افزایش سرمایه، در نظر دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته با 60 درصد افزایش، از 63 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان برساند. مقدمات این کار انجام شده و شرکت منتظر اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.
این تحلیلگر همچنین درخصوص چشمانداز ماههای آینده این شرکت بیان کرد: طبق گفته مدیرعامل تایدواتر، در صورت عقد قراردادهای جدید و نیاز به فعالیتهای توسعهای، این شرکت آمادگی دارد علاوه بر افزایش سرمایه فوق، یک افزایش سرمایه 50 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی انجام دهد و سرمایه خود را به 150 میلیارد تومان افزایش دهد.
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل کاهش سودآوری شرکت در سال 93 نسبت به سال 92، شناسایی مبلغ قابل ملاحظه هزینه مطالبات مشکوکالوصول است که بعضا مربوط به حسابهای دریافتنی سالهای قبل است که برای سال 94 تداوم نخواهد داشت. به نظر میرسد فارغ از بحث تحریمها، تایدواتر از وضعیت مناسبتری در سال 94 نسبت به سال 93 برخوردار باشد و بتواند بودجه پیشبینی شده خود را محقق سازد و در صورت انعقاد قراردادهای مناسب فراتر از آن رود.
موج نوسان در «حفارس»
یاسر حمزهنژادی در ادامه و درخصوص وضعیت نماد «حفارس» گفت: شرکت حملونقل خلیج فارس در سه ماه نخست سال 94 از نظر سودآوری عملکردی خیرهکننده داشته و موفق به تحقق 44 درصد سود پیشبینی شده خود برای سال 94 بوده است. در این میان، باید توجه داشت تقریبا تمام سود خالص 5/ 1 میلیارد تومانی حفارس در عملکرد سه ماهه، از محل درآمدهای متفرقه (بهطور دقیقتر از فروش دارایی) حاصل شده است. با این وجود، فعالیت عملیاتی شرکت در چند سال اخیر همواره با زیان همراه بوده که از مهمترین دلایل زیان عملیاتی شرکت میتوان به عدم واگذاری واقعی آن به بخش خصوصی اشاره
کرد.
وی در ادامه افزود: 07/ 87 درصد (معادل 303 میلیون و 920 هزار سهم) سهام شرکت حملونقل خلیج فارس متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران در تاریخ 28/ 06/ 94 با قیمت هر سهم حداقل 383تومان عرضه شد که ظاهرا هیچ خریداری برای آن نبوده است. در همین خصوص از گوشه و کنار به گوش میرسد یک هلدینگ حملونقل بهدنبال خرید بلوک حفارس است که توافقات نهایی هنوز حاصل نشده و واگذاری به روزهای آتی موکول شده است.
همچنین این شرکت اعلام کرده که طرح توجیهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اموال و داراییهای شرکت در هیاتمدیره تصویب شده و نیازمند تشریفات قانونی بعدی است. در مورد میزان افزایش سرمایه تاکنون گزارشی منتشر نشده اما طبق شنیدهها و شایعات میزان آن 400 درصد خواهد بود که نیازمند تایید توسط مراجع رسمی است. با توجه به واگذاری بلوک شرکت حملونقل خلیجفارس و به دلیل موانع قانونی، افزایش سرمایه و سایر برنامههای مالی شرکت تا پایان سال 94 ممکن نخواهد بود.
وی در انتها بیان کرد: این شرکت در نامه شفافسازی خود اعلام کرده که قراردادهای جدیدی از جمله با شرکت سایپا یدک منعقد کرده است (قرارداد سایپا یدک در تاریخ 01/ 02/ 94) که در بودجه سال 94 آورده نشده است. انعقاد این قراردادها بهطور معمول باید سودآوری شرکت را افزایش دهد. در مجموع به نظر میرسد تمام تحرکات این سهم تحت تاثیر واگذاری بلوک آن قرار گرفته است و تا زمان تعیین تکلیف نهایی، با نوسانات زیادی روبهرو خواهد بود.
«حتوکا» کمترین اثرپذیر پساتحریم
حمزه نژادی در رابطه با شرایط «حتوکا» در میان دیگر نمادهای صنعت حملونقل بیان کرد: شرکت حملونقل توکا فعالیت خود در سال 94 را با یک تعدیل منفی آغاز کرد و در دومین گزارش پیشبینی خود از سال مالی منتهی به 29/ 12/ 94، پیشبینی سود هر سهم خود را با تعدیل منفی 17 درصدی به 379 ریال کاهش داد. همچنین این شرکت در عملکرد سه ماه اول سال 94 موفق به تحقق 17 درصد از آخرین سود پیشبینی شده بوده است.
وی همچنین درخصوص فعالیتهای این شرکت بیان کرد: عمده فعالیتهای عملیاتی شرکت در سال 1393 مربوط به قراردادهای منعقده با شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، پالایش قطران زرند، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی یزد و صدور بارنامه در شعب بوده است. همچنین باید این نکته بیان شود که این شرکت بهطور مستقیم تاثیر چندانی از رفع تحریم نمیپذیرد و در مقایسه با سایر شرکتهای گروه از ثبات بیشتری در سودآوری برخوردار است.
حمزه نژادی درخصوص ریسکهای این نماد بیان کرد: یکی از مهمترین ریسکهای شرکت حمل ونقل توکا، وابستگی شدید به کارفرمایان بزرگ از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن است. تمام کارفرمایان این شرکت نیز در یک صنعت قرار دارند، آن هم صنعتی که به دلیل رکود جهانی و رکود اقتصاد داخلی در شرایط نامناسبی به سر میبرد. همچنین پیشبینی میشود، رکود حاکم بر سنگ آهن و فولاد باعث کاهش حجم فعالیت شرکت حملونقل توکا و به تبع آن کاهش سودآوری خواهد شد که ممکن است این شرکت در دریافت مطالبات در زمان تعیین شده نیز با مشکل روبهرو شده و با کمبود نقدینگی برای پرداخت
تعهدات مواجه شود. کما اینکه هماکنون مشاهده میشود این شرکت از نقدینگی مناسبی برخوردار نبوده. نسبت جاری این شرکت در پایان سال 93 رقم 94 درصد و در گزارش 3 ماه ابتدایی سال جاری به 67درصد بوده است.
وی در پایان بیان کرد: در مجموع، حتی در صورت رفع تحریمها نیز نمیتوان از حتوکا انتظار رشد سودآوری داشت. افزایش سودآوری شرکت منوط به بهبود شرایط واقعی اقتصاد و رونق صنایع زیربنایی خواهد بود که لااقل در کوتاه مدت قابل انتظار نیست. به نظر میرسد این شرکت در بهترین حالت بتواند بودجه سال 94 خود را پوشش دهد، مگر اینکه بتواند بازارهای هدف خود را گسترش داده و در صنایع و فعالیتهای دیگری نیز وارد شود.