بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

اظهارنظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره بنزین

ناترازی بنزین و مشکلات موجود در این حوزه موجب شد تا بنزین به عنوان یکی از برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شود.

اظهارنظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره بنزین
تین نیوز |

ناترازی بنزین و مشکلات موجود در این حوزه موجب شد تا بنزین به عنوان یکی از برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شود، به طوری که تاکنون مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و سعید جلیلی در این رابطه اظهارنظر کرده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ایران با پیوستن به باشگاه واردکنندگان بنزین شرایط تامین سوخت را تغییر داد تا جایی که حتی برای امسال  پیش بینی واردات پنج میلیارد دلاری برای بنزین و گازوئیل نیز شده، هرچند که تا کنون کشور با مشکل تامین سوخت مواجه نشده اما زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده است. درواقع افت ۶ میلیارد دلاری درآمد ارزی بنزین، نیمی از افزایش درآمد دولت از صادرات نفت است.

طبق پیش بینی ها با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند واردات سالانه ۲۵ میلیارد دلار بنزین خواهد بود که این عدد معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت کشور است. نبود سیاستگذاری درست در حوزه انرژی برای تنوع بخشی سبد سوخت، ایجاد راهکارهایی برای کاهش قیمت، نبود مدیریت به جا و منطقی و از همه مهم تر جولان خودروهای فرسوده و پرمصرف در کشور موجب شده تا با توده بزرگ از ناترازی سوخت در کشور مواجه شویم.

موضوعی که حتی انتقاد مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و ایشان در دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صراحتا نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور تذکر دادند و اعلام کردند که اکنون "در مسئله ی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده ی نفت، با این همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله ی کلان دچار مشکلیم".

این تذکرات توجهات را بیش از گذشته به موضوع ناترازی سوخت سوق داد و ایجاد راهکار برای گذر از ناترای سوخت در کشور کلید خورد و راهکارهای متفاوتی همچون تنوع بخشی سبد سوخت، جمع آوری خودروهای فرسودهاقداماتی مقابله با قاچاق و ایجاد ابزارهای غیرقمتی تدبیر شد، با این حال اما همچنان کشور با ناترازی سوخت دست و پنجه نرم می کند، موضوعی که بی شک برای دولت چهاردهم نیز می تواند یک چالش باشد.

دولت نیز نمی تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند

همین مساله نامزدهای انتخابات دولت چهاردم را به اظهارنظر وادار کرده، مسعود پزشکیان در این رابطه گفته هر حرکتی که می خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین  و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است.

وی با  اختصاص سهمیه بنزین  به کسانی که خودرو ندارند موافق است و معتقد است کسانی که خودرو ندارند، در صورت دریافت سهمیه بنزین دولتی و فروش آن با هزینه آزاد می توانند تا حدودی فشار شرایط تورمی و افزایش قیمت ها را برای خود کاهش دهند.

به عقیده او، اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده پنج نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می شود. در حال حاضر دولت یارانه به بنزین اختصاص می دهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده می کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این یارانه محروم هستند درحالی که گرانی های ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل می شود.

پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفته که افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی بینی نشده است و دولت نیز نمی تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سه قوه، نیز اظهار کرد که این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سه قوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند.

سهمیه بندی بنزین اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود

مصطفی پورمحمدی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در این رابطه گفت:  برای نخستین بار موضوع  سهمیه بندی بنزین  در زمان احمدی نژاد آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود.

وعده بیمه و سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی

اما امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک گام جلوتر رفت و حل مشکل  بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی های اینترنتی  را وعده داد و گفت ما به فکر سهمیه بنزین کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می کنند.

به گفته وی بار مهمی از حمل و نقل عمومی کشور، امروز بر دوش رانندگان تاکسی های اینترنتی است و مردم بدون زحمات آنها به مقصد نمی رسند. دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهد کرد.

اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم

سعیید جلیلی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در اظهارات خود به خودکفایی در تولید بنزین اشاره کرد و گفت: دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد، در تولید بنزین خودکفا شدیم و  تحریم بنزین  شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد. کسی که نفت ما را می خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی پاسخ

    حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و ناترازی سوخت و انرژی سوخت و پایین بودن حقوقها
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
    کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد
    کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند.
    - اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
    - آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟
    بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
    درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
    اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است
    مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
    علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
    حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
    همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
    علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند