بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

◄ سهمیه‌بندی بنزین، پایان کار تاکسی‌های اینترنتی؟

سهمیه‌بندی بنزین شاید برای همه اقشار جامعه دردسرساز باشد؛ اما برای تاکسی‌های اینترنتی این مشکل می‌تواند به قیمت موجودیتشان باشد.

سهمیه‌بندی بنزین، پایان کار تاکسی‌های اینترنتی؟
تین نیوز |

سهمیه‌بندی بنزین شاید برای همه اقشار جامعه دردسرساز باشد؛ اما برای تاکسی‌های اینترنتی این مشکل می‌تواند به قیمت موجودیتشان باشد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، اگر نهادهای مربوطه مانع از دریافت سهمیه بنزین از سوی تاکسی‌های هوشمند شوند، در حقیقت نه آن سامانه‌ها که بخش زیادی از خانواده‌هایی که از این سیستم‌ها ارتزاق می‌کنند با مشکل اقتصادی روبه‌رو می‌شوند.

زمزمه‌های سهمیه‌بندی سوخت که به گوش رسید، صدای اعتراض خیلی‌ها بلند شد؛ از مردم عادی که دوباره نگران گرانی قیمت بنزین هستند تا اهالی سیاست که هرکدام به‌نوعی اجرایی شدن این طرح را مخالف مصلحت مردم می‌دانند و معتقدند در این شرایط می‌تواند نتیجه مخربی به همراه داشته باشد.

در این میان دسته سومی هم به نام «سرویس‌های درخواست اینترنتی خودرو» هستند که سهمیه‌بندی بنزین نه‌تنها در حیاتشان، بلکه در نقشی که به‌واسطه حضورشان در زندگی مردم جامعه بازی می‌کنند تأثیرگذار است.

حرف تاکسی‌های اینترنتی فقط استفاده از سهمیه نیست که داشتن آن را حق خودشان می‌دانند. محروم کردن این سرویس‌ها از سهم بنزین می‌تواند مشکلات زیادی در لایه‌های کلان اجتماعی به وجود آورد؛ مشکلاتی که در بحبوحه سهم خواهی ها و سهم‌بندی‌ها اگر نادیده گرفته شوند، عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهند داشت؛ اما محروم کردن سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو از سهمیه‌بندی بنزین چرا و چگونه می‌تواند در لایه‌های مختلف به زندگی مردم صدمه وارد کند؟

تهدید نخست؛ اشتغال

براساس اعلام رسمی شرکت اسنپ، این سامانه چیزی حدود ۵۰۰ هزار راننده مشغول به کار دارد. این عدد یعنی معیشت بسیاری از افراد جامعه منوط به حیات این سرویس است.

همچنین با توجه به این‌که اسنپ برای اولین‌بار امکان درآمدزایی زنان و همچنین توان‌یاب‌ها را در سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو فراهم کرده، حالا این گروه‌ها هم می‌توانند بسته به وضعیتشان درآمدزایی داشته باشند.

نگاهی به وضعیت اشتغال توان‌یابان در سیستم‌های سنتی نشان می‌دهد که پیش از ظهور تاکسی‌های اینترنتی، این افراد به‌دلیل محدودیت‌های فیزیکی شانس اشتغال زیادی نداشتند و حالا به‌واسطه حضور سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو می‌توانند استقلال مالی داشته باشند.

این دقیقاً همان مزیتی است که زنان هم به‌واسطه حضور اسنپ از آن بهره‌مند شده‌اند؛ امروز بیش از ۳هزار راننده زن در دو سرویس اسنپ‌اکو و اسنپ‌رز فعالیت می‌کنند و این آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از زنان جامعه توانسته‌اند به‌واسطه اشتغال در این سامانه درآمد ماهیانه امن داشته باشند.

تهدید ثانویه؛ هزینه‌های تردد

یکی از مزیت‌هایی که سامانه‌های هوشمند خودرو را از سیستم‌های سنتی متمایز کرد و باعث شد این شیوه نوین حمل‌ونقل با استقبال زیادی از سوی مردم روبه‌رو شود، کاهش میزان هزینه‌های تردد بین‌شهری بود. پیش از این‌که پای این سرویس‌های هوشمند به زندگی مردم باز شود، در گوشه‌ و کنار خیابان همواره بحث‌های زیادی بین راننده و مسافربر سر قیمت بالا درمی‌گرفت.

با ظهور این سامانه‌ها، همه‌چیز شفاف و نقطه پایانی بر آن چک‌وچانه‌ها گذاشته شد. مسافران همه‌ یک‌صدا معتقدند همین شفافیت در اعلام قیمت و همچنین عدم‌مداخله راننده و مسافر در قیمت‌گذاری باعث محبوبیت سامانه‌های اینترنتی درخواست خودرو شده است.

براساس اعلام رسمی اسنپ، روزانه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار سفر اسنپی در شهرهای مختلف ایران انجام می‌شود و این یعنی بخش زیادی از مردم به کمک این سامانه ترددهای روزمره‌شان را انجام می‌دهند. از آنجائی که کاهش قیمت و همچنین شفافیت در قیمت‌گذاری دو اصل مهم در انتخاب سرویس‌های آنلاین به‌عنوان یک راهکار هوشمند حمل‌ونقل بوده، عدم تخصیص سهمیه‌بندی بنزین به این سامانه‌ها می‌تواند هزینه‌ حمل‌ونقل مسافران را افزایش دهد.

تهدید پنهان؛ مسائل اجتماعی

رسیدن به یک وضعیت باثبات که کمترین میزان دغدغه را به همراه داشته باشد موقعیتی است که بسیاری از مردم جامعه خواهان آن هستند. همین باعث می‌شود که به‌محض قرارگرفتن در وضعیتی باثبات نسبی تمام تلاش‌ها برای حفظ آن صورت بگیرد و اگر موضوعی این ثبات‌ را تهدید کرد، بنای شکایت و اعتراض پیش‌گرفته شود.

حضور تاکسی‌های اینترنتی در جوامع امروزی حالا یکی از همان وضعیت‌های باثباتی است که طبیعتاً از دست رفتن آن می‌تواند زندگی‌های زیادی را فلج کند. امروز گزارش‌های بسیاری مبنی‌بر میزان وابستگی اقشار مختلف به سرویس‌های اینترنتی درخواست خودرو وجود دارد و این موضوع تا جایی پیش رفته که کلمه اسنپ حالا دیگر جزئی از واژگان روزمره مردم شده است.

واقعیت نهفته در پس چنین داستانی این است که سرویس‌های اینترنتی فعالی مانند اسنپ درواقع نه‌تنها در حمل‌ونقل، بلکه در سبک زندگی مردم نقش داشته‌اند. امروز افراد زیادی در جامعه برای رسیدن به محل کار خود از سرویس‌های هوشمند استفاده می‌کنند و تا حرفی از تردد به میان می‌آید، نام اسنپ را به میان می‌آورند.

برای آنها نبودن این سرویس‌ها به معنای به هم خوردن سبک نوین رفت‌وآمدی است که به زندگی‌شان گره‌خورده و به آن عادت کرده‌اند. بدون شک یکی از مهم‌ترین برگ خریدهایی که می‌تواند ادامه حیات تاکسی‌های اینترنتی را دچار اختلال کند، موضوع سهمیه‌بندی بنزین است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    من نه تاکسی دار هستم ، نه در تاکسی اینترنتی فعالم!
    اما بعنوان یک شهروند راضی نیستم سهمیه بنزین به تاکسی ها تعلق بگیرد!
    فقط و فقط سهمیه گاز!
    بنزینی که به سختی و با خروج ارز تهیه میشه ، چرا باید در ۴۰۵ و اردی حیف شود؟