ضرورت بیمه قایق موتوری تفریحی
قایق ها از نظر سیستم ایمنی و فنی چگونه باید باشند و قایقران و سرنشینان دارای بیمه هستند یا خیر؟
آتش گرفتن یک فروند قایق موتوری تفریحی در روزهای گذشته در میان دریا به علت اتصالی برق و سرایت آن به باک بنزین در حوالی روستای انارور بخش مرکزی نوشهر که دارای سه سرنشین بود ذهن ها را به این سمت کشاند که اینگونه قایق ها از نظر سیستم ایمنی و فنی چگونه باید باشند و قایقران و سرنشینان دارای بیمه هستند یا خیر؟
البته خوشبختانه این قایق و سرنشینان آن توسط نیروهای مرزبانی که در دریا در حال گشت زنی بودند نجات پیدا کردند و برخلاف شایعاتی که مبنی بر غرق شدن قایق وجود داشت، این قایق غرق نشد و به ساحل انتقال داده شد.
به گزارس تین نیوز، فرماندار نوشهر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه عصر روز دوشنبه این اتفاق برای یک از قایق های موتوری که دارای مجوز بود روی داد، اظهار کرد: خوشبختانه با کمک نیروهای مرزبانی هر سه سرنشین آن نجات پیدا کردند.
رستم زرودی با بیان اینکه مجوز اسکله های تفریحی از سوی اداره گردشگری صادر می شود اما مجوز این قایق ها با این دستگاه نیست، افزود: صدور دفترچه و مجوز آن با مرزبانی و مؤسسات رده بندی بندر است.
صدور۸۰۰ مجوز تردد در دریای حوزه غرب مازندران
وی گفت: بنا به گفته فرمانده مرزبانی غرب مازندران ۸۰۰ نفر مجوز تردد در دریای حوزه غرب مازندران دارند و این بدان معنا است که اقتصاد ۸۰۰ خانوار از طریق دریا تامین می شود.
مصطفی عسگری فرمانده مرزبانی غرب مازندران مستقر در نوشهر نیز در گفت وگویی با ایسنا، با بیان اینکه صدور دفترچه تردد تمامی قایق ها با دریابانی است، ابراز کرد: در زمان صدور دفترچه تمامی آیتم های قانونی از جمله بیمه و واجد شرایط بودن قایقران لحاظ می شود.
همه قایق ها بیمه هستند
وی با بیان اینکه کنترل تردد شناور و قایق ها با دریابانی است، افزود: از نور تا رامسر تعداد ۸۰۰ فروند شناور ساماندهی شده است همچنین ۵۰ تا ۶۰ قایق صیادی به صورت پره و خاویاری در این منطقه تردد دارند.
فرمانده مرزبانی غرب مازندران با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت های اسلکه تفریحی برای استقرار شناورهای تفریحی چندان مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: قایق های بزرگ قابلیت این را ندارند که به ساحل نزدیک شوند و تنها قایق های کوچک می توانند خود را به ساحل بزنند و توقف کنند.
صدور گواهینامه معاینه فنی برای شناورها
عسگری با اشاره به صدور گواهینامه معاینه فنی برای کلیه شناورها از سوی موسسات رده بندی بندر و خود اداره کل بنادر و دریانوردی گفت: هر قایقی باید هر ساله معاینه فنی و ایمنی خود را از این موسسات دریافت کند در غیر اینصورت اجازه تردد نخواهد داشت.
وی اتفاقاتی همچون حریق را برای شناورها و قایق های موتوری اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: همه این قایق ها باید کپسول اطفای حریق داشته باشند تا در صورت حادثه این چنینی بتوانند خود را نجات دهند.
فائزه قدیری سرپرست معاونت امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوری مازندران نیز در گفت وگویی با ایسنا، با بیان اینکه کلیه قایق های تفریحی جهت دریافت مجور و صدور گواهینامه ایمنی و فنی به مؤسسات رده بندی زیر نظر بندر مراجعه می کنند، گفت: این مؤسسات تمامی قایق ها را مورد بازرسی و بررسی قرار می دهند و در صورتی که مشکلی نداشته باشند گواهینامه فنی برای آنها صادر می شود.
اعتبار یکساله گواهینامه قایق و شناورها
وی با اشاره به ثبت مالکیت این قایق ها توسط اداره کل بنادر افزود: اعتبار هر گواهینامه یک سال است و قبل از به پایان رسیدن اعتبار آن، مالک شناور باید به مؤسسات رده بندی بندر مراجعه کند تا اگر واجد شرایط بود، تمدید شود.
سرپرست معاونت امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوری مازندران تصریح کرد: اگر مشکلی برای این شناورها ایجاد شود که دریانوردی را تحت تاثیر قرار دهد یا مالک بخواهد تغییراتی در قایق خود ایجاد کند گواهینامه وی تعلیق خواهد شد و از آنجایی که سیستم مؤسسه با سیستم جامع دریایی ما ارتباط دارد به محض تعلیق آن شناور غیر فعال خواهد شد.