بازدید سایت : ۱۱۹۲۰۹

◄ دالان زنگزور و پشت پرده رابطه این کریدور با اژدهای زرد

در حالی که بسیاری از کارشناسان، دالان زنگزور را چالشی بین آذربایجان، ارمنستان، ایران، ترکیه، اروپا و نهایتا روسیه می دانند، نظراتی شنیده می شود که حاکی از نگاه خاص چین به راه اندازی این کریدور است.

دالان زنگزور و پشت پرده رابطه این کریدور با اژدهای زرد
تین نیوز |

در حالی که بسیاری از کارشناسان، دالان زنگزور را چالشی بین آذربایجان، ارمنستان، ایران، ترکیه، اروپا و نهایتا روسیه می دانند، نظراتی شنیده می شود که حاکی از نگاه خاص چین به راه اندازی این کریدور است.

کریدور یا دالان زنگزور که مخالفان آن را دالان تورانی ناتو یا کریدور موهوم می نامند و جمهوری اسلامی ایران نیز رسما با آن مخالف است، در روزهای اخیر به بحث داغ بین محافل کارشناسی و رسانه ها تبدیل شده است.

نقطه نظرات مختلفی که اخیرا در این باره ابراز شده با موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه روسیه آغاز شد که بار دیگر این کریدور را مورد حمایت تزارها معرفی کرد. در پی این اظهارنظر وزیر خارجه ایران نیز بر موضع قبلی خود مبنی بر مخالفت با هر گونه مسیری که مرزهای بین المللی را تغییر دهد تاکید کرد و این موضوع را خط قرمز ایران خواهند.

برخی کارشناسان حساسیت ایران در مورد این کریدور را از منظر حمل و نقلی و لجستیکی غیرقابل دفاع دانستند. آنها می گویند عبورو ترانزیت کالا به روسیه و گرجستان و نهایتا اروپا از مسیر ارمنستان برای ناوگان حمل و نقل ایران، گزینه مطلوبی نیست.

در این میان برخی کارشناسان حمل و نقل نیز معتقدند چین یکی از صحنه گردانان این دالان است و از دور دستی بر آتش آن دارد. به باور آنها در حال حاضر سه کریدور برای اتصال شرق به غرب و یا اروپا وجود دارد. اولین مسیر، کریدور شمالی است که از چین شروع و به روسیه و اوکراین و سپس اروپا می رسد.

مسیر دوم از بنادر چین شروع و از طریق دریای سرخ به اروپا می رسد که کریدور جنوب نام دارد. کریدور سوم که با تبلیغات فراوان از آن رونمایی شده و نام یک راه و یک کمربند و یا جاده ابریشم نوین توسط چین بر آن گذاشته شده است از چین و ترکستان یا همان آسیای میانه به خزر می‌رسد و از طریق آذربایجان و گرجستان و ترکیه به اروپا می رسد.

این مسیر که چین روی آن مانور بسیاری می دهد دالان زنگزور را برای این کشور حائز اهمیت می کند و کارشناسان معتقدند باید اژدهای زرد را نیز در معادلات این مسیر جزو بازیگران موثر به شمار آورد.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.