◄ برنامه سازمان راهداری برای نگهداری ابنیه فنی جادهها
معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست سراسری رؤسای ادارات نگهداری ابنیه فنی راهها، ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای از سراسر کشور از 350 هزار پل و آبرو موجود در جادههای کشور به عنوان سرمایهای ارزشمند یاد کرد و گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای از سال گذشته برنامهها و سیاستهای جدیدی را در راستای نگهداری ابنیه فنی آغاز نموده است. بدین ترتیب اهمیت و تخصصی بودن موضوع ابنیه فنی باعث تفکیک دفتر ابنیه فنی از دفتر نگهداری راهها و تشکیل دفتر نگهداری ابنیه فنی راهها در ستاد مرکزی و استانها شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، داود کشاورزیان بر اهمیت نگهداری ابنیه فنی راهها و نقش آن در ایمنی سفرهای جادهای تاکید کرد و افزود: بازدیدهای ادواری، ثبت و نگهداری اطلاعات بازدیدها، برنامهریزی بر پایه پایشها از اهمیت بسزایی برخودار است و مسئولان ادارات باید براساس آنها برنامهریزی جامع و منسجمی برای نگهداری و حفاظت از پلها و ابنیه راهها انجام دهند.
کشاورزیان در ادامه با اشاره به این که حمل بارهای غیر مجاز و سنگین یکی از مهمترین علل تخریب پلهاست افزود: باید در چارچوب قوانین و مقررات از این گونه ترددها در جادهها ممانعت به عمل آید. همچنین بازسازی معابر و پلها بعد از حوادث غیرمترقبه طبیعی نیز یکی از اقدامات مهمی است که باید در نگهداری از پلها و ابنیه راهها به آن توجه داشت چرا که عموما بعد از حوادثی مانند سیل با انباشت مواد در دهانه پل ها با مخاطراتی مواجه میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین بر تکمیل بانک اطلاعات پلها تأکید کرد و افزود: هوشمندسازی و تامین سیستم روشنایی و تهویه تونلها نیز در افزایش ایمنی سفرها و حفظ ابنیه راهها بسیار موثر است.
وی یادآور شد: برای دستیابی به نتایج مطلوب و بهبود وضعیت ایمنی راهها نیاز به بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در این حوزه است تا با دقت و توجه کافی کلیه امور را مدیریت کنند.
عبدالهاشم حسننیا معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در این نشست به توجه هرچه بیشتر به سازههای راهها اشاره کرد و گفت: پل ها سازههای بسیار مهمی در محورهای مواصلاتی کشور هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند چرا که با توجه به حجم 90 درصدی حملونقل کالا و مسافر از طریق جادهها این سازهها نقش بسیار مهمی مییابند.
وی با اشاره به سیلهای اخیر و تخریب تعدادی از پل ها در این حادثه عنوان کرد: این رخداد تجربه خوبی در اهمیت و نقش پلها در حملونقل جادهای بوده است و همکاران راهدار در کمترین مدت زمان نسبت به ترمیم، بازسازی و احداث آنها برای ادامه جریان ترافیک اقدام نمودند.
معاون راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به ماندگاری پلها در تاریخ و اذهان عمومی از مدیران خواست تا در ساخت، بازسازی و نگهداری سازههای راهی و پلها بیش از گذشته همت گمارند؛ چرا که با نگهداری آنها به حفظ تاریخ، فرهنگ و صنعت کشور خدمت بزرگی کردهاند.
حسن نیا همچنین در ادامه از افزایش اعتبارات دفتر نگهداری پلها و تونلها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که اعتبارات این بخش تا پایان برنامه ششم توسعه بالغ بر 600 میلیارد تومان اعتبارات به این بخش اختصاص یابد.
بر اساس این گزارش رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ابتدای این مراسم نیز درخصوص روند تفکیک دفتر ابنیه راهها توضیحاتی داد و افزود: بعد از مطالعات و بررسیهای فراوان این نتیجه حاصل شد که در کشورهای پیشرفته به واسطه رشد تکنولوژی، علمی و صنعتی موضوعات ابنیه ایمنی و حریم و راه ها بسیار تخصصیتر شدهاند و به همین دلیل ماموریت این بخشها در سازمانهای تفکیک شده و مستقلاً به این امور میپردازند. بر همین مبنا نیز تفکیک این دفاتر در کشور نیز مطرح و اجرا شد.
مهران قربانی مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم دیگر سخنران این نشست بود که بر اهمیت ایمنی در تردد و حملو نقل اشاره کرد و گفت: امروز تعاریفی که از حملونقل ارائه میشود با آنچه که در گذشته به کار گرفته میشد متفاوت شده و بیش از گذشته بر ایمنی حملونقل کالا، مسافر و بار توجه میشود.
در ادامه این نشست، رؤسای ادارات نگهداری ابنیه فنی استانهای قم، آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، فارس، گیلان و ایرانشهر، گزارشهایی در زمینه تجارب استان در تعمیر و مرمت پلها، بازرسی پلها و تنظیم اسناد پیمان ارایه کردند.