◄ نقدی بر اجرای طرح تن-کیلومتر
شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، سرانجام در دویست ونهمین جلسه خود پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده ای داخلی بار براساس تن-کیلومتر را پس از بررسیهای کارشناسان و محاسبات دقیق هزینههای رانندگان، تصویب کرد. در مستندات این طرح، کامیونها بهعنوان بنگاهای اقتصادی کوچک و زود بازده فرض شدهاند که در حال حاضر سرمایهگذاری در آنها توجیه اقتصادی ندارد و با اجرای این طرح، کامیونداری بهعنوان سرمایهگذاری سودآور تلقی شده و فعالیت در آن اقتصادی خواهد شد.
شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، سرانجام در دویست ونهمین جلسه خود پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده ای داخلی بار براساس تن-کیلومتر را پس از بررسیهای کارشناسان و محاسبات دقیق هزینههای رانندگان، تصویب کرد. در مستندات این طرح، کامیونها بهعنوان بنگاهای اقتصادی کوچک و زود بازده فرض شدهاند که در حال حاضر سرمایهگذاری در آنها توجیه اقتصادی ندارد و با اجرای این طرح، کامیونداری بهعنوان سرمایهگذاری سودآور تلقی شده و فعالیت در آن اقتصادی خواهد شد.
در قسمت نتایج و اثرات اجرایی طرح تن-کیلومتر آمده است، «تن بر کیلومتر با پیشنهاد کرایه منطقی براساس هزینه های جاری و بازگشت سود سرمایهگذاری و قابلیت اجرایی در سراسر کشور یک نظام پرداخت هماهنگ را بوجود میآورد» که منظور از سرمایهگذاری در این طرح، هزینه خرید کامیون است. با بررسی موارد بالا، به نظر میرسد طراحان اصلی طرح تن-کیلومتر به دنبال اقتصادی کردن فعالیت کامیونداری، بدون در نظر گرفتن عواقب خطرناک بلند مدت اجرای این طرح هستند.
در حال حاضر ظرفیت بالقوه بارگیری کامیونهای موجود در سطح کشور، تقریبا دو برابر ظرفیت موجود جابهجایی بار در کشور است که این موضوع، بهرهوری کامیونداری را کاهش داده و به روال عرضه و تقاضای بازار میبایست، یا تعداد کامیونها کاهش یابد یا ظرفیت جابجائی بار در کشور افزایش یابد. با توجه به شرایط موجود در کشور که افزایش دو برابری ظرفیت جابهجایی کالا حتی طی چند سال آینده نیز ناممکن خواهد بود، بنابراین چاره اندیشی برای ظرفیت مازاد فعلی کامیونها امری ضروری است، که متاسفانه اجرای این طرح، تعداد و ظرفیت آنها را بیشتر هم خواهد کرد.
اقتصادی کردن سرمایهگذاری کامیونداری بهعنوان بنگاه اقتصادی کوچک، موجب ورود سیل عظیم سرمایهگذاران جدید جهت خرید کامیون شده و ورود به بازار کامیونداری را که قبل از اجرای طرح تن-کیلومتر نیز فراتر از ظرفیت بار کشور بوده اند، بیش از پیش افزایش داده و در عمل بهرهوری این کامیونها را به شدت کاهش خواهد داد و مشکلات بعدی نظیر اعتصابات احتمالی آنها را نیز تشدید خواهد کرد. در مبانی این طرح به وضوح هزینههای کامیون مبنای تحلیل تعیین کرایه حمل قرار گرفته است (بدون توجه به کاهش حجم احتمالی بار پس از افزایش کرایهها) و قصد طراحان از این طرح، اقتصادی کردن کرایه حمل برای کامیوندار و یا به عبارت بهتر، افزایش کرایه حمل برای کامیوندار است، غافل از اینکه راه حل واقعی درمنطقی کردن تعداد زیاد ناوگان فعلی کشور است تا کامیونداری را توجیه پذیر کند.
افزایش کرایه حمل ناشی از اجرای طرح تن-کیلومتر در بلند مدت، عملا بهدلیل کاهش ارسال محمولات توسط صاحبان کالا بدلیل افزایش قیمت و همچنین ورود بیش از حد سرمایهگذاران، اوضاع را برای تمام کامیونداران نامناسب خواهد کرد، ضمن اینکه زیر ساختهای موجود و وضعیت راههای کشور پاسخگوی افزایش احتمالی تعداد کامیونهای ناشی از اجرای طرح تن-کیلومتر را نخواهد داشت و سایر بخشهای مرتبط نظیر حملونقل ریلی، حمل بار در اتوبوس و وانت بار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.باید بپذیریم که بازار عرضه و تقاضای صنعت حملونقل، فعالیت کامیونداری را سودآور و یا غیرقابل سودآور خواهد کرد، نه با ابلاغیهها و آییننامههای دستوری که دربلند مدت در اقتصاد کشور ناکارآمدی ایجاد خواهد کرد.
بسمه تعالی با عرض سلام
عواقب خطرناک اجرای این طرح بسیار است 1- این طرح باعث خواهد شد که صاحبان کامیونهای فرسوده بهیچوجه دنبال نوسازی ناوگان خود نباشند چون دلیلی ندارد که صاحبان کامیونهای فرسوده یا نزدیک به فرسودگی علاقمند به نوسازی کامیون خود باشند چون ماک 60 میلیونی و ولوو 700 میلیونی کرایه ای همسان دارند وکامیونهای فرسوده بازگشت سرمایه خود را خیلی وقت پیش داشته اند 2- بدلیل تقریبا دوبرابر شدن کرایه ها و اجباری بودن مبلغ کرایه در تن کیلومتر جذابیت درآمد بیشتر خواهد شد و از طرف دیگرهمسان بودن کرایه ها بازار کامیونهای فرسوده یا نزدیک به فرسوده بودن داغ خواهد شد همینطور که آلان شاهد افزایش قیمت وگرمشدن بازار کامیونهای مدل پائین می باشیم 3- حداقل 30 درصد کامیون مازاد بر امر حمل ونقل وجود دارد با این طرح اضافه تر هم خواهد شد که هیچگونه برنامه ای برای کنترل نداریم 4- شرکتها و کارگاهای کوچک که با حمایت وتسهیلات دولتی و شخصی خود که سالها با زحمت سرپا شده اند با این طرح اجباری پرداخت کرایه تن کیلومتر توان رقابت نخواهند داشت نه قادر خواهند بود قیمت تولیدات خود را بیش از این افزایش دهند وهر کسی که به بازار هدف خود نزدیکتر باشد باکرایه ای مناسبتر ارسال خواهد کرد و کارگاههای کوچک مناطق محروم دور افتاده به سرعت از بین خواهند رفت 5- شرکتهای بزرگ و کسانی که سرمایه کافی دارند از آلان زمزمه خرید انواع کامیون را در دستور کار خود قرار داده اند هم به خاطر افزایش کرایه ها هم بعنوان اینکه هر لحظه ممکن است باز بدلیل عدم بارگیری کامیونها معطل و دچار ضرر ارسال تولیدات خود باشند 6 - در ده شصت همین تن کیلومتر اجرا می شدو بدلیل تمکین کامیونداران از مبلغ کرایه مجبور به اضافه پرداختی کرایه در پشت بارنامه میشد که خود باعث مشکلات عدیده ای میشد ولی در کرایه توافقی یکماه کرایه دوبرابر پرداخت میشد ودر یکماه همان کرایه معمولی و این خود همان قانون عرضه وتقاضاست که در تمام دنیا رایج است ولی صاحبان کامیون در مواقع دریافت کرایه دوبرابر راضی و ناراضی از پرداخت کرایه معمولی و بیشتر این معضلات بخاطر همان 30 درصد مازاد کامیون می باشد 7- در صادرات هم مشکلات بیشتری خواهیم داشت چون کشورهای مشتری که قائل به تن کیلومتر ما نخواهند بود و با افزایش کرایه مایل به استفاده از ناوگان ما نخواهند بود وبعد از این سعی خواهند کرد که از ناوگانهای خود یا سایر کشورهای همسایه استفاده کنند که هم اکنون نیز شاهد این ماجرا هستیم کمتر از نیم درصد جامعه ما رانندگان عزیز تشکیل میدهند و اجرای تن کیلومتر به معنای افزایش کرایه و اجباری بودن مبلغ کرایه در پرداخت ضربه مهلکی به جامعه کارگری وشرکتها وکارگاهای کوچک وارد خواهد کرد که باعث تعطیلی و اخراج کارگران و کم کردن ظرفیت تولید شرکتها و تورم مجدد برپیکره 80 میلیون جمعیت و 20 میلیون کارگر خواهد بود چون در این روز شرایط و موقعیت جامعه پذیرای چنین طرحی نمی باشد و فقط این طرح پاک کردن صورت مسله می باشد با تشکر
سلام عرض ادب
اولا جناب برخورداری برای من راننده ناشناخته هستند.وبعد از این همه زحمت ،موقع به ثمر نشستن میوه تن بر کیلومتر ایشان منتقد شدند .
جواب این نقد ایشان بار ها در بیانیه هایی که از بزرگان علم وعمل صادر شده داده شده است.
بعد،برای هربار دوکامیون وجود ندارد.خواهشمندم ایشان یه کمی به آمار وارقام حمل ونقل توجه کافی داشته باشند. بعد وارد نقد شوند.
این طرح تن بر کیلومتر توازن دستمزد رانندگان وکامیون داران را رقم خواهد زد به نرخ روز با تناسب ومحاسبه هزینه ها واستهلاک کامیون مبلغ سنگین کرایه بر اساس تن بر کیلومتر دلیل بر سود آور بودن وجذب سرمایه گذاری بی رویه نیست.یا ایشان از آمار وارقام حمل ونقل وهزینه ها ی تحمیلی بر مکانیزم ها خبر ندارد .یا اینکه خودشون را به خواب زده ودر این زمان خواسته نقدی بی مورد صورت دهد.
باسلام و احترام
آقای دکتر برخورداری، از مدیران ارشد صنعت حمل و نقل است که 15- 20 سال در صنعت حمل و نقل سابقه دارن، حدود 400 کامیون هم داشته اند و همین طرح تن کیلومتر را حدود 8 سال پیش برای کامیون خود انجام داده اند، اگر مطلب ایشان را خوب خوانده باشید میگویند اگرچه در کوتاه مدت این طرح به نفع کامیون دار است ولی در بلند مدت قطعا به قول شما این میوه به ضرر آنها خواهد بود.
باتشکر از تین نیوز
باسلام و ادب.
بهتر بود جناب برخورداری معرفی میشدند که چقدر سواد دارند.
شغل شریفشان چیست.
هر موضوعی قابل نقد است.
اساسا طراحان وپیشنهاد دهندگان تن برکیلومتر خود از منتقدان بنام حمل ونقل هستند.
اما نقد کردن هم قاعده خود را دارد.
منتقد باید اهل فن موضوع باشد تا نقایص را ببیند.
اساسا نقد کردن کار دلسوزان است اما تخریب کار ....
نقد کردن امار دقیق میخواهد..
جناب برخورداری .
در این مملکت پفک هم قیمت درج شده دارد.
چرا خدمات این قشر عظیم نباید قیمت داشته باشد؟
گیریم که در ارائه بار و تعداد کامیون توازن وجود نداشته باشد.
بنظر شما این دلیل میشود که همه کامیونداران در حد مجانی کار کنند تا ورشکست شوند؟
تن بر کیلومتر .نرخ واقعی خدمات کامیونداران است.
شما راه بهتری میدانید؟
گرچه ترجیح میدادم که جواب افراد ناشناس را ندهم اما این مورد فرق دارد.
توصیه میکنم قوانین راهنمایی و رانندگی را حتما ببینید.
راننده حق ندارد بیشتر از ۹ ساعت رانندگی کند.
اگر همین یک مورد از قانون اجرا شود.مشکل عرضه و تقاضا حل میشود.
حتما ساعت مدت سفر هم به گوش مبارک نخورده.
این مورد هم اگر کاملا اجرا شود باید کامیون از خارج از کشور بیاورندتا عرضه و تقاضا برابر شود.
قانون روی زمین مانده زیاد داریم.
نرخ خدمات که واقعی بشود یکی یکی قوانین اجرا میشود.
وبا اجرای این قوانین جاده مطمئن کم خطر و ایمن خواهیم داشت.
البته بنده یک شرح بر تن برکیلومتر به کمک دوستان تهیه کرده ام.
اگر مایل باشید خدمتتان ارائه خواهد شد شاید برای انتقادهای بعدی به دردتان بخورد
با احترام سیددلاورموسوی
سلام جناب موسوی
شما که خود معتقدید نقد کردن با تخریب متفاوت است چرا خودتان بدون مطالعه دقیق مقاله، شخص نویسنده را تخریب میکنید، بنده مطلب را بارها خواندم نویسنده هشداری میدهد که در آینده امکان دارد همین طرح به ضرر رانندگان باشد، حال بجای بررسی و تامل موضوع، سریع شمشیر را از رو بسته اید.
اگر با علم اقتصاد آشنایی داشته باشید حتما تصدیق میکنید که نادیده گرفتن نظام بازار نتیجه ای جز اخلال در آن ندارد و در بلند مدت ناکارآمدی ایجاد خواهد کرد، مگر با دستور و نامه میشود به زور یک فعالیت اقتصادی را سود ده کرد، اگر هم بتوان آن صنف را با بخشنامه سود ده کرد در بلند مدت نظام بازار آن را به حالت تعادل خواهد رساند. اگر دنبال بهبود شرایط کامیونداران هستید بهتر است نظرات متفاوت را بشنوید و برای آن راهکار پیدا کنید نه اینکه با فرافکنی فقط قصد تخریب داشته باشید.
باتشکر از تین نیوز جهت بیان همه نظرات
سلام برادر
جنابعالی چون کامیوندار هستید با افزایش کرایه های حمل قطعا خوشحال میشوید،
کسی با اجرای طرح تن- کیلومتر مخالف نیست بلکه با مبانی که برای این طرح در ایران در نظر گرفته شده مخالفت وجود دارد نه با خود طرح!
متاسفانه طراحان طرح تن- کیلومتر کاملا یک طرفه و صرفا از جانب کامیونداران این طرح را طراحی کرده اند و سایر ذینفعان و اثر گذاران بر حمل و نقل جاده ای را نادیده گرفته و همین دلیل مخالفت نویسنده نیز هست.
بهتر بود طراحان طرح که صرفا با هدف افزایش کرایه های حمل این طرح را طراحی کرده اند با موارد دیگر نیز توجه میکرده اند از جمله حمل و نقل ریلی.....
سلام جناب برخورداری بهتر است اول این طرح را به صورت کارشناسی مطالعه کنید
تن کیلومتر افزایش کرایه نیست .
متعادل کردن کرایه بر حسب هزینه های واقعی وکوتاه کردن دست دلالان ورانت خوران بین سرمایه گزار واقعی یعنی کامیونداران وصاحبان کالاست .
متاسفانه مخالفان این طرح بیشتر کسانی هستند که بدون هیچ زحمت وخدماتی دسترنج این دو قشر را به یغما میبرند یا در برابر خدمات ابتدایی خود سود چند برابری میخواهند .
توزیع ناعادلانه کالا در سطح کشور توسط تعداد زیادی شرکتهای حمل ونقل با پوشش سوری تملیکی مخصوصا در مبادی ورودی کشور فرضیه اضافه بودن تقاضا بر عرضه کالا را در اذهان بوجود اورده
در صورتی که اصلا چنین نیست اگر کل بارهای موجود در سطح کشور عادلانه تقسیم وتوزیع شود اتفاقا بار زمین میماند .
یکی دیگر از مزایای تن کیلومتر حفط زیر ساختهای کشور خصوصا در مبحث راههاست وقتی کرایه متعادل باشد هیچ کامیوندار وراننده ای حاضر نمیشود خارج از چهارچوب قوانین تخلفی انجام دهد مثلا جبران هزینه را با تناژ اضافه جبران نمیکند که خود یکی از دلایل مستهلک شدن زود هنگام جاده ها ست .
پس شایسته تر این هست که با نگاه کاملا غیر مقرضانه وتخصصی به این طرح بزرگ وکاملا منطقی نگاه کرد .
سلام
در بحث هدفمند کردن یارانه ها نیز همین موضوع مطرح بود که هدفمند کردن یارانه ها دنبال بالا بردن قیمت ها نیست ولی عملا فقط قیمتها بالا رفت و یارانه ای هم که به مردم دادن هیچ بود....
اگر قرار است با اجرای طرح تن کیلومتر کرایه های حمل بالا برود و به اصطلاح کامیون سود آور شود پس ما هم که تولید کننده هستیم هزینه های ما بالا می رود و کالا را گران تر می فروشیم.
آخه چرا فقط باید از کامیوندار حمایت بشه چون اینا لابی دارن و اعتصاب میکنن پس کفاش، نقاش و تراشکار و بقیه هم که نمیتونن لابی کنن و طرح ببرن تصویب بشه تا درآمدشون بره بالا چه گناهی دارن. شما نقاب روشنفکری زدید و میخواین کرایه های حمل رو ببرید بالا ولی مطمئن باشین به ضرر خودتونه
سلام
چون مطلب بر خلاف دیدگاه شماست تین نیوز را متهم میکنید اگر باب میل شما بود تین نیوز عالی بود، آخه چه استدلالی شما دارید چرا انتقاد پذیر نیستید یکم طرح تن کیلومتر بیشتر بررسی شود و جلوی مشکلات آن گرفته شود بهتر است تا با عجله بخواین اونو اجرا کنید.
یکم نقد پذیر باشیم این همه کامیون تو جاده داریم و بار خیلی کم شده با این وضعیت پیش بره که تولید کننده ها دارن ورشکست میشن دیگی باری نمیمونه تا حمل کنیم حالا کرایه رو ببریم بالا تا اوضاع بدتر بشه
بانظربرخورداری موافق نیستم کامیون من بنگاه اقتصادی نیست وسیله امرارمعاش است
سلام
اتفاقا برعکس نظر شما، تهیه کنندگان طرح تن کیلومتر، از جمله آقای مالک نخعی، کامیون را بعنوان بنگاه اقتصادی در نظر گرفته اند.
سلام
نمیدانم نویسنده این متن چقدر سواد مدیریت اقتصادی یا تجربه میدانی دارد.
من نظرم را از منظر یک مهندس صنایع کامیوندار مینویسم.
واقعیت این است که مدتهاست قیمت تمام شده خدمات حمل و نقل از کرایه ها پیش افتاده. فلذا نه تنها سرمایه گذاری بلکه ادامه فعالیت کامیونداری نیز توجیه اقتصادی ندارد. حتی سود بانکی+حقوق کارگری حاصل نمیشود. فلذا نگران نباشید بعید بنظر میرسد با افزایش کرایه ها و تن کیلومتر هجوم بسمت کامیون رخ دهد.
بحث توازن عرضه و تقاضا منطق اقتصادی است. اما به فضای صنعت هم باید توجه کرد. در یک فضا مانند پوشک بچه میزان تقاضا با یک فرمول آماری تابع میزان موالید است. لیکن در فضای صنعت حمل نقل میزان تقاضا به پارامترهای بسیار زیادی مربوط است. افت و خیز و حتی انفجار تقاضا را در مقاطع مختلف شاهد بوده ایم. مثلا همین امسال نیمه فروردین انفجار تقاضا راجع به تریلی لبه دار رخ داد. اتفاقا تن کیلومتر در بحث ترازسازی عرضه و تقاضا نقش خوبی بازی میکند. با تعیین و اطلاعرسانی قیمت تمام شده به رانندگان بی اطلاع بارهایی که زیر نرخ هستند زمین میمانند و کفه تقاضا در ترازوی عرضه و تقاضا را سنگین تر میکنند. کامیونداران نیز از عرضه پایین تر از نرخ خودداری خواهند کرد و ترازو به توازن میرسد.
سلام جناب آرش
اگر چه علم مهندسی صنایع دارای برخی دروس اقتصادی هم هست ولی شاید بهتر باشد به علم اقتصاد بیشتر توجه کنید.
در اقتصاد مولفه های زیادی در عرضه و تقاضا اثر گذار هستند، که معمولا در تئوری های اقتصادی برای سادگی تحلیل، تعدادی از آنها ثابت فرض خواهد شد.
در طرف تقاضای حمل کالا نیز بجز کامیون، می بایست سایر مولفه های آن نظیر حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی، حمل بوسیله وانت بارها، حمل بوسیله اتوبوس را هم در نظر گرفت و نمیتوان اینها را در عمل ثابت فرض کرد.
چنانچه در طرح تن کیلومتر صرفا کامیون بدون سایر وسایل حمل مشابه در نظر گرفته شود و کرایه حمل صرفا کامیون بالا برود، قطعا مشکلاتی در آینده ایجاد خواهد شد و طرف عرضه کالا در تصمیم گیری خود تجدید نظر خواهد کرد و دیگر حمل کالا بوسیله کامیون برای او صرفه اقتصادی ندارد.
بنابراین به سمت حمل کالا با سایر وسایط حمل کالا میرود و این خود حجم عرضه کالا برای حمل کالا با کامیون را کاهش و عملا دوباره کامیونداران متضرر میشوند و مجبورا خودشان کرایه حمل را کاهش دهند ولی اینبار شاید کمی دیر شده باشد.
اعتراض کتبی اتحادیه حمل و نقل ریلی به تصویب طرح تن-کیلومتر خود گویای همه موارد است.
بهتر است پیشنهادات ارائه شده توسط اتحادیه حمل و نقل ریلی را بخوانید تا متوجه عمق مطلب شوید.
با عرض سلام
انتشار این گونه مطالب با اطلاعات واهی از سایت معتبری به مانند تین نیوز کمی به دور از تصور بود.
جناب برخورداری طراحان این طرح به دنبال واقعی کردن دستمزد هاو خدمات رانندگان و کامیونداران هستند که عواقب اصولی و برنامه ریزی شده ای خواهد داشت، اگر امروز شاهد زمین گیری ها و بی ثباتی ها و هزاران خلل در امور حمل و نقل هستیم بنا بر دلایل حکم فرمایی نرخ حمل توافقی بین شرکت های حمل و صاحبین کالا بود.
جناب برخورداری از کجا آمار تهیه کردند که در کشور دو برابر حد نیاز کامیون وجود دارد؟!
جناب برخورداری از محدودیت ها و ساعت کار رانندگان اطلاعاتی دارید؟
جناب برخورداری ذکر کردید که طراحان طرح به دنبال افزایش نرخ حمل هستند... آیا افزایش نرخ حمل اسمش طرح افزایش نرخ حمل است یا طرح تن کیلومتر؟
ای کاش جناب برخورداری را با سمت معرفی میکردید!
با تشکر از تین نیوز
سلام، بهتر است صحبتهای امروز آقای کریمی در تین نیوز را بخوانید تا متوجه شوید که الان تعداد کامیون بیش از ظرفیت بار در کشور است و اگر کرایه ها بالا برود باز به ضرر کامیوندار است و حجم بار از این هم کمتر میشود اون وقت باید فقط حسرت خورد
تن کیلومتر برای توازن درآمد کامیوندار با مخارج کامیون میباشد که ناوگان قادر به ادامه کار باشد ، این توازن باعث نخواهد شد که کسی که رابطه ای با این شغل ندارد بخواهد سرمایه گذاری در این حرفه انجام دهد بلکه باعث خواهد شد که ناوگان در حال کار فعلی زمین گیر نشوند.
سلام ....اقای برخورداری چرا ان زمانی که کامیونهای چینی را با سه و نیم میلیون میدادند خبری از صدای شما نبود و ناراحت افزایش کامیونها نبودید ... نقد کردن هیچ کاری ندارد باید هنر این را داشته باشید که بعد از نقد طرح راه حل مشکلات صنفی را پیشنهاد کنید ....نه اینکه با کم کردن کامیونها و به دنبال ان تخریب محیط گرم خانوادها را پایه ریزی کنید
بنظرم ایشان (نویسنده محترم)حل مشکل افزایش عرضه نسبت به تقاضا (که البته برنامه جامع چندین ساله سازمان عریض وطویل متولی حمل ونقل کشور بوده وبا صرف هزینه گزاف تعداد کامیون های خود مالک را افزایش دا ده اند وحالا بازار رقابت ناسالم وپایین نگه داشتن قیمت حمل میخواهند نیمی از سرمایه ملی کشور را نابود کنند تا عرضه وتقاضا به تعادل برسد .پیشنهاد میکنم نویسنده محترم ابتدا بروند مطالعه ای درخصوص علت عدم سرمایه گذاری شرکت های حمل کالا در خرید کامیون را مطالعه کنند .وسپس ریشه کرایه توافقی را در قوانین جستجو کنند وببینند چرا باید شرکت های حمل ونقل بدون داشتن سهم سرمایه گذاری در کامیون های کشور مجاز به توافق با صاحبان کالا شده اند .ودراخر هم بهتر بود نویسنده محترم مقاله یک تحقیق کوچک در خصوص جایگاه خودمالکی در حمل ونقل جاده ای میکردند تا بدانند که بیش از ۹۵ درصد کامیون های شاغل در حمل ونقل جاده ای کشور خود مالک هستند ولی قانون کرایه توافقی برای ان ۵ درصد کامیون های متعلق به شرکتها نوشته شده وبه همه صنف تعمیم داده شده لست .
جامعه خود مالک با صاحبان کالا توافق خواهد کرد که برمبنای یک روش علمی کرلیه حمل را تعیین نماید.وشرکتهای حمل ونقل مجازاند تا باقیمت های توافقی بارها راحمل نمایند.
باسلام
به نظرم تحلیل جناب برخورداری از منظر کلان صورت گرفته و می تواند طرح تن- کیلومتر واقعا در بلند مدت به زیان کامیونداران باشد.
نقدهای صورت گرفته در مطالب دوستان، اکثرا از منظر خرد و بنگاه داری بیان شده است و به نظر می رسد اکثرا کامیوندار هستند و منافعی در اجرای این طرح دارند، بنابراین یک جانبه موضوع را نقد می کنند تا واقعیت را نادیده بگیرند.
با تشکر
من شرکت دار و کامیون دار هستم ،
نمیدانم شما در مورد نظریه اثر مرکب دارن هاردی چیزی شنیده اید یا نه ،
اثر مرکب می گوید لازم نیست که فعالیت مثبت یا متفی به صورت انقلابی بروز عینی پیدا کند بلکه اعمال کوچک که زمینه ساز آن هستند باید به دفعات و پیوسته رخ دهند تا اثر ناگهانی آن دیده شود .
ورشکست شدن کامیونداران یکی پس از دیگری انچنان اثر نامطلوبی بر اقتصاد کلان و تولید ناخالص ملی خواهد گذاشت که مجال تولید محتوا برای آقای برخورداری و حمایت شما از ایشان را نابود خواهد کرد تا جایی که نه اثری از نظریه پردازی مبتی بر رقابت و نه از طرفداران نظریه رقابت .
لذا تن کیلومتر در کلان اقتصاد حمل کالا دخالت کرده است و مانع از ورشکستگی صنف حمل کالا و در نهایت افت تولید ناخالص ملی خواهد شد .
اگر چه من با نظریات مهندس نخعی پیرامون شرکت داری و بارنامه نویسی مخالفم اما نظریه تن کیلومتر ایشان ستودنی است .
سلام من راننده تریلی هستم بخدا تن کیلومتر راه درست هست برای کامیون دارن لطفاً اجرای بشه با این هزینه ها سنگین که شما هم را در جریان هستید ممنون از شما
دو نکته در سخنان آقای برخورداری جای تفکر وافر دارد نکته اول اینکه اگر تن کیلومتر اجرایی شود صرفه اقتصادی سیل سرمایه گذاری به طرف کامیون داری راه می اندازد ، خیلی خوب این نشان دهنده این است که کامیون ها در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارند ، ولی در بازار رقابت کنترل ورود و خروج کامیون به ناوگان باری کشور می تواند عرضه مازاد را کنترل کند نه ورشکسته کردن سرمایه گذاران این بخش .
دوم اینکه صرفه اقتصادی صنایع در مدیریت منابع و هزینه ها نهفته است نه خفه کردن سایر صنایع همکار . بنابراین تجویز شما برای اداره جنگلی گونه حمل و نقل کالای کشور نشان از آن دارد که هیچ دانش تخصصی و یا تجربه میدانیدر مدیریت و برنامه ریزی حمل کالا ندارید و فقط بر اساس منافع شخصی یا گروهی ایراد سخن فرمودید .
در هر صورت به عنوان باز طراح تن بر کیلومتر شما را دعوت به برگزاری یک مناظره چند نفره با حضور بنده و جانبعالی و منتقدان و طرفدران طرح تن بر کیلومتر می کنم .
سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان در رسانه تین نیوز .
اولین گله مندی از دوستان در رسانه تین نیوز است که واقعا نباید هر مطلبی را که از طرف افراد ناشناخته و بی نام و نشان است را نشر دهند .
دومین موضوع انتقاد صریح بنده به مطلبی است که شخصی به نام آقای برخورداری اخیرا نوشته است .
قطعا ایشان نه راننده هستند ونه کامیوندار و نه حتی تحصیلات آکادمیک در زمینه حمل و نقل دارند .
جناب آقای برخورداری برای اثبات یک نظریه باید ادلّه متقن هم ارائه شود .
از الزامات نظر دهی در مورد یک موضوع یا انگاشتن در مورد محتوای یک موضوع بهتر است چند دهه تجربه علمی و یا تجربه عملی داشته باشید و نه اینکه آنچه دل تنگتان می خواهد مطرح کنید .
با سلام و خسته نباشید.
آقای برخورداری محترم، شما تا کنون 4 الی 5 مقاله در این هفته نامه چاپ کرده اید که اینجانب با داشتن تحصیلات مرتبط و سوابق کاری، فرمایشات شما را تائید می کنم و با بررسی متوجه شدم شما از مدیران ارشد و خوش سابقه حمل و نقل هستید و بنده به شخصه با قضیه تن بر کیلومتر تا حدودی مخالف هستم- متاسفانه چون هنوز خیلی از رانندگان اطلاعات کاملی راجب به نحوه اجرای این طرح ندارند بسیار خوشحال هستند.متاسفانه نمی دانند که دود این طرح اول به چشم خودشان می رود .اگر کلان تر به قضیه بنگیریم کاملا متوجه می شویم مساله تن کیلومتر نه تنها مشکل قیمت لاستیکی که چند برابر شده و خدمات و دستمزدهایی افزایش یافته را حل نمی کند بلکه هزینه تمام شده خدمات و تمام اقلامی که خریداری می شود را بالا می برد. ای کاش به جای اینکه به قضاوت تحصیلات و شغل کسی بپردازیم به متنی که قابل تامل بود بیشتر فکر می کردیم. مطمئن باشید با اجرا شدن نرخ تن کیلومتر حتی آب معدنی نیز نرخش افزایش می یابد.
سربلند و پیروز باشید
بهر حال تن بر کیلومتر حق رد حق دار میرسونه نمیزاره همه سود تجارت به جیب یک نفر سرازیز بشه
با سلام
جناب برخورداری و همه مخالفین طرح تن کیلومتر باید خدمتتان عرض کنم این طرح به مثابه شوکی است که به بیمار سکده کرده میدهند تا دوباره به زندگی برگردد شما وبقيه منتقدین فقط نقد میکنید؟ آیا راهی بهتر سراغ دارید؟ با روشهای قدیمی که امثال شما به این صنف تحمیل کردند که به ورشکستگی وبن بست خوردیم تن کیلومتر تثبیت حداقل کرایه میباشد تا دربعضی مسیرها کامیوندار مورد سواستفاده قرار نگیرد وبحث توافقی بودن کرایه همچنان پا برجاست چون به شما اطمینان میدهم دربسیاری از مسیرهای کشور شما با کرایه حداقلی مبتنی بر تن کیلومتر هم ناوگان جهت حمل پیدا نخواهید کرد در پایان بنده به عنوان یک راننده کم سوادبه اطلاع منتقدان دلسوز ونه مغرض میرسانم که بسیاری از همکاران بنده درحال حاضر نا خواسته ورشکسته وزمینگیر شده اند ومعدود همکارانی که سماجت میکنند هم در آینده بسیار نزدیک از پا خواهند افتاد وتمام امیدمان به اجرایی شدن این طرح و اجرای عدالت اجتماعی در این صنف زحمتکش وخسته از ظلم است
سلام
شکلی جناب برخوردار عنوان کردند کلا بر خلاف قانون جهانی نرخ حمل ونقل تن بر کیاومتر است . چطور در صنف کلی سیاستهای هزینه ای برای صنف از ان طرف اب اورده و اجرا شود ولی در سیاست نرخ حمل استاندارد جهانی نبایست اجرا شود؟؟
شما کامیونداری برادر اصلا؟؟
یا نیستی هر صنفی هزینه ای دارد نکند.
کفاش و واکسی کنار خیابان بدون صاحب و انجمنی دارای نرخ هست . حال حمل ونقل که اقتصاد استراتژیک تمام کشورها بوده وهست. دارای نرخ وچارچوب نباشد؟؟
شما درعرضه وتقاضا در حمل بار به نکته ای اشاره کردید .انهم. ازدیادحجم ناوگان. از بار
خوب. این مشکل سیاست اجرایی دولت ووزارتخانه است که بی تدبیر وبدون امار به قولتان عرضه وتقاضا واردات انجام دادند ..
این که شما تن بر کیلومتر را مقصر بدانید در عرضه وتقاضا. جای تعجب است .. پس تا کنون که این طرح نبوده چرا تعدادواردات ناوگان کنترل نمیشده درصنف؟؟
جواب دهید تا کنون مشکل از که بوده که حال وروز این شده تازه به یاد افتاده اید بازار عرضه وتقاضا مشکل داشته و ان مشکل هم تن بر کیلومتر است؟؟
شما در بحث عرضه وتقاضا و مثبت نبودن ان در صنف در اجرای گذشته ها وفی الحال انتقادتان درست است
ولی سو وسمت انتقادتان اشتباه هست . وسمت وسوی انتقاد شما ومقصر اصلی مسئولان هستند نه طرح تن بر کیلومتر.
درست گفتار شما شبیه ضرب المثلی هست که گویند
گنه کرد در بلخ اهنگری. به شوشتر زدند گردن مسگری
گفته هایتان نشان از دوعامل است
1 یا از نداشتن اگاهی سخن در بابت طرح تن بر کیلومتر گفته اید
2 یا اگاهیدو عمدا می خواهید طرح را نشانه برویدو مشکلات قبل از این طرح را هم به همین طرح ربط دهید که بازهم جور در نمی اید برادر
سپاس از رسانه تیونیوز
نظربنده تاییدیه کارشناسان محترم میباشد که دراینده نزدیک بدترازالان نشود وعده ای هم ازاین اشفته بازارسواستفاده کنند اگر واقعا الان ظرفیت چنین کاری نیست پس صبر کنند تا اوضاع بهتر بشه
باسلام بنده با نظر آقای برخورداری موافق هستم. طرح تن کیلومتر فقط قیمتهای حمل و نقل را بالا می برد که در نهایت قیمت همه کالا هم بالا میرود و دوباره باعث افزایش هزینه ها میشود.
از تین نیوز متشکر
سلام خدمت همه
این همه از خودرو های داخلی حمایت کردند چه شد جز بالا بودن قیمتها و کاهش کیفیت حالا چرا باید فقط از کامیوندار حمایت کنند مگر بقیه صنوف چه گناهی دارند.من با نظر اقای برخورداری موافقم
با سلام و عرض ادب
من با نظر جناب برخورداری کاملا موافقم تحلیل بسیار جامع و مناسبی بود
سلام جناب نقدی.
شما که بدون هیچ تحلیل و پی نوشتی با نظر اقای برخورداری موافقت کردید .
اگر امکان دارد به یک سئوال جواب بدهید.
حتما شما در یکی از بانکهای کشور سپرده دارید.
ایا حاضرید سپرده خود را باسود ۴درصد در اختیار حمل ونقل قرار دهید؟
قطعا جواب شما منفی است.
پس چطور نقد کسی را تایید میکنید که خواستار ضررو زیان این قشر عظیم است.
اصلا میدانیداشکال کار کجاست.
اشکال کار انجاست که رانندها خیلی صبور و مقاوم هستند که اگر این صبوری که نشئت گرفته از تعهد اخلاقی نسبت به هموطنان است نبود خیلی پیشترها حمل ونقل تعطیل شده بود.
رانندها چندین سال است از سرمایه خود هزینه میکنند و باضریب منفی درامد این صنف را سرپا نگه داشته اند
سلام جناب دلاور موسوی
شما حاضرید کرایه تهران به قم را بگیرید ولی از تهران به آمل بروید؟
تقریبا مسافت هر دو از تهران یکسان است و با اجرای تن کیلومتر کرایه این دو مسیر تقریبا برابر میشود.
حداقل الان میریم چونه میزنیم و کرایه آمل را بالا میبریم فردا که تن -کیلومتر شد با کی باید صحبت کنید و بگیم تن کیلومتر بعضی مسیرها کم میشه؟!
سلام آقای نقدی جهت اطلاع عرض میکنم در برنامه تن کیلومتر گزینه ضریب راههای سخت با در نظر گرفتن درجه شیب مسیر باعث متفاوت شدن کرایه تهران امل و تهران قم خواهد شد وحق به حقدار خواهد رسید
سلام جناب نقدی.
شما با این صحبتتان دقیقا مشخص کردید که هیچ اطلاعی از طرح تن بر کیلومتر ندارید .
قسمت ضرایب طرح مربوط به موقعیت جغرافیایی است که بعضی مواقع خاص کرایه تا سه الی چهار برابر میشود.
لطفا چشم بسته سخن نگوئید
جناب سید دلاور موسوی
باسلام
جنابعالی که ادعا میکنید، دقیقا اطلاع از این طرح دارید و بنده را به عدم اطلاع از این طرح متهم میکنید، دقیقا بفرمایید که طرح تن-کیلومتر با طرح افزایش قیمتها و بازنگری در کرایه های حمل چه فرقی دارد؟!!!
تا جایی که بنده اطلاع دارم "فرمول محاسباتی طرح تن کیلومتر فعلی مورد تایید شما، به استانها ابلاغ شده و سپس جلسه ای بین نماینده رانندگان و شرکتهای حمل و نقل تشکیل و نرخها مجددا بررسی و تصویب می شود.
نهایتا نرخهای بررسی شده در تک تک استانها، مجددا به سازمان راهداری ابلاغ و این نرخهای بررسی شده در سیستم سازمان اعمال خواهد شد."
پس بفرمایید اسم این طرح بازنگری در کرایه های حمل کالا و بالا بردن کرایه های حمل فعلی است، چرا اسم تن کیلومتر روی این طرح میزارید و عملا فلسفه تن کیلومتر که موضوعی است علمی در برنامه ریزی حمل را خراب میکنید؟
!!!!
سلام.
جناب نقدی بحث اول شما با اخرین بحث شما کاملا متفاوت است.
اخرین بحث شما فقط یک سئوال از روند اجرای تن بر کیلومتر است.
اینکه نرخها به استانها ابلاغ میشود و انجمتهای رانندگان و شرکتها باید به توافق برسند بخاطر لحاظ ضریب مخصوص استان و شهرستان مربوطه است نه اصل تن برکیلومتر.
در اینجا اگر انجمنها به هر دلیل به توافق نرسند مبنای عملکرد اصل جدول تن برکیلومتر است که توسط سازمان اعمال خواهد شد.
حتما به روند قبلی پرداخت کرایه بر اساس توافق مطلق بین انجمن شرکتها و راننده اطلاع دارید که عرضه و تقاضا تاثیر مستقین بر این مقوله داشت.
ولی در این طرح نظر سازمان بر اساس جدول تقدیمی ارجحیت داردو توافق مطلق کنسل است.
اگر هم توافقی صورت میگیرد .
توافق بر اصل موضوع نیست.
و اگر انجمنها نظر مخالف داشته باشند توافق معنی ندارد.
جناب سید دلاور موسوی
سلام
دردسرهای توافق بر سر ضریب مسیرها و چانه زنی طرفین به همین راحتی نیست و قطعا در آینده هم اعتراض های بعدی را شاهد خواهیم بود. از جمله اعتراض یخچال داران یا تانکر داران یا بونکر داران و یا ...
چه بسا هجوم برای خرید تریلری که ضریب بیشتری را دارند را نیز شاهد باشیم.
در شرایط فعلی که رکود شدید اقتصادی و کاهش شدید بار داریم چه لزومی به اجرای شتابزده این طرح است؟
که قطعا اجرای آن کرایه های حمل را برای صاحبان کالا بسیار بالا برده و خود موجب کاهش بیشتر بار و نارضایتی مجدد کامیونداران میشود؟
طرف غذا نمیخورد و قدم های کوتاه بر میداشت تا مبادا گرسنه نشه. این شده حال وروز امروز ما
وقتی مسئولین لیبرال طرح آزادی بازار را میخواهند اجرا کنند با تمام توان وارد کار میشوند
اما اما وقتی طرح کارشناسی شده مبتنی بر عقل و منطق پیشنهاد میشه بهانه های مختلف بنی اسرائیلی ها شروع میشه.
یکی نیست از این شخص که این بحث را مطرح کرده بپرسه با کدام استدلال به این نتیجه رسیده که کرایه منصفانه باعث رکود میشه.
اتفاقا من مخالفم.
چونکه این طرح رو استارت حرکتی میدانم که باعث میشه بقیه بازار هم بجای هجوم به سمت رانندگی برن به سمت منصفانه کردن حقوق کسبه و مشتری.
به نظر من کسی که این نظریه را (هجوم به سمت ماشین داری بخاطر تصویب تن کیلومتر) مطرح کرده خودش دلال هست و یا از دید یک دلال به طرح نگاه میکنه و میترسه که اینجور طرح ها همه گیر بشه.
انشاءالله با همت رانندگان تمام بازار و تمام صنعت به سمت منصفانه کردن قیمتها بروند
والسلام
با سلام و خسته نباشید، }...{، متاسفانه قانون تن کیلومتر نه تنها کمکی به رفع مشکل نمی کند بلکه باعث گران تر شدن نرخ تمام شده محصولات نیز می شود، مطمئنا موج گرانی محصولات و خدمات را به دنبال دارد، اجرا شدن تن کیلومتر کمکی به رانندگان نمی کند بلکه سبب افزایش قیمت ها می شود، کاملا مثل قانونی است که هر سال حقوق کارمندان افزایش می یابد ولی عملا تغییری در رفاه حاصل نمی شود، ای کاش به جای قضاوت همدیگه به مطلب تفکر بیشتری میشد. اینجانب به عنوان کارشناس ارشد حمل و نقل اجرا شدن تن کیلومتر را حلال مشکلات نمی دانم و مطمئنم مشکلات بزرگی را بوجود می آورد که دود آن اول به چشم خود رانندگان می رود.
سلام.
جناب رضایی.
تآثیرافزایش کرایه ای که با این طرح بوجود می اید و مقدار درصدی که بر قیمت تمام شده هر کالایی اضافه میشود را محاسبه کنید.
طبق جدول ترسیمی مهندس نخعی بیشترین تآثیر دو دهم درصد است.
حال اگر سودجویان بخاطر نبود نظارت بربازار اجناس را با قیمتهای دلخواه میفروشند این گناه راننده نیست .
حق وحقوق کامیوندار بایدپرداخت شود و این تآثیر ناچیز بر تورم هم باید توسط نهادهای نظارتی کنترل شود.
اگر تن بر کیلومتر اجرایی نشود این قشر ورشکست خواهند شد.
تا الان هم ایثارگرانه خدمت کرده اند.
دیگر توان خدمت مجانی را ندارند.
ضمنآ اقتصاد کشور هم دیگر کشش این همه بی نظمی را ندارد.
سلام
باتشکر از جناب آقای برخورداری، در تحلیل استادانه موضوع، موارد ذیل به نظرم می رسد:
1- ظرفیت ناوگان فعلی کشور بسیار بیشتر از حجم بار موجود در کشور است.
2- نرخهای حمل و نقل موجود در کشور، در مراکزی که دارای سالن اعلان بار هستند، همه ساله این نرخها در حال تغییر است و نرخ مصوب توافقی وجود دارد.
3- در مراکزی که سالن اعلان بار ندارند هم نرخ بصورت توافقی بین راننده و شرکت حمل و نقل تعیین میگردد و متناسب با شرایط فصلی و اقلیمی تغییر و بالا و پایین می شود.
4- در فصول سرد سال برای استانهای سرد کشور که برفگیر هستند نرخهای حمل بالا می رود مثل تبریز، ارویمه، اردبیل و...و برعکس برای استانهای جنوبی که گرم هستند نرخها متعادل می شود.
5- در فصول گرم سال، نرخهای حمل برای جاهای گرمسیر بالا میرود مثل اهواز، زاهدان، ... و برعکس برای جاهای دیگر نظیر تبریز، ارومیه و غیره پایین می آید.
6- در جاهایی که فصل برداشت گندم میشود کرایه های حمل به شدت بالا میرود مثل فارس، گرگان و...
7- در فصل برداشت سایر محصولات کشاورزی نظیر خربزه و صیفی جات مثل مشهد و شیراز، کرایه های حمل به شدت بالا میرود و در مسیر برگشت به این مناطق کرایه های حمل پایین می آید.
8- در حال حاضر و بعد از اعتصابات رانندگان کرایه های حمل توافقی به شدت بالا رفته و در برخی مسیرها حتی دو برابر و بیشتر هم شده. مثلا مسیر تهران به بندرعباس که در تیرماه 97 با قیمت 1700000 تومان به راحتی حمل میشد الان با نرخ 3000000 تومان هم به سختی کامیونداری این مسیر را طی طریق میکند.
9- این موارد و بسیاری از موارد دیگر نشان می دهد که کرایه های حمل کاملا توافقی است و بر اساس فصول مختلف و شرایط منطقه ای و تولیدات کشاورزی تغییر می کند، حالا چطور میگویند کرایه های حمل یک طرف بوده و به ضرر کامیوندار است!!!!!
قطعا اجرای تن کیلومتر بجای قیمت توافقی، اول بازار حمل و نقل را برهم میزند و بعد کامیوندار متضرر خواهد شد.
سلام
از من راننده تریلی به شما جناب برخورداری
گر ز آزردن من هست غرض مردن من
مردم آزار مکش از پی آزردن من
.....جناب بر خودداری
بی شک اطلاعات شما در باره صنعت حمل ونقل اندک میباشد میدونی آقا
تعمیر موتور چند میشه
میدونی لاستیک ایرانی چنده
خارجیش پیش کش شما
میدونی پیری زودرس یعنی چه
میدونی گرمای 54 درجه جنوب یعنی چه
میدونی سرمای 25 درجه زیر صفر یعنی چه
اصلا میدونی بیابان به چی میگن
اصلا میدونی بد خوابی به چه میکنی
اصلا میدونی انتظار به چی میان و
هزار تا اصلا میدونی های دیگه
کلام آخر حافظ میفرمایید
ای مگس حضرت سیمرغ نه جو لان گه توست ..
یا حق
درود بنده اینجور که از صحبتها و انتقادات جناب برخورداری متوجه شدم ایشان همزمانی که طرح تن بر کیلومتر را نقد کردن راهکار هم دادند که چه کنیم که کامیوندار را در سراشیبیه سقوط قرار داده و ورشکسته کنیم تا دیگر کسی سمت کامیون و کامیون داری نیاید و همینهایی هم که هستند نسلشان منقرض شود که اتفاقا در راه دست یافتن به این مهم راهکارهایه خوبی هم دادند خوب آخه عزیز من همینکه شما میفرمایید اگر تن کیلومتر اجرا شود کامیون داری سود آور میشود همین حرفتون یعنی خودتون قبول دارید و بشدت تایید میکنید که در حال حاضر کامیون داری سود آور نیست و ضرر هم دارد ازونطرف میفرمایید که اگر تن کیلومتر اجرا شود خیل عظیمی بسمت حمل و نقل و کامیون داری هجوم میاورند وطبق آماری هم که دادید که البته نمیدانم از کجا آورده اید به ازای هر یک بار دو کامیون داریم سهم هر کامیون در حمل کمتر میشود جادها شلوغ میشود ،اولا که با نظارت و کنترل بر ورود و خروج کامیون به ناوگان میشه این مسئله رو کنترل کرد دوما بنظر شما وقتی کامیونی بار نداشته باشه خالی راه میوفته تو جاده و خالی از شهری به شهر دیگه میره؟ خوب آقای عزیز وقتی کامیون بار نداشته باشه تو گاراجش پارکش میکنن و ازونجایی که کارش حمل بار هست فقط زمانی تو جادس که داره بار حمل میکنه یه مورد دیگه هم این بود که فرموده بودید بیایم نصف کامیونا رو بیکار کنیم و اون نصف دیگه رو با کرایه هایی که کمتر از هزینه واستهلاک ماشین هست راهی کنیم تا به مرور این نصفه هم به سرنوشت اون قبلیا دچار بشن و ورشکسته و زمینگیرو بدبختو بدهکار برن سرشونو بذارن و بمیرن بعد از یک عمر شبو روز خدمت به مملکتشون آقا جان حساب دودوتا چهارتاس انسان هر جا تو ر زمینه ای سرمایه گذاری میکنه هم مالی هم جانی برای این که بتونه آبرومندانه زندگی کنه و نیازهای اولیه زندگیشو تامین کنه ، حالا هم راننده نمیگه دنیا رو بنامم بزنید حرف راننده این که دستمزدی برام در نظر بگیرید که وسیله ی خدمت کردنم به مملکتم زمینگیر نشه و با این همه زحمتی که میکشم جلوی زنو بچم شرمنده نباشم،جناب آقای برخورداری اینگونه موضعگیری خسمانه علیه یک قشر مظلوم و زحمت کش که توقعی جز با آرامش خیال ،خدمت کردن نداره پسندیده نیست
برادر حیات داودی سلام
بهتر است اول مقاله را کاملا مطالعه کنید بعد ماشاا.. چندین خط در نقد آن مطلب بنویسید و در دل کنید.
نویسنده بیچاره کی گفته کامیونداری الان اقتصادی نیست و باید سود ده بشود که شما همین جمله را دلیل بر تاختن به او میدانید،
نویسنده این جمله را به نقل از طراحان طرح تن- کیلومتر بازگو کرده و بعد آن را در بلند مدت ناکارآمد دانسته نه اینکه خود معتقد به آن باشد برادر...
سلام وعرض ادب و احترام،آقای برخورداری فرمودید که اگر کامیون داری اقتصادی شود و سرمایه گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی داشته باشد، خیل عظیمی بسمت این حرفه هجوم میاورند، تا اینجا این صحبتتون یعنی اینکه خودتونم قبول دارید که شرایط فعلیه کامیون داری زیان آور است و سرمایه گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد، در جواب این فرمایشتون باید عرض کنم که یک با کنترل ورودی و خروجی کامیون به ناوگان حمل ونقل میشود جلوی هجوم اون خیل عظیم مهاجم مد نظر شما رو گرفت ،دوم اینکه آقای عزیز شما نگران ظرفیت جادها نباش چون تنها کامیونهایی توی جاده تردد میکنند که در حال حمل محموله باشند و کسی کامیونشو برنمیداره خالی راه بیوفته و گازوئیل لیتری سیصد تومنی بزنه و لاستیک جفتی نوزده ملیون تومنی بخره و این شهر و اون شهر و خالی و بدون بار بچرخه،البته من نمیدونم که اون آمار به ازا یک بار دوتا ماشین داریم رو از کجا آوردید ،ولی شما خیالتون راحت باشه توی جاده به ازا هر یک محموله فقط یک ماشین داریم ،بنظر بنده بجای اینکه بفکر حذف نصف ناوگان عظیم حمل و نقل باشید بهتر که کمی فکر کنید که این تعداد شرکت حمل ونقل برای چیه؟آیا وجود این همه شرکت حمل و نقل لازم هست ؟که یکی از عوامل اصلی شرایط نابسامان امروز راننده و کامیون دار ،تعداد زیاد وبیش از حد همین شرکتهاست که با رقابت ناسالمشون باعث بوجود آمدن دلال و رانت و فساد گسترده در زمینه حمل و نقل شدن و کار و به جایی رسوندن که این همه کامیون دار زمینگیر شدن و با اینکه طی همه این سالهایه اخیر شبانه روز با جان و مالشون به مردم و مملکتشون خدمت کردن ، نتیجش شد زمینگیری و شرمندگی جلو بچهاشون، این صحبتایه شما شبیه نقد منطقی نیست بیشتر یک موضعگیریه خسمانه هست در برابر قشر عظیم و زحمتکشو مظلومی که تنها خواستش اینه که حقم رو خدایی و وجدانی و شرعی و عرفی بهم بدید تا بتونم خدمت کنم ،آقای عزیز حساب دو دوتا چهارتاس کامیون وقتی دخلش از خرجش کمتر باشه زمینگیر میشه توقف میکنه راه نمیره ،راجع به افزایش قیمت تمام شده کالا گفتید، من هیچی نمیگم ولی شما خودت یه ماشین حساب بذار جلوت کرایه هایه قبلی رو حساب کن و طبق جدول تن بر کیلومتر کرایه هایه تن کیلومتری رو هم حساب کن و تفاوت کرایه رو بدست بیار بعد تقسیم کن مثلا رو بیستو دو هزار کیلو برنج ببین فرقش چقدره یا هرمحموله دیگری مثل آهن آلات یا فرآورده هایه لبنی یا گوشتی یا دامی یا هر محموله دیگری اونوقت میبینید تفاوت اینقد ناچیزه که در مقابل نوسانهایه یک شبه ی بازار اصلا بحساب نمیاد ،خلاصه این فرمایشات شما بیشتر شبیه طرح این سوال هست که ،چگونه کامیون دار را در سراشیبی سقوط قرار دهیم و ورشکسته تر از حال حاضر کنیم که آیینه عبرتی شود که همه ببینند یک نفر سالها شبانه روز در بیابانها زحمت بکشدهم جانی هم مالی،و در آخر پیر و فرسوده و مالباخته و شرمنده سرش را بگذاردو بمیرد اینگونه وقتی همه ببینند که آخر عاقبت کامیون داری تباهیست کسی حوس کامیونداری بسرش نخواهد زد و جادها خالی از کامیونها خواهد بود ،یک تعداد کمی هم میایندو چند سالی بی جیره و مواجب بردگی میکنندو بی نتیجه میمیرند و حمل و نقل هم به نحو احسن و در حدنیاز انجام خواهد شد و نتیجه وسود دسترنج جانی و سرمایه گذاریه مالی آن تعداد فریب خورده که عبرت نگرفتند هم سرازیر جیب ما و دوستان و همکارانمان خواهد شد
باسلام .
اگرچه استناد اقایان مخالفین تن کیلومتر به اصل ۴۴ وعدم دخالت دولت در امر کنترل بازار است ومیگویند تغییر توافقی بودن کرایه حمل ،خلاف قانون است اما
ایا تعیین سقف کرایه از نظر (قانونی یا غیر قانونی بودن) چه فرقی با تعیین کف کرایه دارد .؟! شما سقف کرایه راتعیین کرده اید ما میخواهیم کف کرایه تعیین شود.
توافق ،مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری بوده است .وامروز هم نحوه محاسبه کرایه حمل برمبنای تن کیلومتر درهمین شورا تصویب شده است .
یک سوال ؟!
ایا خود مالک ها حق دارند با این کرایه کارنکنند؟!
ایا اسم این را نمیگذارند اع ت ص اب ؟!
نود واندی درصد حمل کالای کشور توسط کامیون های جاده ای حمل میشود .وقتی زیر ساخت های حمل ونقل ریلی کشور برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط قانون گذار اماده نبوده وتا پایان سال ۹۶ نتوانسته اند به حجم سی درصد حمل کالای پیش بینی شده توسط ریل ،دستیابند وهمچنان حمل کالای جاده ای طبق امار رسمی نود واندی درصد راتشکیل میدهد، ووقتی این حجم کالا عمدتا توسط کامیون های ( خودمالک ) حمل میشود وسهم حمل کالا توسط کامیون های شرکت های حمل ونقل تقریبا از انگشتان دودست تجاوز نمیکند ،ایاتنها راه ،رقابت بین خودمالکان وشرکتهای حمل ونقل نخواهد بود؟!!!
.توافق خودمالکین با
شرکت هایی که از یک طرف خود حمل کننده هستند واز یک طرف نماینده صاحب کالا چگونه میسر خواهد بود ؟!!!
خودمالکی باید اعلام کند من فقط با محاسبه این شیوه کرایه حمل قادر وحاضر به توافق خواهم بود وشرکت های حمل ونقل خود شان با نرخ توافقی با صاحبان کالا بارها را حمل کنند .
رقابت فقط در یک بازار کامل اتفاق خواهد افتاد ونه درشرایط رکود ،تحریم ، بیکاری وعدم تعادل میان عرضه وتقاضا .
.انشالله درچند دهه اتی با رفع تحریم ها وپهلو گرفتن عادی کشتی ها در بنادر جنوبی واحیا کریدور شمال به جنوب واتصال اسیای میانه به خلیج فارس امکان تداوم حیات با کرایه توافقی وجود خواهد داشت .
یادمان باشددر رقابت ازاد من حق دارم با این کرایه هابار نزنم .واز ورشکسته شدن خودم جلوگیری کنم .
انشالله شرکت های حمل ونقل با کامیون های ملکی شان بتوانند باکرایه توافقی دراین بازار کم باری جبران خلا بوجود امده را جبران کنند ومشکلی برای عموم پیش نیاید .
کاش درست معرفی میکردید بدانیم شما شرکت حمل ونقل دارید یا کامیون از مزایای این طرح شفافیت کامل در کمیسیون دریافتی شرکت های حمل ونقل است و تعیین حق کامیوندار که ظاهراً این به مذاق بسیاری از شرکت داران خوش نیامده صاحبان شرکتهای حمل ونقل که غالبا هم وقت بیشتر ونیز به نسبت جمعیت سواد بیشتری از رانندگان و مالکین داریدو راه براه بر ضد این طرح پست میگذارید احساس خطر کرده اید؟ دیگر نفس این زحمتکشان به شماره افتاده و توان تامین خواسته های نا عادلانه شما را ندارد بهتر است به حق خود قانع باشید و با ايرادات بنی اسراییلی به اجرای این طرح عام المنفعه خدشه وارد نکنید
باسلام
طراحان تن-کیلومتر با بیان اینکه اجرای این طرح، قیمتهای حمل عادلانه خواهد شد و هزینه های کامیوندار جبران میشود، موفق شدند، نظر کامیونداران را به این طرح جلب کرده اند.
با این استدلال ها در خصوص طرح تن-کیلومتر ، جمعیت کامیونداران نیز تنها راه حل همه مشکلات خود را در اجرای این طرح میدانند، غافل از اینکه این طرح سرابی بیش نیست و دلخوش کردن کامل به به آن اشتباهی بزرگ.
تمام مشکلات کامیونداران قطعا با این طرح حل نخواهد شد و کسانی که سرسختانه از این طرح دفاع میکنند متاسفانه ناآگاهانه درحال اشتباه کردن هستند .
قطعا اجرا کردن طرح تن-کیلومتر دارای اشکالات اساسی خواهد بود اشکالاتی نظیر مشخص کردن مسافت استاندارد که در کرایه حمل اثر دارد، فاصله تخلیه و بارگیری کالا از مسیر استاندارد مبدا و مقصد، تغییر مسیر محل تخلیه، چند محل تخلیه برای محمولات، صعب العبور بودن محل های بارگیری یا تخلیه، حمل داخل شهری و کوتاه بودن مسیر و بسیاری از موارد دیگر که اگر هم طراحان طرح تن-کیلومتر بگویند که می گویند همه موارد در طرح تن کیلومتر لحاظ شده است ولی باورش بسیار سخت و برخی نشدنی است که به نظر میرسد این طرح فقط جنبه تبلیغاتی خواهد داشت.
از تین نیوز سپاسگزاریم بخاطر طرح موضوع موارد مهم حمل و نقل جاده ای
با عرض سلام
بنده بعنوان راننده و کامیوندار با نظر این برادر گرامی کاملا مخالفم، چون پدیده تن بر کیلومتر لزوما به معنای افزایش نرخ حمل و نقل نیست، بلکه تنها فرمولیست برای شفافسازی و کوتاه کردن دست دلالان.
حال اگر بدلیل تورم نرخ حمل کالا بالا برود، ربطی به داشتن فرمول جامع تن بر کیلومتر ندارد ، و حتی اگر مثلا سالی کشور تورم مثبت داشت ، اضافه کردن کرایه ها راحت و کارشناسی شده میشود و فقط کافیست درصد نرخ تورم را در این فرمول لحاظ کرد، و نیز اگر سالی کشور داری تورم منفی شود، به همین شکل ان درصد منفی را در فرمول تن بر کیلومتر قرار داد، و به راحتی و کاملا علمی و شفاف بر قیمت حمل کالا نظارت داشت.
حال اگر اجرا شدن این فرمول، با تورم سنگین امروز مصادف شده و کرایه حمل کالا مثلا دو یا سه برابر رشد داشته، نه بدلیل اجرای این قانون است ، بلکه بخاطر تورم بالا و گرانی قطعات و لوازم مصرفی کامیونها میباشد.
با تشکر
امیدوارم تونسته باشم دوستان مخالف را قانع و حق مطلب را ادا کرده باشم
سلام برادر
شما بایدم مخالف باشید چون کامیوندار هستید و با افزایش کرایه های حمل قطعا خوشحال میشوید،
کسی با اجرای طرح تن- کیلومتر مخالف نیست بلکه با مبانی که برای این طرح در ایران در نظر گرفته شده مخالفت وجود دارد نه با خود طرح!
متاسفانه طراحان طرح تن- کیلومتر کاملا یک طرفه و صرفا از جانب کامیونداران این طرح را طراحی کرده اند و سایر ذینفعان و اثر گذاران بر حمل و نقل جاده ای را نادیده گرفته و همین دلیل مخالفت نویسنده نیز هست.
با سلام
فقط خواستم این نکته رو یاداور شم که بیشتر کسانی که در ارتباط مستقیم با پدیده تن کیلومتر هستند و سالهای سال خسته و دلشکسته از بی عدالتی در تقسیم دستمزد حمل کالا، با کورسوی امیدی که به اجرای درست تن کیلومتر نشسته اند، همان پدران و برادران راننده ای هستند که نه،وقت سرکشی به دنیای مجازی را دارند و نه اشنایی با سایتها و کانالهای اینچنینی.
بنده با ارتباط نزدیکی که با این قشر زحمت کش و سرمایه گذار کامیونداری و رانندگی که دارم و حرف دل انهار بارها شنیدم، اطمینان دارم که اگر شرایط بازگو کردن،نظراتشان در اینجا میبودیم، دیگر جایی برای دیدن نظرات مخالف موضوع تن کیلومتر باقی نمیماند.
من به خودم بعنوان برادر کوچک اینان، اچازه میدم که اولا با اجرای تن کیلومتر موافق باشم و دوما تشکر و قدردانی خودمان را از مسعولین و دست اندرکارانی که پدیده تن کیلومتر را پیگیری و به اجرا دراوردن، ابلاغ نماییم. درود خدا بر تمام همکاران و مدیران دلسوز صنعت حمل و نقل
و
باسلام
طرح تن کیلیومتر طرحی است علمی و مورد پذیرش، اما شما میدانید که اگر همین طرح تن کیلومتر که برخی دوستان کامیوندار آن را طراحی کرده اند، و فقط یک طرفه خودشان را در آن دیده اند، اگر در بلند مدت به ضرر همین کامیونداران باشد و به آنها آسیب بزند چه کسی پاسخگوست!!!
کی اجرایی می شودپس
اقایان در حقیقت با اجرایی شدن تن بر کیلومتر کرایه راننده اصافه نمیشه بلکه واقعی و متناسب با زحمت راننده میشه راننده از پس مخارج کامیون خودش بر نمیاد یه لاستیک ۲ میلیونی رو داریم هفت میلیون هزینه میکنیم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
نظرات دوستان مطالعه کردم اقای برخورداری که منتقد بودن و بعضی از دوستان که خوش بین بودند
همه نظرات درست و ۱۰۰ درصد است هم منتقدان هم موافقان فقط افق نگاه ها فرق داره بله دوستان این طرح هم نواقص و فوایدی دارد در کوتاه مدت و بلند مدت اثر گذار است واقعا اگه همه این طرح ها را سؤ تفاهم فرض کنیم
از فردا کرایه ها ۷۰ درصد هم رشد کنند کامیون داری تو ایران با این اوضاع برابری میکنه با کارگری می بینید که بعد از اجرایی شدن این طرح کمیسیون ها و رانت باری ها چقدر افزایش پیدا میکند هر طرحی نشانه دلسوزی طراحان اون طرح را دارد ولی وقتی سیستم معیوب هست بار هم برای نور چشمی ها پارتی دارها سر کیسه شل کن ها هست هنوز دیر نشده دستگاههای جیپی اس میارن تو کار می شنوم از بعضی ها که میگن هر سال قربون پارسال خیلی صابون به دلتون نزنید که از فلان شهر تا فلان شهر اینقدر تمن می اندازه لطفا در برابر طرح سر تسلیم فرود بیاورید و سکوت کنید
سال ۸۲ ده ساعت کاری ۵۰ هزار تمن برای کامیون دار می انداخت تحقیق کنید اوضاع اون موقع که چه پادشاهی بود با این پول ناچیز
ولی الان سال ۹۷ با ده ساعت کاری از هشتصد هزار تا یک ملیون کار میکنی اخر ماه پولت همش اصطحلاک و خرج مخارج زندگی شده هیچی هم پس انداز نداری
انشاالله که این طرح گره ای از راننده و کامیون دار باز کنه انشاالله
تا پیش از طرح این مسیر ما ۶۰ هزار بود کمیسیون الان میدیم ۱۱۰ هزار تا تهش بخونید