بازدید سایت : ۳۱۴۹۴
به مناسبت روز زن صورت گرفت

◄ گفتگوی جذاب تین نیوز با شیر زن جاده های ایران: کار کردن خانم ها مختص چهاردیواری خانه نیست / لاستیک؛ علت اصلی بروز حوادثاسکانیا

◄ گفتگوی جذاب تین نیوز با شیر زن جاده های ایران: کار کردن خانم ها مختص چهاردیواری خانه نیست / لاستیک؛ علت اصلی بروز حوادثاسکانیا

تین نیوز | مریم یوسفی، راننده اتوبوس مسافربری با بیان اینکه" رانندگان جاده ای حامی ندارند" گفت: این قشر در مقابل خدماتی که به مردم می دهند، در مقایسه با سایر اقشار جامعه از دریافت خدماتی مانند مسکن، زمین، تعاونی خرید و وام محروم هستند.

خبرنگار تین نیوز در آستانه روز زن و روز مادر با شیر زن جاده های ایران با مریم یوسفی، راننده اتوبوس مسافربری VOLVO TXB12 خط مشهد- تنکابن با 43 سال سن و هفت سال سابقه رانندگی به گفتگو نشسته است تا از عشق و علاقه اش به حرفه اش به عنوان یک زن، سختی های کاری یک راننده زن جاده ای، مشکلات زندگی و رفاه رانندگان و نظر کارشناسی خود در خصوص اتفاقات اخیر اتوبوس های اسکانیا بگوید.

تین نیوز
: خانم یوسفی، یک خانم برای رانندگی در جاده باید داری چه ویژگی هایی باشد؟
 
خانم یوسفی: رانندگی در جاده اصول و قوانین خود را دارد و نباید تفاوتی میان زن و مرد در رانندگی باشد، اما خانم هایی که به دنبال ورود به این حرفه هستند باید چهار رکن آرامش، مهارت، دوره های آموزشی حین خدمت و مهمترین رکن یعنی شجاعت را کسب کنند.

تین نیوز
: رانندگی به عنوان یکی از مشاغل سخت دارای چه دشواری های است و پیوستن بانوان به این حرفه را چه طور ارزیابی می کنید؟

خانم یوسفی: در دنیای امروز کار کردن خانم ها در چهاردیواری خانه خلاصه نمی شود و خوشبختانه سال به سال به تعداد رانندگان زن اضافه می شود و من از این موضوع بسیار خوشحال هستم اما از دشواری های این حرفه می توان به رانندگی در زمان یخبندان، مه غلیظ، آب و هوای مختلف و بدترین مشکل یعنی راننده های خواب‌آلودی که از روبرو می آیند، اشاره کرد.

تین نیوز: بدترین تجربه رانندگی در طول هفت سال رانندگی خود چه بوده است؟

خانم یوسفی: در حال رانندگی در جاده جنگل گلستان بودم که عرض بسیار کمی دارد و ناگهان مه غلیظی سرایر جاده را فرا گرفت به طوری که سطح دید من به کمتر از سه متر رسیده بود. در همین حین خودرویی از روبرو در حال نزدیک شدن بود که خودرو دیگری از پشت سر من سبقت گرفت و در همان لحظه من عکس خودم را در آینه آن دیدم، اما با توکل به خدا و تسلط بر خود، خطر از سر مسافران و من گذشت.

تین نیوز: زمانی که مسافران شما متوجه می شوند که یک زن قرار است آنها را به مقصد برساند چه واکنشی از خود نشان داده اند؟

خانم یوسفی: من همیشه در شیفت شب و بعد از صرف شام مسافران، رانندگی می کنم و در این موقع اکثر مسافران خواب هستند. اما اتفاق افتاده که ناگهان مسافری از خواب بیدار شده و با دیدن من پشت فرمان داد و هوار به راه انداخته باشد و یا خانمی که برای نماز پیاده شده و در زمان بازگشت با دیدن من فکر کرده اتوبوس وی حرکت کرده و جا مانده است. حتی خانمی که عازم مشهد بود و تمام تلاش خود را برای تهیه بلیت اتوبوسی به غیر از اتوبوس من انجام داد اما در نهایت مسافران را تجمیع کردند و همه را با من فرستادند که ابتدا متوجه من نشد اما بعد از چند کیلومتر به جلو آمد و با من در مورد رانندگی بانوان صحبت کرد.
 
تین نیوز: در شرایط فعلی، مشکلات رانندگان شامل چه مواردی می شود؟

خانم یوسفی: مشکلات ما که محدود نیست و مسئولان نیز اصلا به آرامش فکری ما توجه نمی کنند. به طور مثال هیچ گونه موسسه و یا تعاونی برای ما تعبیه نشده که بتوان از آن وام، مسکن و یا زمین را به صورت اقساطی دریافت کرد. همان طور که شاهد هستید در مقابل تمام خدماتی که به مردم ارائه می کنیم، هیچ گونه خدماتی به ما تعلق نمی گیرد. رانندگان دشت، کویری و کوهستانی نیز درگیر مشکلات خاص خود هستند و به طور مثال می توان به پیدا شدن مواد مخدر در کامیون های آنها به طور خواسته و نا خواسته اشاره کرد که شاید سال ها است در زندان های ترکمنستان و سایر کشورهای هم مرز در بند باشند و خانواده هایشان حتی از آنها خبری نداشته باشد. حتی آنهایی که به طور ناخواسته و بودن اطلاع از اینکه مواد مخدر در محموله وی پیدا شده راهی زندان شده اند، از جرم خود خبر ندارند و از علت حبس کاملا بی اطلاع هستند و هیچ کسی نیست تا از آن‌ها حمایت کند و یا مشکلات آن‌ها را پیگیری کند. آنها تحت پوشش حمل و نقل بوده اند و توقع دارند تا از آنها حمایت شود. اگر حمایت نشود، پس برای چه این شغل در زمره مشاغل سخت قرار گرفته است.

تین نیوز:
راه هایی که در مسیر شما قرار دارند از لحاظ کیفی چطور هستند؟

خانم یوسفی: راه ها در شرایط مطلوبی هستند و کیفیت آسفالت نیز قابل قبول است اما گاهی اوقات یادشان می رود، دست اندازهای بزرگی را که ایجاد می کنند شبرنگ بزنند، چراغ چشمک زن نصب کنند و یا از قبل اطلاع رسانی کنند؛ زیرا در غیر این صورت رانندگان در هنگان شب طبق عادت و بدون اینکه از سرعت خود بکاهند از روی آنها عبور می کنند که در این صورت یا کوزه ای خودرو می شکند و یا جمجمه فردی که در صندوق خوابیده است.

تین نیوز: حتما اخبار مربوط به اتوبوس اسکانیا را شنیده اید. شما به عنوان راننده یک اتوبوس مسافری عامل اصلی تصادفات و  آتش سوزی های اسکانیا را ناشی از چه می دانید؟

خانم یوسفی: خارج از بحث اسکانیا، لاستیک اولین عامل بروز حادثه برای یک اتوبوس در شرایط عادی می شود. دومین مسئله برخورد و تصادف و سومین عامل جرقه و انفجار از ناحیه باتری محسوب می شود. در حال حاضر لاستیک های موجود در بازار ارزش زیر اتوبوس انداختن ندارند. زیرا یک لاستیک چه استفاده شود و یا نشود تنها شش سال عمر مفید دارد و بسیاری از لاستیک های موجود چهار سال در انبارها نگاه داشته شده اند و پس از این که گران شد به ما فروخته می شود که در کمتر از دو سال، به دلیل فرسودگی باعث باعث بروز حادثه می شود.

حتی همین لاستیک می تواند در صورت سالم بودن از شدت تصادف بکاهد تا صدمه کمتری به مسافران وارد شود اما انفجار باتری برای هر برخورد و تصادف غیر منطقی و غیر قابل قبول است و باید فکری در این مورد اندیشیده شود زیرا جان مردم و رانندگان در میان است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مدیر عامل شرکت فولاد بار تبریز

    سلام سرکار خانم یوسفى احتراما به اطلاع میرساند روزانه تعداد ٥٠ نفر راننده تریلى در شهرستان اسکو آذربایجان شرقى با اینکه ١٠درصد کرایه خود را به شرکت نیک روش سابق و خودروترابر فعلى کمسیون میدهند از کمترین امکانات رفاهى خدماتى همچون پارک آب سردکن وغیره محروم هستند چه برسد به وام مسکن و زمین و این در حالى هست که علیرغم شکایت راننده ها به بالاترین مسؤول هیچ کس رسیدگى نمیکند