رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ
مفهوم جدید هواپیمای مسافربری ناسا و بوئینگ، با کاهش اصطکاک حین پرواز، انتشار گازهای گلخانهای را ۳۰ درصد کاهش میدهد.
مفهوم جدید هواپیمای مسافربری ناسا و بوئینگ، با کاهش اصطکاک حین پرواز، انتشار گازهای گلخانه ای را ۳۰ درصد کاهش می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ناسا با بوئینگ برای توسعه فناوری پروازهای تجاری سبزتر همکاری کرده است.
بر اساس بیانیه ناسا، این دو سازمان روی پروژه «نمایش دهنده پرواز پایدار» با هم کار خواهند کرد که هدف آن ساخت، آزمایش و پرواز یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر جدید تا پایان دهه حاضر است که انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.
داستان کمپانی بوئینگ از تولید تک هواپیما تا تبدیل شدن به غول فضایی/ قسمت سوم
ناسا تاریخ تقریبی سال ۲۰۲۸ را برای اولین پرواز آزمایشی این هواپیمای جدید موسوم به «Transonic Truss-Braced Wing» تعیین کرده است.
ناسا در بلندمدت در نظر دارد که این هواپیما تقریباً ۵۰ درصد از بازار تجاری هواپیماهای باریک پیکر متوسط را در اختیار بگیرد.
کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای
این هواپیما دارای بال های بلند و نازک است که توسط پایه های مورب که بال ها را به بدنه متصل می کنند، تثبیت می شوند. این طراحی، کشش و اصطکاک کمتری ایجاد می کند، به این معنی که سوخت کمتری نیز می سوزاند.
ناسا و بوئینگ معتقدند طراحی جدید آنها می تواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
ناسا می گوید این مفهوم همچنین سایر فناوری های سبز را در تلاش ناسا برای کمک به صنعت هوانوردی در رسیدن به هدف خود برای رسیدن به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ در خود گنجانده است.
دلیل اینکه ناسا و بوئینگ تصمیم گرفتند بر روی یک هواپیمای باریک پیکر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کار کنند تا حدی به این واقعیت مربوط می شود که طبق گفته ناسا، هواپیماهای باریک پیکر تقریباً نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان را موجب می شوند و خطوط هوایی برای حمل و نقل کوتاه و متوسط به شدت به این نوع هواپیماها متکی هستند.
این بدان معنا نیست که هواپیماهای پایدار بزرگتر آزمایش نمی شوند. به عنوان مثال، شرکت ایرباس اخیراً یکی از هواپیماهای بزرگ A۳۸۰ خود را با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار به پرواز درآورد.
با این حال، شایان ذکر است که هر دو هواپیمای ایرباس A۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ که هواپیماهای بزرگ و دو طبقه هستند، دیگر به دلیل تقاضای کمتر و هزینه های عملیاتی بالا تولید نمی شوند.
شرکت بوئینگ تخمین می زند که تقاضا برای هواپیماهای باریک پیکر جدید بین سال های ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ تا ۴۰ هزار هواپیما افزایش خواهد یافت.
هدف ناسا بهبود هوانوردی تا دهه ۲۰۳۰ است
در بیانیه ناسا، بیل نلسون مدیر ناسا به کمک این آژانس فضایی به سفرهای هوایی ایمن تر و پاک تر طی سال های آتی اشاره می کند. در چند سال گذشته، ناسا به سختی کار کرده است تا تخصص خود را به فناوری های سفر هوایی سبزتر بیاورد که یک نمونه آن هواپیمای الکتریکی آزمایشی X-۵۷ Maxwell است.
نلسون گفت: از ابتدا، ناسا هنگام پرواز همراه شما بوده است. ناسا جرأت کرده است دورتر، سریع تر و بالاتر برود و با انجام این کار، هوانوردی را پایدارتر و قابل اعتمادتر کرده است. این در DNA ما وجود دارد.
وی افزود: هدف ما این است که همکاری ناسا با بوئینگ برای تولید و آزمایش یک نمونه اولیه در مقیاس کامل، به ساخت هواپیماهای تجاری در آینده کمک کند که مصرف سوخت کمتر و مزایایی برای محیط زیست، صنعت هوانوردی تجاری و مسافران در سراسر جهان داشته باشند و اگر موفق شویم، می توانیم این فناوری ها را در هواپیماهایی ببینیم که مردم در دهه ۲۰۳۰ با آنها به آسمان خواهند رفت.
در نهایت، کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای که با مفهوم Transonic Truss-Braced Wing صورت خواهد پذیرفت، یک گام در سفر صنعت هوانوردی به سمت انتشار خالص کربن صفر خواهد بود.
طرح ها و فناوری های دیگر آمار کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بلندپروازانه تری ارائه می دهند، اما ناسا قصد دارد این هواپیما را زودتر از باقی پروژه های مشابه وارد بازار کند. با این حال، ناسا تاکید می کند که این یک فناوری آزمایشی و پرخطر است که قبل از اینکه مسافران بتوانند از آن بهره مند شوند، باید یک فرآیند اعتبارسنجی طولانی را طی کند.
ناسا اعلام کرده است که برای این پروژه از طرف خود ۴۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته و شرکت بوئینگ و شرکای آن نیز ۷۲۵ میلیون دلار برای آن هزینه خواهند کرد.