آیا کریدور عرب - مِد جایگزین مسیر چابهار می شود؟
نخست وزیر هندوستان، نارندرا مودی پس از حضور در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در پایان ماه جاری به یونان سفر می کند.
نخست وزیر هندوستان، نارندرا مودی پس از حضور در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در پایان ماه جاری به یونان سفر می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش، در این بازدید، استفاده از بندر پیرائوس به جای بندر چابهار برای ارسال سریعتر محموله های هندی به اروپا بررسی می شود.
هندوستان، درگیری های حل نشده جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تهدیدی برای مسیر ترازیتی خود به اروپا از طریق مسیر عبوری از بندر چابهار ارزیابی می کند.
چیزی که این موضوع را جالبتر میکند این واقعیت است که مالکیت عمده بندر پیرائوس متعلق به شرکت کاسکو شیپینگ چین است که تا سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۶۷ درصد سهام آن را در اختیار گرفت.
راه هند به سمت کشورهای حوزه مدیترانه پس از عادی سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل و تشکیل گروه اقتصادی I2U2 (هند- اسرائیل- آمریکا- امارات) باز شد.
این بدان معناست که هند میتواند کالاها را به بندر امارات متحده عربی یا بندر حیفا تحت راهبری گروه هندی آدانی ارسال کند تا از آنجا به بندر ترانشیپی پیرائوس بروند.
کریدور عربی- مدیترانه ای (Arab-Med) هند به اروپا یک کریدور تجاری چندوجهی نوظهور است که می تواند الگوهای تجاری بین منطقه اقیانوس هند، خاورمیانه و اروپا را تغییر دهد.
این کریدور جنوب اوراسیا از کرانه ساحلی هند تا سواحل مدیترانه شرقی یونان را در بر میگیرد.
برای هند، این اتصال جدید یک تغییر پارادایم استراتژیک با پیامدهای ژئوپلیتیک عظیم را تشکیل می دهد که می تواند نقش آن را در نظم اقتصادی اوراسیا تغییر دهد.
کریدور عرب-مِد یک مسیر حمل و نقل تجاری فرامنطقه ای جایگزین برای کریدور ترانزیتی چابهار محسوب می شود.