بازدید سایت : ۶۸۱۲۷

مشارکت ایران در نخستین عبور زمینی کالا از چین تا ارمنستان

در چهارچوب برنامه چهارراه صلح دولت ارمنستان، نخستین محموله از شانگهای چین، از طریق مسیر زمینی، پس از عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، به ارمنستان رسیده است.

مشارکت ایران در نخستین عبور زمینی کالا از چین تا ارمنستان
تین نیوز |

در چهارچوب برنامه چهارراه صلح دولت ارمنستان، نخستین محموله از شانگهای چین، از طریق مسیر زمینی، پس از عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، به ارمنستان رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، اندیشکده حمل و نقل ایران اعلام کرد که در چهارچوب برنامه «چهارراه صلح» دولت ارمنستان، نخستین محموله از شانگهای چین، از طریق مسیر زمینی، پس از عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، به ارمنستان رسیده است.

به گفته نماینده شرکت Gold Way ، این محموله در شانگهای چین بارگیری و به شهر خارگوس چین، در مرز با قزاقستان رسیده است. در این محل کامیون چینی تخلیه و بارگیری مجدد بر کامیون قزاقستانی انجام گرفته و کامیون حامل محموله، ظرف مدت 20 الی 22 روز، با عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ایروان پایتخت ارمنستان رسیده است.

طبق گفته نماینده این شرکت حمل و نقل، در طول مسیر مشکلات کوچکی به وجود آمده بود اما همه آنها رفع و محموله در مدت پیش بینی شده به ارمنستان رسیده است.

گفتنی است؛ پیش از این، واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان در مقاله ای اعلام کرده بود که با علم به اینکه در شرایط پیچیده ژئوپلیتیکی حاضر، هرگونه جاده بسته، راه مواصلاتی مسدود و هر ظرفیت موجودی که بدون استفاده مانده، اسرافی نابخشودنی است، دولت جمهوری ارمنستان با انگیزه استقرار صلح پایدار و مستمر درمنطقه قفقاز جنوبی، طرحی را تحت عنوان «چهارراه صلح» آماده کرده است؛ طرحی که هدف آن نه تنها تضمین رفاه و توسعه مستمر مردمان منطقه، بلکه ایجاد وضعیتی است که خصومت و جنگ، درگیری و بیگانه هراسی شرایط لازم برای ادامه حیات نداشته باشند؛ جایی که صلح، مفیدتر و سودآورتر از بی ثباتی باشد.

معنی و مفهوم بنیادین «چهارراه صلح» ایجاد خطوط مواصلاتی جدید، راه اندازی و توسعه آنهاست، تعمیر، ساخت، راه اندازی مجدد جاده ها، خطوط راه آهن ، خطوط لوله، کابل ها، خطوط انتقال برق که از همه کشورهای منطقه ما یعنی جمهوری ارمنستان، جمهوری اسلامی ایران، گرجستان، جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان عبور می کند.

جمهوری ارمنستان آمادگی باز کردن و راه اندازی مجدد کلیه خطوط مواصلاتی همچنین بدون هیچ گونه تبعیض، آمادگی تامین امنیت عبور و مرور وسایل نقلیه، بار، انسان ها، خطوط انتقال برق و گاز از قلمرو تحت حاکمیت خود را دارد.

با تحقق یافتن طرح «چهارراه صلح» فرصت هایی برای اجرای مسیرهای ترانزیتی بین المللی خلیج فارس و دریای عمان با دریای سیاه و کریدور جاده ای «شمال جنوب» که دارای ظرفیت اقتصادی بالایی هستتند، ایجاد می شوند. همزمان، شرایط جدیدی برای احیای راه آهن «مغری» ایجاد خواهد شد که این امر به نوبه خود به ارتباط مکملی بین ارمنستان و ایران تبدیل خواهد شد.

احیای این خط آهن نه تنها آذربایجان و ارمنستان، مناطق جنوب غربی آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می کند، بلکه سطح کیفی جدیدی بین ارتباط مناطق جنوبی و شمال غربی ارمنستان به وجود خواهد آورد. راه آهن گیومری – قارص را که ظرفیت های تجاری و اقتصادی کاملا جدیدی برای ارمنستان، ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان ایجاد می کند را نیز نباید دست کم گرفت.

اهمیت طرح «چهارراه صلح» در این است که ظرفیت جدیدی در جهت تقویت راه ارتباطی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و به ویژه با بندر چابهار به عنوان یک هاب مهم با شریک مهم دیگر یعنی جمهوری هند فراهم می کند. در واقع «چهارراه صلح» نه تنها کشورهای منطقه، بلکه شرق را به غرب، شمال را به جنوب، خلیج فارس را به دریای سیاه، مدیترانه را به دریای خزر متصل خواهدکرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.