◄ اولویتبندی اشتباه هرینهکرد بودجه برای رفع ترافیک تهران
تیننیوز| معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از همهگیر شدن چالشهای ترافیک تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، پرفسور محمود صفارزاده با اشاره به این موضوع که امروز تمامی مردم این کلانشهر بهطور نسبی با چالشهای ترافیکی آن آشنا هستند، اظهار داشت: این مقوله دیگر نیازی به کالبد شکافی نداشته و تنها بحثی که میماند یافتن راهکار به منظور تسریع در حل این مشکل است.
وی که به عنوان مهمان ویژه در محل شبکه خبری تیننیوز، حضور پیدا کرده بود، در ادامه سخنان خود، افزود: از جمله چالشهای بزرگ ترافیک شهر تهران ازدحام بیش از حد ظرفیت خودرو، اتلاف وقت مردم و آلودگی بیحد هوا است که پیش از هر چیز باید به آن پرداخته شود، زیرا این مقوله ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان داشته و دارد.
دبیر چندین دوره کنفرانس بینالمللی حملونقل، تصریح کرد: جامعه بشری دیرزمانی است که مشکل ترافیک و مسائل پیرامونی آن مواجه است، اما با یافتن راهکارهای علمی و عملی نسبت کاهش اثرات آلایندهها اقدام کردهاند که به نظر میرسد استفاده از تجربیات آنها خالی از فایده نباشد.
صفارزاده با اشاره به زندگی اولیه انسانها و استفاده از وسایل ابتدائی به منظور جابهجائی، تصریح کرد: به تبع انسان اولیه با چالشهایی که امروزه بشر با آن روبرو است دست و پنجه نرم نکرده و با مشکلاتی از این دست مواجه نبوده است اما، در پی اصرار به جابهجایی سریع به این نکته واقف نبود که با اختراع وسایل نقلیه موتوری آرامش گذشته را به تدریج از دست خواهد داد.
وی با بیان اینکه «ذات ایجاد ترافیک استفاده بیرویه از خودروهای شخصی است»، گفت: به دلیل فقدان حملونقل عمومی کارآمد و پایدار مشکل ترافیک در تهران بیش از دیگر شهرها حادتر است لذا، به علت یاد شده استفاده از خودرو شخصی با صرفه اقتصادی و زمانی بیشتری برای آنان همراه است.
معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در ادامه سخنان خود، ابراز داشت: وضعیت اقلیمی یکی دیگر از مباحثی است که تاثیر زیادی در ایجاد ترافیک و انباشت آلایندهها در شهر تهران تاثیر زیادی داشته و در برخی از فصول سال مانعی است در برابر جابهجائی هوای آلودهای که به اسباب مختلف انباشت میشوند، ایستائی و وارونگی هوا محصول محصور شدن هوا در تهران است.
صفارزاده شیوع انواع سرطان و امراض قلبی و ریوی را محصول تنفس هوای آلوده عنوان کرد و گفت: متاسفانه دیر کرد در رفع آلایندهها هزینه گزافی را به جهت ابتلاء مردم به امراض قلبی و ریوی و اقتصادی به جامعه تحمیل کرده که جبران آن بهطور قطع امکانپذیر نخواهد بود.
به گفته وی، تا به امروز کسی به دنبال برآورد هزینههایی که به صورت غیر مستقیم از ترافیک بر کشور تحمیل میشود نبوده و به بررسی این موضوع نپرداخته که هزینه بیماریهای ناشی از آلودگی هوا، اتلاف وقت در سال چه میزان بر اقتصاد فردی و کشوری لطمه وارد میکند اما، باید گفت این مهم در قالب طرحها سخت و نرمافزاری قابل ارائه است و قطع یقین توجه به آن حساسیتها را بر میانگیزد.
رئیس پژوهشکده حملونقل یادآور شد، احصاء کردن آمار موارد یاد شده کار چندان سختی نیست، یافتن راهکار و اولویتبندی این کار به نظر سخت میرسد که آنهم طی چند سال دچار تصمیمات عوام گرایانه میشود و به جای یک سیستم متقن تصمیمگیرنده وجود داشته باشد تا در شرایط سخت بهترن راه حل پیشروی مردم گذاشته شده و سود آن هم به مردم گوشزد شود.
وی با اشاره به این نکته که چنانچه درصدی از سرمایهگذاری صورت گرفته در بخش حملونقل عمومی را به سیستم انبوهبر اختصاص میدادیم با شرایط ترافیک تهران شاید بهتر از این بود که شاهد آن هستیم زیرا، در شرایط فعلی حق انتخاب از مردم سلب شده و ناگزیر از استفاده از مدهای حملونقلی موجود هستند.
صفارزاده با اشاره به زندگی اولیه انسانها و استفاده از وسایل ابتدائی به منظور جابهجائی، تصریح کرد: به تبع انسان اولیه با چالشهایی که امروزه بشر با آن روبرو است دست و پنجه نرم نکرده و با مشکلاتی از این دست مواجه نبوده است اما، در پی اصرار به جابهجایی سریع به این نکته واقف نبود که با اختراع وسایل نقلیه موتوری آرامش گذشته را به تدریج از دست خواهد داد.
وی با بیان اینکه «ذات ایجاد ترافیک استفاده بیرویه از خودروهای شخصی است»، گفت: به دلیل فقدان حملونقل عمومی کارآمد و پایدار مشکل ترافیک در تهران بیش از دیگر شهرها حادتر است لذا، به علت یاد شده استفاده از خودرو شخصی با صرفه اقتصادی و زمانی بیشتری برای آنان همراه است.
معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در ادامه سخنان خود، ابراز داشت: وضعیت اقلیمی یکی دیگر از مباحثی است که تاثیر زیادی در ایجاد ترافیک و انباشت آلایندهها در شهر تهران تاثیر زیادی داشته و در برخی از فصول سال مانعی است در برابر جابهجائی هوای آلودهای که به اسباب مختلف انباشت میشوند، ایستائی و وارونگی هوا محصول محصور شدن هوا در تهران است.
صفارزاده شیوع انواع سرطان و امراض قلبی و ریوی را محصول تنفس هوای آلوده عنوان کرد و گفت: متاسفانه دیر کرد در رفع آلایندهها هزینه گزافی را به جهت ابتلاء مردم به امراض قلبی و ریوی و اقتصادی به جامعه تحمیل کرده که جبران آن بهطور قطع امکانپذیر نخواهد بود.
به گفته وی، تا به امروز کسی به دنبال برآورد هزینههایی که به صورت غیر مستقیم از ترافیک بر کشور تحمیل میشود نبوده و به بررسی این موضوع نپرداخته که هزینه بیماریهای ناشی از آلودگی هوا، اتلاف وقت در سال چه میزان بر اقتصاد فردی و کشوری لطمه وارد میکند اما، باید گفت این مهم در قالب طرحها سخت و نرمافزاری قابل ارائه است و قطع یقین توجه به آن حساسیتها را بر میانگیزد.
رئیس پژوهشکده حملونقل یادآور شد، احصاء کردن آمار موارد یاد شده کار چندان سختی نیست، یافتن راهکار و اولویتبندی این کار به نظر سخت میرسد که آنهم طی چند سال دچار تصمیمات عوام گرایانه میشود و به جای یک سیستم متقن تصمیمگیرنده وجود داشته باشد تا در شرایط سخت بهترن راه حل پیشروی مردم گذاشته شده و سود آن هم به مردم گوشزد شود.
وی با اشاره به این نکته که چنانچه درصدی از سرمایهگذاری صورت گرفته در بخش حملونقل عمومی را به سیستم انبوهبر اختصاص میدادیم با شرایط ترافیک تهران شاید بهتر از این بود که شاهد آن هستیم زیرا، در شرایط فعلی حق انتخاب از مردم سلب شده و ناگزیر از استفاده از مدهای حملونقلی موجود هستند.
صفارزاده در ادامه با تاکید بر منابع محدود حملونقل، تصریح کرد: چگونه ممکن است با بودجه محدود قادر بود همزمان بزرگراه، تونل، مترو و ایجاد زیرساختها ایجاد کرد و نسبت به توسعه و نوسازی اتوبوسرانیتاکسیرانی و دیگر بخشها هم همت گماشت و انتظار داشت تا تمامی مردم نیز در استفاده از خودرو شخصی جانب ترافیک را داشته باشند؟
معاون تحقیقات و فنآوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ظرفیت خوب مترو در کاهش ترافیک و آلایندهها همزمان، خاطرنشان کرد: مزایای استفاده از این مد حملونقل بر کسی پوشیده نیست و علاوه بر آنها، انتقال ترافیک به زیرزمین و ایجاد زیبائی منظر را باید به دیگر فوائد توسعه مترو افزود اما، تصمیمگیری برای اینکه بودجه شهری باید در کدامیک از مدهای حملونقلی هزینه شود طبق صلاحدید مدیران شهری باید انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه «تصمیمگیری در ارتباط با اولویتبندی هزینهکرد بودجه در اختیار جامعه کارشناسان و متخصصان نیست»، یادآور شد: تقسیم بودجه در بخشهای مختلف از سوی مدیران شهری انجام میشود و این مهم مانند کشورهای پیشرفته به رای عمومی گذاشته و در بحثهای توسعه شهری نظری از مردم خواسته نمیشود و جای حق اعتراضی هم برای آنان باقی نمیماند.
صفارزاده با تاکید بر این نکته که آسیبشناسی در مسائل شهر به خوبی صورت گرفته اما، به کار بستن آن دچار نقص است، افزود: متاسفانه حلقه مفقوده میان مراکز علمی و مدیران پیدا نشده و رد و بدل کردن معلومات در این بخش به نحو شایسته صورت نمیگیرد که باید نسبت به ترمیم آن تدبیر ویژهای اتخاذ کرد.
به گفته کارشناس امور حملونقل شهری، عدم نظارت کافی بر امور حملونقل یکی دیگر از مباحثی است که نادیده انگاشتن آن شهر و حملونقل آن را با چالش مواجه کرده است که، نتیجه آن را جند هفته اخیر در تهران میبینیم.
معاون تحقیقات و فنآوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ظرفیت خوب مترو در کاهش ترافیک و آلایندهها همزمان، خاطرنشان کرد: مزایای استفاده از این مد حملونقل بر کسی پوشیده نیست و علاوه بر آنها، انتقال ترافیک به زیرزمین و ایجاد زیبائی منظر را باید به دیگر فوائد توسعه مترو افزود اما، تصمیمگیری برای اینکه بودجه شهری باید در کدامیک از مدهای حملونقلی هزینه شود طبق صلاحدید مدیران شهری باید انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه «تصمیمگیری در ارتباط با اولویتبندی هزینهکرد بودجه در اختیار جامعه کارشناسان و متخصصان نیست»، یادآور شد: تقسیم بودجه در بخشهای مختلف از سوی مدیران شهری انجام میشود و این مهم مانند کشورهای پیشرفته به رای عمومی گذاشته و در بحثهای توسعه شهری نظری از مردم خواسته نمیشود و جای حق اعتراضی هم برای آنان باقی نمیماند.
صفارزاده با تاکید بر این نکته که آسیبشناسی در مسائل شهر به خوبی صورت گرفته اما، به کار بستن آن دچار نقص است، افزود: متاسفانه حلقه مفقوده میان مراکز علمی و مدیران پیدا نشده و رد و بدل کردن معلومات در این بخش به نحو شایسته صورت نمیگیرد که باید نسبت به ترمیم آن تدبیر ویژهای اتخاذ کرد.
به گفته کارشناس امور حملونقل شهری، عدم نظارت کافی بر امور حملونقل یکی دیگر از مباحثی است که نادیده انگاشتن آن شهر و حملونقل آن را با چالش مواجه کرده است که، نتیجه آن را جند هفته اخیر در تهران میبینیم.