بهترین سیستم های حمل و نقل عمومی در شهرهای جهان
یکی از مهم ترین دغدغه های گردشگران یا افرادی که قصد مهاجرت به یک شهر را دارند، دسترسی به سیستم های حمل ونقل عمومی مقرون به صرفه و در عین حال، باکیفیت است.
دسترسی به سیستم های حمل ونقل عمومی کارآمد نه تنها در بهبود کیفیت زندگی شهروندان، بلکه در افزایش رضایت مسافران حین حضور در یک شهر نقش مهمی ایفا می کند.
یکی از مهم ترین دغدغه های گردشگران یا افرادی که قصد مهاجرت به یک شهر را دارند، دسترسی به سیستم های حمل ونقل عمومی مقرون به صرفه و در عین حال، باکیفیت است. البته امروزه مدیران، صرف نظر از تمرکز بر مسافران، در تلاش هستند سیستم های حمل ونقل عمومی را ارتقا بخشند تا هرچه بیشتر شهروندان را به تردد از طریق آن ها سوق دهند و از این طریق، به کاهش انتشار گازهای آلاینده و به دنبال آن، به حداقل رسیدن آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی کمک کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، دسترسی به سیستم های حمل ونقل عمومی و اعطای امتیازهای ویژه به شهروندان و مسافران برای تشویق آن ها به عبور و مرور از طریق خودروهای عمومی، می تواند علاوه بر تسهیل تردد برای کاربران، هزینه های شهری را نیز برای اعمال اقدامات بیشتر به منظور تحقق اهداف صفر کربن کاهش می دهد و از این طریق می تواند به رونق اقتصادی شهرها نیز کمک کند.
در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بهترین سیستم های حمل ونقل عمومی پرداخته می شود که کیفیت این سامانه ها نه تنها افزایش گرایش شهروندان را به عبور و مرور از طریق این خودروها سوق داده، بلکه در جذب گردشگران به خود نیز نقش مهمی ایفا کرده است.
برلین
برلین در آلمان با کسب ۹۷ درصد رضایت شهروندان و مسافران از سامانه های حمل ونقل عمومی پیشرفته خود توانسته است جایگاه بهترین شهر دنیا را از این حیث به خود اختصاص دهد. دسترسی به تمام انواع وسایل نقلیه عمومی در این شهر تنها از طریق یک بلیت امکان پذیر خواهد بود و این در حالی است که امکان تهیه بلیت های ویژه ای نیز در این شهر وجود دارد که برای سفرهای کوتاه طراحی شده است و تنها امکان سپری کردن سه ایستگاه را برای کاربر فراهم می آورد و البته امتیاز ویژه این بلیت، هزینه بسیار پایین آن است.
از دیگر نکات جالب در مورد خرید بلیت در برلین این است که هر شهروند می تواند به ازای خرید یک بلیت ۲۴ ساعته تک نفره، به مدت یک شبانه روز به هر تعداد سفر مورد نظر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند و جالب این که امکان به همراه داشتن سه کودک بین شش تا ۱۴ سال به طور رایگان با خود وجود دارد. بلیت های ۲۴ ساعته گروهی نیز مزایای مشابهی با بلیت های تک نفره دارد، با این تفاوت که استفاده از یک بلیت، امکان سفر را برای پنج بزرگسال فراهم می آورد.
قطارهای زیرزمینی، قطارهای شهری، اتوبوس های پیشرفته و ترامواهای برقی از بهترین گزینه های سفر با وسایل نقلیه عمومی در پایتخت آلمان به شمار می رود که علاوه بر جذب شهروندان به اتخاذ تردد سبز، سفر خوشایندی را نیز برای گردشگران رقم می زند.
پراگ
پراگ، پایتخت جمهوری چک، یکی از جذاب تر ین شهرهای جهان به حساب می آید که امکان سفر به تمام مناطق دیدنی آن با اتوبوس ها و ترامواهای برقی فراهم آمده است. در واقع، امکانات اتوبوس ها، ترامواها، متروهای شهری، اتوبوس های کابلی و قطارها به حدی پیشرفته است و قابلیت سفر راحت و ایمن را برای شهروندان و گردشگران فراهم می آورد که مردم کمترین گرایش را به عبور و مرور از طریق خودروهای خصوصی را در شهر برای رسیدن به مقصد خود دارند. متروی شهر تنها از سه مسیر سبز، آبی و زرد برخوردار است، با این حال مسافران را به اکثر مراکز مهم شهر هدایت می کند. قطارهای شهری هر دو تا ۱۰ دقیقه یک بار در ایستگاه ها توقف می کند و جالب این که از ساعت پنج صبح تا ۱۲ شب در حال تردد است.
ترامواهای برقی در میان سایر انواع وسایل نقلیه عمومی در پراگ از محبوبیت بیشتری برخوردار است، چراکه در ایستگاه های بسیار نزدیک به هم توقف می کند، ضمن این که نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی، محدوده گسترده تری را در سراسر شهر برای سفر در بر می گیرد.
توکیو
توکیو در ژاپن از یک شبکه قطار بسیار پیچیده برخوردار است که همه روزه میلیون ها نفر از مسافران را در سراسر شهر حمل می کند. اگرچه هر قطار جمعیت بسیار زیادی را در خود جا می دهد، با این حال نظافت، کارآمدی و سهولت تردد از طریق آن در سطح بسیار بالا و پیشرفته ای قرار دارد. اگرچه سفر از طریق تاکسی های عمومی به واسطه کارایی بسیار بالای آن ها نیز از محبوبیت زیادی در میان مردم پایتخت جمهوری چک برخوردار است، با این حال هزینه بالای آن ها، مانع تردد گسترده شهروندان و گردشگران به وسیله این خودروهای پیشرفته شده است.
کپنهاگ
شهر زیبا و توریست پذیر کپنهاگ در دانمارک، یکی از بهترین سیستم های حمل ونقل عمومی دنیا را از آن خود کرده و جالب این که هزینه تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی در بعضی از مناطق آن رایگان است. قابلیت سفر از طریق تمام انواع وسایل نقلیه شامل مترو، اتوبوس، قطارهای شهری و حتی اتوبوس های آبی تنها از طریق تهیه یک بلیت امکان پذیر است. سفر از فرودگاه اصلی شهر به وسیله مترو تا مرکز شهر تنها ۱۲ دقیقه طول می کشد و به همین دلیل، قطارهای شهری از بالاترین محبوبیت در میان گردشگران پایتخت دانمارک برخوردار است. جالب است بدانید که سفر از طریق مترو و قطارهای شهری برای کودکان بین سه تا ۱۱ سال کاملاً رایگان است که البته تمام این افراد باید برای دریافت کارت مخصوصی برای این منظور اقدام کنند تا هنگام سفر با نشان دادن کارت خود، از خدمات رایگان بهره بگیرند.
مردم کپنهاگ به سفر از طریق اتوبوس ها نیز گرایش بسیار بالایی دارند، چراکه این وسایل نقلیه، هر سه تا هفت دقیقه یک بار مسافران را از ایستگاه های شهر سوار می کند و به مقصد می رساند و در نتیجه، امکان سفر از طریق آن ها با هدر دادن کمترین زمان ممکن وجود دارد که البته این ویژگی در اتوبوس های مختلف و بسته به مسیرهای متعدد شهری، متفاوت است.
سیستم حمل و نقل عمومی هر شهری با توجه معماری آن شهر , فرهنگ , وسعت , جمعیت آن شهر و حومه , شیب و مختصات عمرانی و ... و در کل مختصات خاص آن شهر در نظر گرفته می شود یعنی نمی شود همان نسخه کشورهای اروپایی را برای شهری مثل تهران در نظر گرفت چون تهران یک کلانشهر بسیار بزرگ است با 9 میلیون نفر جمعیت که در روز تا 3 میلیون نفر جمعیت بیشتر هم به شکل شناور پذیرا می شود تنها نسخه ایی که می تواند وضعیت شهر تهران را تغییر دهد و مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل کند فقط و فقط "مترو" است حمل و نقل عمومی ریلی در سطح , نه تنها کمک خاصی نخواهد کرد که به علت بدساخته شدن این شهر از همان زمان قدیم , وضعیت ترافیک را بدتر هم خواهد کرد چون سطح شهر تهران اصلا فضایی برای چنین سیستم هایی ندارد ریلی که بالاتر از سطح هم باشد هم مشکلات دیگر دارد چون تهران پایتخت ایران است و پر است از ساختمان های مهم پیدا و پنهان سیاسی , نظامی و ... در مورد مترو این را هم باید گفت که اگر مترو تهران تکمیل شود و متروی حومه به جایی نرسد باز هم فایده ایی نخواهد داشت دقت کنید هنوز مردمانی که اطراف تهران می شینن یک سرویس حمل و نقل عمومی درست و حسابی با کیفیت که منظم باشد و بشود روی آن حساب کنند ندارند طبیعتا هر روز سفر با تاکسی هم گران است و نمی شود , همین ورودهای روزانه با ماشین شخصی به شهر تهران باعث بخش زیادی از حجم ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران است . الان شهرداری تهران فقط باید به فکر اتمام ساخت خط 6 , 7 و توسعه غربی و شرقی خط 4 و به فکر 2 برابر کردن ناوگان باشد و در مورد حومه , خط متروی پرند و اسلامشهر هر چه زودتر باید تکمیل شوند آنوقت خواهید دید که وضعیت به شکل ملموسی تغییر خواهد کرد تهران و حومه به حداقل 500 کیلومتر شبکه مترو نیاز دارند .