قطار شهری کرمانشاه روی ریل توسعه
پروژه قطار شهری کرمانشاه که سال ها به دلیل توقف عملیات عمرانی و سازه های نیمه کاره اش نماد رکود و نارضایتی شهری شده بود، حالا با تخصیص منابع ملی، وارد فاز اجرایی پرشتابی شده و در مسیر تحقق وعده حمل ونقل مدرن برای شهروندان قرار گرفته است.

پروژه قطار شهری کرمانشاه که سال ها به دلیل توقف عملیات عمرانی و سازه های نیمه کاره اش نماد رکود و نارضایتی شهری شده بود، حالا با تخصیص منابع ملی، وارد فاز اجرایی پرشتابی شده و در مسیر تحقق وعده حمل ونقل مدرن برای شهروندان قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، با گسترش شهر کرمانشاه و افزایش جمعیت، نیاز به یک سیستم حمل ونقل عمومی ایمن، سریع و به صرفه، بیش از پیش احساس شد؛ پروژه قطار شهری کرمانشاه با هدف کاهش ترافیک، توسعه پایدار شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان طراحی و آغاز شد، اما مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
پروژه قطار شهری کرمانشاه ابتدا با هدف اجرای یک خط مونوریل آغاز شد، مبدا مسیر از بلوار طاق بستان و مقصد آن میدان فردوسی در جنوب شهر بود؛ در فاز نخست مسیر از طاق بستان تا سه راه ۲۲ بهمن به صورت مونوریل طراحی و پایه های بتنی آن در میانه بلوار اصلی شهر نصب شد.
این پایه ها، سال ها به دلیل پیشرفت نداشتن پروژه و توقف کامل عملیات به یک معضل شهری و بصری بدل و در افکار عمومی به «آینه دق» معروف شده بود.
در طول سال ها و پس از نصب پایه های بتنی، پروژه به طور کامل متوقف شد، نه عملیات عمرانی خاصی ادامه پیدا کرد و نه چشم انداز مالی روشنی وجود داشت؛ پایه ها سال ها بدون استفاده رها و موجب نارضایتی عمومی شده بود.
پروژه قطار شهری کرمانشاه از دو بخش مجزا تشکیل شده است که شامل فاز نخست (روزمینی) از ایستگاه کارمندان تا میدان آزادی است که در این فاز عملیات عمرانی با سرعت بالا در حال انجام و شامل ریل گذاری، ساخت ایستگاه ها و تأسیسات جانبی است.
فاز دوم (زیرزمینی) از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی در جنوب شهر است که بخش هایی از تونل حفاری شده، اما اولویت با فاز نخست است.
شهرداری کرمانشاه سال ۱۴۰۳ اولویت بندی جدیدی را در نظر گرفت و با دستور شهردار، تمرکز سازمان قطار شهری بر تکمیل فاز نخست طرح بود؛ دلیل اصلی این تصمیم بهره برداری سریع تر از بخش قابل اجرای پروژه و استفاده از منابع موجود برای ایجاد تغییر محسوس در حمل ونقل شهری عنوان شد.
کاهش حجم ترافیک شهری در مسیرهای پرتردد، کاهش مصرف سوخت و آلودگی زیست محیطی، افزایش سرعت، امنیت و دسترسی عمومی به حمل ونقل، احیای اعتماد عمومی به طرح های کلان شهری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد محلی در دوران اجرا و پس از بهره برداری از دلایل اهمیت اجرای این طرح است.
نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه می گوید: قطار شهری کرمانشاه دیگر یک پروژه عمرانی صرف نیست، بلکه به نماد حرکت شهر به سوی توسعه پایدار تبدیل شده است.
وی می افزاید: این طرح سال ها به دلیل نبود منابع مالی و همراهی نشدن متوقف مانده بود، اما با حمایت های دولت و در رأس آن سفر تاریخی شهید آیت الله رئیسی به کرمانشاه، زمینه تأمین اعتبار از محل اوراق مشارکت فراهم و جان تازه ای به پروژه داده شد.
شهردار کرمانشاه عنوان می کند: با بازنگری در طرح و تعیین فاز نخست از ایستگاه کارمندان تا میدان آزادی، عملیات اجرایی با مشارکت چندین پیمانکار در چند جبهه فعال است، تلاش ما این است که این فاز از پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد و گام بلندی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان برداشته شود.
قطار شهری از مهم ترین زیرساخت های حمل ونقل استان است
منوچهر حبیبی، استاندار کرمانشاه نیز به خبرنگار ایمنا می گوید: قطار شهری یکی از مهم ترین زیرساخت های حمل ونقل استان است، اجرای این پروژه علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل تردد درون شهری، نقش مهمی در اشتغال زایی، رونق اقتصادی و جذب گردشگر ایفا خواهد کرد.
وی ادامه می دهد: استانداری کرمانشاه با تمام ظرفیت های خود از این پروژه پشتیبانی می کند و همکاری لازم با شهرداری، سازمان قطار شهری و سایر دستگاه ها برای تسریع روند اجرا در دستور کار ما است؛ مردم باید بدانند که این پروژه متعلق به همه آن ها است و با جدیت در مسیر تکمیل آن گام برمی داریم.
حجت الاسلام حبیب الله غفوری، امام جمعه کرمانشاه نیز با اشاره به اهمیت تسریع در تکمیل پروژه قطار شهری کرمانشاه عنوان می کند: قطار شهری کرمانشاه، نماد حرکت به سوی تمدن و خدمات رسانی شایسته به مردم است.
وی اضافه می کند: توسعه زیرساخت های حمل ونقل به ویژه در شهرهایی همچون کرمانشاه که ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و تسهیل تردد دارد، یکی از پایه های اصلی پیشرفت است.
امام جمعه کرمانشاه خاطرنشان می کند: بارها بر لزوم اتصال مناطق حاشیه نشین به مرکز شهر تأکید کرده ام و توسعه رینگ ترافیکی و حمل ونقل عمومی همچون قطار شهری را یکی از راهکارهای مؤثر می دانم.
حجت الاسلام غفوری می افزاید: باید با رویکردهای نوآورانه، چهره شهر را تغییر داد و پاسخ گوی مطالبات مردم بود؛ امروز کرمانشاه نیازمند مدیریت جهادی و نگاه ملی به پروژه هایی همچون قطار شهری است و در این مسیر همراه مردم و مسئولان خواهیم بود.
پروژه قطار شهری کرمانشاه پس از سال ها رکود و توقف، با مدیریت شهردار کرمانشاه و حمایت های ملی در مسیر تحقق قرار گرفته است؛ فاز نخست این پروژه هم اکنون با جدیت در حال اجرا است و امید می رود با تداوم پشتیبانی و اجرای منظم، بخشی مهم از حمل ونقل شهری کرمانشاه تا پایان سال ۱۴۰۴ متحول شود.