◄ (تصاویر) بیآرتی در دیگر نقاط جهان
خطوط BRT در تهران در کنار مترو با همه معضلاتشان یکی از کارآمدترین روشهای حملونقل هستند. در مسیرهایی که امکان احداث مترو وجود ندارد این خطوط سریع اتوبوس قادرند مسافران را حتی سریعتر از تاکسی به مقصد برسانند.
خطوط BRT در تهران در کنار مترو با همه معضلاتشان یکی از کارآمدترین روشهای حملونقل هستند. در مسیرهایی که امکان احداث مترو وجود ندارد این خطوط سریع اتوبوس قادرند مسافران را حتی سریعتر از تاکسی به مقصد برسانند.
این روش حملونقل عمومی تنها در تهران و برخی شهرهای ایران اجرانشده و در اصل BRT در ایران توسط شهرداری تهران از شهرهای بزرگ دیگر اقتباسشده است.
جمعیت شهرها که رو به افزایش گذاشت، اتوبوسها نیز خود بهمثابه خودروهای کوچکی بودند که در پیمایشهای درونشهری تبدیل به عناصر ترافیکآفرین میشدند.
حضور آنها در خیابان و چالشهای پیچیدن و دور گرفتنشان اغلب نیاز با میانجیگری پلیس بود. از یکسو چشمپوشی از اتوبوسها امری غیر عقلی و غیرمنطقی بود و از سویی دیگر حضور آنها نیز تبعات خواص خودش را داشت. تا اینکه پروژه BRT مخفف Bus Rapid Transit مطرح شد.
اواسط دهه 70 میلادی در اوج پیشرفت و توسعه برزیل، ترافیک شهرهای مرکزی این کشور کمکم در حال تبدیلشدن به یک چالش ملی بود. سرانجام در سال 1974 نخستین خط بیآرتی در کورینتیبا تأسیس شد.
اصول ساخت اولین خط BRT هنوز هم تا حد زیادی حفظشده است. حرکت رفتوبرگشت اتوبوسها در مسیری مستقیم و بدون تقاطع. تنها در محلهایی که چراغ راهنمایی دارد اتوبوسهای فوق میایستند.
موفقیت این طرح به حدی بود که هنوز هم رکورددار بیشترین حملونقل با این روش از آن برزیلیها با نقلوانتقال 2 میلیون و 300 هزار نفر طی یک روز است و رتبه بعدی خط گوانجوی چین با انتقال 1 میلیون نفر در روز است.
منبع: بازارخبر