◄ دغدغه رئیسجمهور در نوسازی ناوگان حملونقل درونشهری
دغدغه رئیسجمهور در نوسازی ناوگان حملونقل درونشهری باید دغدغه همه مدیران باشد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای و درونشهری در بهمن 96 به دست رئیسجمهوری تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم وارد ناوگان حملونقل عمومی شهری نشده، گفت: دغدغه رئیسجمهور محترم در نوسازی ناوگان حملونقل درونشهری باید دغدغه همه مسئولان باشد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالینژاد که در جلسه هماهنگی طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای و درونشهری در جمع مسئولان دستگاههای مرتبط و خودروسازان مشارکتکننده در طرح سخن میگفت، اظهار کرد: انتظار داریم با توجه به فرسوده بودن بخشهایی از ناوگان اتوبوسرانی شهری و ضرورت اجرای برنامههایی برای کاهش آلودگی هوا در شهرها بهویژه در کلانشهرها و احترام به حقوق شهروندان؛ تمامی دستاندرکاران امر و دستگاهها در موضوع توسعه حملونقل عمومی شهری همکاری و همفکری کافی داشته باشند.
وی اضافه کرد: لازم است بجای اولویت دادن به تامین هزینههای درمان امراض و بیماریهای ناشی از آلودگی هوا یکبار به حذف علل بیماریها که بسیار سادهتر و مؤثرتر و کمهزینهتر است، اقدام کرد و در کنارش سلامتی و جان هموطنان را حفظ نمود.
وی افزود: باید موانع پیش روی دستور رئیسجمهوری در خصوص نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری، که از مشکلات اصلی شهرداریها و از انتظارات مردم از مدیریت شهری است، در جلسات تخصصی و با حضور متصدیان امر بهدرستی شناسایی و برای برطرف نمودن آنها برنامهریزی نماییم و ما در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور میزبان مستمر این جلسات خواهیم بود.
جمالینژاد افزود: پس از مشخص شدن مشکلات اصلی و علل تحقق نیافتن نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری آنها را از سوی وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسرع وقت به رئیسجمهوری محترم منعکس خواهیم کرد.
در این جلسه دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گزارشی از اقدامات صورت گرفته و آخرین وضعیت نوسازی ناوگان شهری ارائه نمودند.
در ادامه نمایندگان سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران برخی مسائل و مشکلات پیش روی نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری در ارتباط با طرح مذکور را عنوان نمودند که مهمترین آنها عبارت بود از: نادیده گرفتن ناوگان فرسوده حملونقل عمومی درونشهری در این طرح تاکنون و عدم صدور گواهی مسدود ارزی برای واردات اتوبوسهای درونشهری، وجود مشکل در تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان اتوبوس، عدم تخصیص ارز دولتی در پرداخت سهم شهرداریها برای نوسازی ناوگان که منجر به افزایش شدید قیمت ناوگان شده و به دلیل مشکلات مالی شهرداریها اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده است.
در این جلسه که به میزبانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تشکیل شد، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و بانکهای عامل، صندوق توسعه ملی، شهرداری تهران و خودروسازان مشارکتکننده در طرح نوسازی ناوگان حملونقل جادهای و درونشهری حضور داشتند.
در این نوسازی باید دو مسئله تحت توجه ویژه قرار بگیرد!
اول- رهایی این ناوگان از سوخت دیزل و بنزین
دوم - برقی شدن تدریجی ناوگان