بازدید سایت : ۳۲۷۴۳

◄ عوامل کندی اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی

از ابتدای سال 95 تاکنون در چارچوب نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی، 74 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و 64 هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان شده است.

عوامل کندی اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی
تین نیوز

از ابتدای سال 95 تاکنون در چارچوب نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی، 74 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و 64 هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان شده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، بیش از دو سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در این مدت نوسازی ناوگان دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری اعم از بدهی‌های وصول نشده و نوسانات قیمت ارز و... شد. فراز و نشیب‌هایی که این طرح را گاهی تا مرحله توقف هم رساند.

اما این روزها بار دیگر تلاطم‌های بازار و ارز و مشکلات ایجادشده در بخش‌های تولیدی دامن این طرح را گرفته است؛ به‌طوری‌که بنا به گفته  مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور وزارت صنعت بایستی در این قضیه دخالت و برای حل این مشکل چاره‌جویی کند.

این مقام مسئول معتقد است خودروساز، تاکسیرانی را مشتری با گارانتی می‌داند و اگر تلاطمی در بازار رخ دهد اولین حوزه‌ای که از لیست آنان برای تخصیص خودرو حذف می‌شود تاکسیرانی است و اگر طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی دوباره به جریان نیفتد تا پایان سال 1400 تقریباً حوزه تاکسیرانی دچار انباشت فرسودگی می‌شود و به‌نوعی 70 درصد ناوگان فرسوده خواهند شد.

ضامنی با اشاره به اینکه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی طرح بسیار خوبی بوده و می‌توان از آن به‌عنوان موفق‌ترین طرح دولت در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نام برد، اظهارکرد: در این طرح 74هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج  و 64هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان داده‌شده است. مابه‌التفاوت این عدد تاکسیرانانی بودند که دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند و پس از اسقاط خودروهایشان، وجه اسقاط را دریافت کرده و از این حرفه خارج‌شده‌اند.

او ادامه داد: به‌واسطه تلاطم در بازار تولیدات و مشکلاتی که در حوزه تولید اتفاق افتاد و از طرفی افزایش قیمت خودروها در حاشیه بازار و کاهش تولید خودرو، شرکت‌های خودروساز حاضر نشدند بخشی از تولیدات خود را به این بخش اختصاص دهند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 1400 دستگاه خودروی نو تحویل متقاضیان شده است و این افراد نیز کسانی هستند که سال گذشته تمام فرایند ثبت‌نامی را انجام داده‌اند و تنها منتظر صدور پیش فاکتور توسط خودروساز بوده‌اند.

او بابیان اینکه این طرح ملی نزدیک به توقف است، گفت: درحال‌حاضر 116هزار تاکسی فرسوده انباشته‌شده است و اگر برای نوسازی آنها کاری نکنیم این تعداد تا پایان سال به 150 هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد و اگر به‌طور کل برنامه‌ای برای ساماندهی آنها نداشته باشیم این تعداد تا پایان سال 1400 به حدود 240هزار تاکسی فرسوده خواهد رسید.

ضامنی اضافه کرد: وقتی قیمت ارز برای خودرو تعیین می‌شود هیچ تفاوتی میان خودروهای شخصی و عمومی گذاشته نمی‌شود. این مسئله‌ای است که بایستی مسئولین مربوطه پاسخگو باشند؛ زیرا قطعاً بین خودروهای با کاربری عمومی که منفعت جمعی را در بردارد و خودروی شخصی که به‌منظور منافع شخصی افراد وارد می‌شود تفاوت وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه گفت: ما می‌توانیم علاوه‌بر تأمین عمده نیازهایمان از خودروسازهای داخلی، خودروهای فول CNG، هیبریدی و برقی را که تاکنون در کشور امکان تولید آن فراهم نبود را ثبت‌سفارش کرده و از این خودروها که نقشی مهم در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت دارند در سامانه تاکسیرانی شهری استفاده نماییم.

او افزود: این موضوع را از دولت درخواست کردیم و در کمیسیون امور زیربنایی دولت مطرح است و امیدواریم با همراهی مجموعه‌ دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این حوزه، تفکیکی میان خودروهای عمومی و خودروهای شخصی به وجود آید.

ضامنی بابیان اینکه به گفته خودروسازان تولیداتشان 50 درصد کاهش پیداکرده و اعلام کرده‌اند در این شرایط تنها 400 هزار تولید در سال دارند، گفت: با بخش‌های مختلف بارها جلساتی برگزار کردیم و از آنها خواستیم که از این 400 هزار دستگاه، بخشی را دراختیار تاکسیرانی قرار دهند؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.