بازدید سایت : ۳۲۷۴۳

برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دو کلانشهر

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره راه اندازی ناوگان اتوبوس برقی و تاکسی برقی در برخی کلانشهرها توضیحاتی را ارائه کرد.

برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دو کلانشهر
تین نیوز

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره راه اندازی ناوگان اتوبوس برقی و تاکسی برقی در برخی کلانشهرها توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره راه اندازی خطوط تاکسی های برقی گفت: تاکسی برقی نیازمند حمایت دولت است، یعنی به هیچ وجه نمی توانیم تاکسی و در کل ناوگان برقی را بدون حمایت دولت اجرایی کرد. اگر سیاست دولت بر این باشد که به سمت برقی سازی ناوگان برویم باید دو اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اول اینکه متناسب با نیاز و ورود ناوگان برقی در هر شهر باید زیرساخت های مورد نیاز برای شارژ ناوگان و همچنین تامین برق توسط وزارت نیرو شکل بگیرد و متناسب آن، ناوگان برقی ورود پیدا کند. همچنین در بحث هزینه تمام شده خودرو دولت باید حمایت کند.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور تصریح کرد: یک اتفاق خوبی که در این زمینه افتاده، این است ارز تخصیص داده شده برای ناوگان حوزه تاکسیرانی، نیمایی بود و باعث شد قیمت خودرو نسبت به قیمتی که با ارز آزاد محاسبه می شود متفاوت باشد، اما با این شرایط هم قیمت خودرو از نمونه بنزینی آن که به عنوان تاکسی استفاده می شود قاعدتا بالاتر است و لازم است تمهیدات ویژه تری اندیشیده شود.

ضامنی خاطرنشان کرد: ما در مجموعه وزارت کشور یک سیاست پیش روی خودمان قرار داده ایم و آن این است که اولا شتاب زده در حوزه برقی سازی عمل نکنیم و متناسب با توسعه زیرساخت حتما عمل کنیم. لذا سیاست بر این است که در کلانشهرهای ما یک خط اتوبوس برقی و یک خط تاکسی برقی در گام اول به عنوان پایلوت اجرایی شود در این راستا کمک هایی هم مجموعه وزارت کشور به شهرداری های مربوطه داشته است که یک بخشی از بهای خودرو به صورت بلاعوض و بخشی از آن به صورت تسهیلات ارزان قیمت باشد و با این مدل ها بتوانیم هم خودرو را اقتصادی کنیم و هم قیمت آن را به نمونه بنزینی نزدیک تر کنیم. با بکارگیری این ناوگان در خطوط ویژه می توانیم این نوع ناوگان را مقرون به صرفه کنیم.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت کرایه تاکسی های برقی که از سوی شهرداری تهران مطرح شده بود، گفت: بحث تغییر قیمت کرایه موضوعی است که فرایند قانونی خود را دارد و شورای شهر تهران نیز اعلام کرده است، در صورتی که هر تغییری بخواهد اتفاق بیفتد باید در مسیر و فرآیند قانونی خود به شورا ارائه شده و تصویب شود و این می شود نرخ قانونی و خارج از آن قاعدتا این نرخ، نرخ قانونی نیست.

 ضامنی تصریح کرد: سیاست وزارت کشور بر این است که یک خط اتوبوس رانی و یک خط تاکسی رانی را در کلانشهرها راه اندازی کند و با رویکرد حمایتی در این حوزه و با استقبال از برقی سازی منطقه ای گام بردارد. در این حوزه هم کمک هایی به شهر کرج به عنوان اولین شهر در کشور که اولین ناوگان خط اتوبوس برقی در آن فعال شده است و ۴۰ دستگاه اتوبوس در آن فعالیت می کنند، انجام شده است و در این بخش  وزارت کشور در هنگام خرید به شهرداری کرج یک کمکی هم کرده است.

ضامنی گفت: همچنین در شهر اراک به عنوان دومین شهر، خط اتوبوس رانی برقی راه افتاد و به تناسب نیز خط تاکسی برقی در این شهرها و سایر کلانشهرها در حال راه اندازی است. در این بخش نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و کمکی که مجموعه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به مجموعه شهرداری های مربوطه انجام می دهد تا کمک هزینه بلاعوض بخشی از خودرو را بتوانند پرداخت کنند. این کمک خوبی است که می تواند این سیاست را اجرایی کند.

وی درباره راه اندازی ناوگان اتوبوس برقی و تاکسی برقی در تهران گفت: در تهران نیز شهرداری به صورت مستقل این مسیر را طی می کند. ناوگان تاکسی برقی با تعدادی تاکسی برقی آماده شده است در حوزه اتوبوس برقی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم در شهر تهران نیز هر چه زودتر شاهد راه اندازی خطوط اتوبوس برقی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور ادامه داد: خدایی نکرده نباید در ورود ناوگان به گونه ای عمل کنیم که زیرساخت های ما پاسخ ندهد و فردا باعث گرفتاری و مشکل هم در حوزه حمل و نقل شهری باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.