اتصال سریع السیر تهران به شهرهای حومه با دو خـط اکسپرس ریلــی
تعیین تکلیف برای ساخـت دو خـط اکسپرس ریلــی به منظور اتصال سریع السیر، پاک و ارزان تهران به شهرهای حومه، در دستور کار شرکت های متروی تهران و غرب استان تهران قرارگرفته است.

تعیین تکلیف برای ساخـت دو خـط اکسپرس ریلــی به منظور اتصال سریع السیر، پاک و ارزان تهران به شهرهای حومه، در دستور کار شرکت های متروی تهران و غرب استان تهران قرارگرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، این دو خط، مسافران هر روزه شهرهای اقماری را بین تهران و محل سکونت جابه جا خواهند کرد.
این خطوط می توانند جایگزین استاندارد برخی قطارهای حومه ای که در حال حاضر به صورت پاره وقت مشغول هستند، باشند.
خط اکسپرس یک از شمال غرب تهران(کرج) آغاز شده و با عبور از تهران، به جنوب شرق (ورامین و قرچک) متصل می شود.
خط اکسپرس دوم نیز از شهرستان های شمال شرق پایتخت شامل رودهن، بومهن، پردیس و جاجرود آغاز می شود و به شهرهای واقع در ناحیه جنوب غربی نظیر اسلامشهر، رباط کریم و پرند می رسد.
ساخت این خطوط سریع السیر با تعداد ایستگاه حداقلی و سرعت بالا، یکی از راهبردهای اساسی برای کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت جابه جایی در کلان شهر تهران است.
این پروژه، در کنار مترو و خطوط اتوبوسرانی تندرو(BRT)، بخشی از یک سیستم حمل ونقل یکپارچه خواهد بود که هدف آن کاهش زمان سفر و افزایش رفاه شهروندان است.
مسوولان شهری اعلام کرده اند که مطالعات این پروژه در دستور کار است. قطعا شرط اجرایی شدن این پروژه ها تعیین تکلیف تامین مالی این پروژه هاست.
تامین مالی آن بر گرده شهرداری تهران نیست و از طرفی شهرداری های شهرهای اقماری تهران نیز به لحاظ درآمد – هزینه در وضعیتی نیستند که از عهده پرداخت هزینه ساخت چنین ابرپروژه هایی بربیایند، بنابراین مقدمه هر تصمیم اجرایی درباره این خطوط، تعیین تکلیف مسوولیت تامین مالی آنهاست.