پوست اندازی ناوگان فرسوده پایتخت، تحولی در زیرساخت های شهری
شهرداری تهران با معرفی بسته حمل ونقل جدید خود، گامی بلند در راستای بهبود زیرساخت های شهری و تسهیل تردد عمومی برداشته است، این بسته شامل پروژه های مختلفی است که هدف آن کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و ایجاد شبکه حمل ونقل پایدارتر و کارآمدتر در پایتخت است.

شهرداری تهران با معرفی بسته حمل ونقل جدید خود، گامی بلند در راستای بهبود زیرساخت های شهری و تسهیل تردد عمومی برداشته است، این بسته شامل پروژه های مختلفی است که هدف آن کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و ایجاد شبکه حمل ونقل پایدارتر و کارآمدتر در پایتخت است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، رونمایی از اتوبوس های برقی جدید تهران امروز پنجشنبه با حضور رئیس جمهور تهران انجام می شود، این موضوع به دلیل اینکه آلودگی هوا در تهران طی سال های اخیر روندی افزایشی داشته و چالش هایی همچون تعطیلی مدارس را به وجود آورده است اهمیت زیادی دارد.
شهرداری های کلان شهرهای کشور در حال حاضر با مشکل آلودگی هوا روبه رو هستند، هرچند بخشی از این مسئله در نتیجه استفاده نیروگاه ها از مازوت و پدیده وارونگی هوا است، با این حال نمی توان فرسودگی سیستم حمل ونقل را نادیده گرفت چراکه حدود ۲۰۰ هزار خودروی مستهلک در سیستم حمل ونقل عمومی وجود دارد و این موضوع منجر شده است تا سطح آلایندگی در فصل سرد افزایش پیدا کند.
در حال حاضر بسته حمل ونقل تهران با ترکیبی از جایگزینی تراموا با بی آر تی در بعضی مناطق تهران و افزایش ورود خودروهای برقی در سیستم ناوگان حمل ونقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی است.
بخشی از این ناوگان از طریق تولیدکنندگان داخلی و بعضی نیز از طریق واردات تأمین می شود، به عنوان مثال شهرداری اصفهان به تازگی بخشی از اتوبوس های برقی مورد نیاز خود را از طرق یک شرکت داخلی تأمین کرد، اما اتوبوس های برقی در تهران از طریق واردات تأمین می شود چراکه شهرداری از آن را از داخل تأمین نکرده است که به مسائل مالی و قیمت عرضه اتوبوس ها بازمی گردد.
خودروسازان داخلی طی سال های اخیر مدعی هستند که استانداردهای آلایندگی را در بحث نوسازی خودروها به استانداردهای بین المللی نزدیک کرده اند، با این حال در بخش خودروهای سواری تنها خودرو سورن توانست به سیستم حمل ونقل شهری راه پیدا کند.
همین مسائل موجب شد تا جایگزینی خودروهای فرسوده در سیستم حمل ونقل عمومی به کندی پیش برود، بنابراین یکی از دلایلی که نتوانسته ایم با خودروهای داخلی در نوسازی حمل ونقل پیشرفت کنیم، مسئله استانداردها و توافق نکردن خودروسازان داخلی بود.
تعداد اتوبوس برقی از محل قرارداد چین به تهران تا امروز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بوده است و باقیمانده اتوبوس ها نیز به نوبت وارد می شود.
تا خرداد سال آینده ۲۵۰۰ اتوبوس برقی به تدریج وارد کشور می شود و از محل قراردادهای دیگر با سایر خودروسازان از جمله اسنا و عقاب افشان، اتوبوس های جدید ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۷۰۰۰ اتوبوس خواهد رسید، همچنین حدود ۲۵ هزار تاکسی برقی به صورت تدریجی به ناوگان حمل ونقل اضافه می شود.
تأمین اعتبار، پاشنه آشیل طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
مسعود نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه مذاکرات با خودروسازانی که هم اکنون در داخل کشور خودرو برقی مونتاژ می کند برای مشارکت در جایگزینی خودروها انجام شده است، اظهار می کند: با یک شرکت مونتاژ کار جایگزینی حدود ۵۰۰۰ خودروی مستهلک در ناوگان حمل ونقل عمومی انجام شد و این روند ادامه خواهد داشت تا بتوانیم در ماه حدود ۱۵ هزار خودرو را جایگزین ناوگان فرسوده کنیم.
وی می افزاید: در حال حاضر یکی از عواملی که می تواند به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کمک کند، همکاری دستگاه های دیگر به ویژه بانک ها در تأمین منابع مورد نیاز اجرای طرح است، به عبارت دیگر هرچقدر میزان اعتبار تخصیص پیدا کرده در این محل افزایش پیدا کند و اجرای این طرح با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور عنوان می کند: با توجه به اینکه آلودگی هوا یک معضل عمومی است و مشارکت بانک ها در اجرای طرح نوسازی می تواند برای آن ها منافعی داشته باشد، از طرف دیگر یک رویکرد مسئولیت اجتماعی برای بانک ها محسوب می شود.
دلیل واردات خودرو برای ناوگان حمل ونقل عمومی ضعف خودروسازان داخلی است
علی قربانی، معاون سازمان دهیاری ها و شهرداری های کل کشور نیز درباره طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تاکید می کند: مسئله نوسازی و توسعه موضوع بسیار مهمی است که از سال ها پیش دنبال شده است و در دولت چهاردهم با تأکید وزیر کشور پیگیری می شود.
وی ادامه می دهد: نمی توانیم بگوییم که اگر اکنون خودروی برقی جدیدی به ناوگان می آوریم، به این واسطه است که خودروهای داخلی نتوانستند نیازها یا مشخصات فنی خود را تطبیق دهند، این موضوع صحت ندارد و به طور مشخص خودروهایی که پلاک تاکسی یا پلاک زرد دریافت می کند، باید همه استانداردهای مصوب شورای عالی ترافیک را رعایت کنند، اگرنه امکان دریافت پلاک را ندارند.
معاون سازمان دهیاری ها و شهرداری های کل کشور خاطرنشان می کند: رویکرد جدید ما این است که وزارت کشور و سازمان شهرداری ها بستر رقابتی را برای خودروسازان ایجاد کنند، تا همه بتوانند محصولات خود را ارائه دهند و به تاکسیران ها حق انتخاب بدهند.
قربانی ادامه می دهد: این قدرت انتخاب شامل همه برندها با ویژگی ها، امکانات، سلایق، و قیمت های مختلف می شود و هدف نهایی افزایش احترام متقابل به شهروندان است، به این معنا که شهروندان باید از خودروهای جدید بهره مند شوند و حق دارند از بهترین خودرو برای حمل ونقل عمومی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در بحث نوسازی اتوبوس ها، همواره این مسئله مطرح بوده که خودروسازهای داخلی نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند. حتی مذاکراتی با سایپا در مورد خودروی شاهین انجام شد و قرار شد برخی مشکلات موتوری آن را برطرف کند و بعد از سیستم ناوگان به کار گرفته شود. پس نمی توان گفت که مشکلاتی با خودروسازهای داخلی داریم. خودروسازهای داخلی قطعاً اولویت ما هستند. اگر خودروسازهای داخلی بتوانند تمام ظرفیت مورد نیاز کشور را فراهم کنند، قطعاً استقبال از خودروسازهای خارجی کمتر خواهد شد. اما این ظرفیت وجود ندارد. در حوزه تاکسی، ما با کمبود ۲۰۰ هزار خودرویی برای نوسازی مواجه هستیم که ناشی از تخصیص کم خودروسازهای داخلی به حوزه حمل ونقل عمومی است.
قربانی تصریح کرد: اگر خودروسازهای داخلی بتوانند این مسیر را دنبال کنند و تا حد امکان این موضوع را مرتفع کنند، قطعاً اولویت با تولید داخل خواهد بود. مذاکراتی در دست اقدام است تا از خودروهای داخلی برای نوسازی استفاده کنیم. ایران خودرو نیز به دنبال افزایش میزان اختصاص به حمل ونقل عمومی است و سایپا نیز در حال تمهید این موضوع است تا بتواند محصولات خود را ارائه دهد.
وی درباره مشکلات عرضه خودروهای برقی در کشور گفت: مشکل ایستگاه های شارژ برقی نیز یکی از چالش ها برای خودروهای برقی است. شهرداری تهران اقداماتی در جهت ایجاد ایستگاه های شارژ برقی انجام داده و قطعاً نواقص را رفع خواهد کرد تا مردم بتوانند استفاده کنند.
پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از رونمایی اتوبوس های برقی خبر می دهد می گوید: امروز پنجشنبه از اتوبوس های هایگر برقی رونمایی می شود، همچنین تراموای چرخ لاستیکی نیز قرار است در بعضی مسیرها به کار گرفته شود.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه تست های تراموا در تهران موفقیت آمیز بوده است جایگزین بی آر تی های مسیر شرق و غرب تهران می شود، اما به دلیل اینکه مسیر شمال به جنوب شیب زیادی دارد اتوبوس های ۱۸ متری برقی جایگزین آن ها خواهد شد و به تازگی در این مسیر اتوبوس های برقی فعال شده اند.
رئیس سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان می کند: به تدریج جایگزین همه اتوبوس های بی آر تی این مسیر با اتوبوس های برقی انجام خواهد شد، همچنین پس از پاس کردن تست و استانداردهای مدنظر در ترامواهای چرخ لاستیکی و پس از دریافت مجوزهای لازم در پایانه آزادی تا پایانه شرق مشغول به خدمت رسانی خواهند شد.